Bouwen met Boxen en Bluetooth (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 14-03-2020, 10:59 (1505 dagen geleden) @ Nevile Wilder

Leuke vraag. Er is geen enkel verschil hoorbaar tussen de twee boxen. Dat verwachtte ik ook totaal niet maar ik heb het hier net even getest nog, samen met mijn vrouw die ook geen verschil hoort.

Waardoor zou een verschil kunnen ontstaan?
Eerst natuurlijk door het hakken, zagen en boren in een van de twee luidsprekerkasten. Kan dit tot een verschil in acoustische eigenschappen leiden? De Philips kasten zijn zg “open baffles”, er is dus normaal gesproken aan de achterkant een opening waardoor geluid ontsnapt en binnenkomt. De paar extra gaatjes voor aansluitingen en antenne zijn verwaarloosbaar in verhouding, het wat grotere gat in de voorkant is weer afgedicht met de bt unit.
De Watson boxjes zijn bas reflex, daarbij is het de bedoeling dat de box goed is afgedicht. Nou zijn er in de achterwand wel een paar gaatjes gemaakt, en je krijgt natuurlijk lekken op de plek waar aansluitingen zitten. Gelukkig is dit toch onvoldoende om het basreflexeffect te verstoren.
Bij beide setjes is er dus geen verschil tussen de linker en rechter speaker. Tussen de setjes is natuurlijk wel een groot verschil, ik vin de melkpakspeakers van Watson minder mooi klinken dan de Philips kasten, maar gezien het verschil in omvang en prijs kan dat ook bijna niet anders.

Verder een verschil in looptijd, doordat de ene luidspreker is aangesloten met een draadje van 10cm en de andere met 10 meter. De geluiden in de andere box komen dan aan met een vertraging van 30ns. Dat is natuurlijk volkomen onwaarneembaar, het komt overeen met een afstandsverschil tot je hoofd van 0,01mm voor de ene box.

(Misschien nog verschil in sterkte doordat een box de demping van de kabel heeft? Ik hoor er niets van, mensen met gevoelige oren moeten hier maar even komen luisteren.)


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum