draaigeluiden van de pabst motor (Toestel of techniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 01-04-2020, 12:15 (1486 dagen geleden) @ Bert V.

Hoi Bert, dat resoneren daar had ik ook aan gedacht. De motor waar de as op een kogeltje staat, dat systeem dat ken ik en dat kogeltje maakt in de loop van tijd een kuiltje en dan zakt de as iets. Met het omdraaien van het plaatje komt het deukje aan de andere kant en krijgt kogel en as een nieuwe kans.
Bij de toonas motor van de Revox is het iets anders.
De toonas draait zonder kogellagers maar draait in 2 bronzen bussen. Ik merk geen enkele speling. De as past prima in de bus en kan alleen draaien en op en neer maar heen en weer gaat niet en dat zou verminderen nadat er olie is toegevoegd maar (bij deze) blijft het vliegtuig gezoem hoorbaar.
[image]
De As kan door de hele motor zakken maar wordt tegen gehouden door een stalen ring waarop de borst van de toonas niet doorheen kan. Om te voorkomen dat as met stalen ring wegzakt zijn er nog wat andere ringen en uiteindelijk een klemveer.
Wat ik niet begrijp is de ring met de vele deukjes die die stalen ring weer ondersteunt. Wat hebben die deukjes voor zin?
[image]
Het is een koperen plaatje met een soort van teflon achtige laag met daarin die ronde kuiltjes.
Weet iemand wat het nut hiervan is?

De samenstelling van de ringen heeft nog een geheim. In de dikke stalen ring, waarop de as steunt, zit een minuscuul gaatje waarin een heel dun pennetje steekt. Dat pennetje gaat langs de gaten van de diverse ringen door het middengat heen. En kan in een nokje vallen van de rotoras.
Nu vergt dat wat oefening om dat ontzettend dunne pennetje in dat nokje te krijgen maar dat lukt meestal wel want de rotor kan ook over de as draaien en zo is het nokje te vinden.
Nu gebeurt het soms dat de rotor ook erg klemt op de toonas en dan is het nokje niet te vinden. In de paar keer dat me dat overkwam heb ik dat dunne kleine pennetje uit de ring getrokken en dan past de rotor meteen zonder moeilijk gedoe en de rotor komt uiteindelijk met een klem op de as vast en kan dan niet verdraaien. Ik heb daar nooit problemen mee gehad en de motoren doen het zonder dat pennetje het goed. Ik vroeg me altijd af waarom dat pennetje er dan op zit? Het moet toch een reden hebben. Daar ben ik laatst achter gekomen. Dat pennetje voorkomt dat de rotor niet dieper over de as heen geschoven wordt zodat het geheel wat klem komt en de motor dus wat stroever gaat lopen. Daar ben ik nog achter gekomen, nu nog dat plaatje met de deukjes???

Jack


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum