Aarde of geen aarde (Toestel of techniek)

door doktordirk @, Noordbeemster, 13-03-2020, 12:31 (1495 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Geen probleem hoor!
Ik heb hier en 014 (sinus/blokgolf) met (nog niet )gebroken zijkanten en een 015 (meter) met metalen .
Deze meter heeft een een extra geaarde bus op het front welke ten alle tijden met de nul bus verbonden moet zijn.
Alleen bij speciale metingen zoals in andere reacties te lezen moest de verbinding losgemaakt worden.
Overigens heeft ook deze meter een gewoon twee aderig netsnoer.
In het boek elektronische meetinstrumenten en metingen van A.J.Dirksen staat een hele verhandeling hoe bepaalde metingen met of zonder randaarde uitgevoerd moeten worden (net gekocht in een kringloopwinkel).
Blijft wel vreemd dat er in het bedradingsschema van de scoop wel een aardedraad aan dit snoer getekend is.
[image]

De Hameg 107 (geheel zelfbouw)is wel geaard volgens schema, en een Kenwood CS-1044 welke ik al jaren gebruik ook geaard is (niet los te koppelen middels een stripje).
Mocht dat een probleem zijn kan het apparaat toch gewoon op een niet geaard stopcontact (lekker gewoon Hollands) aangesloten worden, of zie ik dan wat over het hoofd?


Dirk.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum