Aarde of geen aarde (Toestel of techniek)

door Johan TEAC @, Steenbergen, 28-06-2020, 14:29 (1397 dagen geleden) @ doktordirk

Mooie vraag

als je beeldbuis TV's repareert en je aarde van je meetprobe licht aan het chassis kun je nog wel eens voor een verassing komen staan als je geen scheidings trafo gebruikt.

als je een scoop heb waar de aarde van de meetpen en het chassis gescheiden zijn is dat in de scoop opgelost

ikzelf heb 3 scoops met alle 3 de meetaansluiting aan aarde dus alles wat ik meet achter een scheidings trafo.

zoiezo alles achter een scheidings trafo waar ik aan werk. welleens zonder gedaan maar die ene keer was toch schokkend zullen we maar zeggen.

bij audio kan het welleens vervelend worden als je de scheidings trafo gebruikt bij het afstellen. 50hz brommetje

dan meestal alles achter de scheidings trafo. en zorgen dat je aardingen onderling goed met elkaar verbonden zijn. (goede tulp/xlr stekkers+kabel gebruiken)

een van mijn scopes kwam van iemand die scopes repareert en had zelf de aarde los gegooid.
het is een keuze.

ikzelf heb de aarde weer terug aangesloten.
mijn scopes gaan tot max 2v/div ingang en ik meet eerst met een multimeter voor ik de scoop gebruik.

als het ruw werk wordt heb ik een scope die 50v/div aan kan (buizen scope)35 kg glas en tunsten en koper :-P ergens uit jaren 60

maar antwoord op je vraag aan mijn zijde is aarde. en goed opletten met net equipment zonder trafo naar zwakstroom.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum