PDP11/40 onderdelen en andere PDP8 / 11 gerelateerd materiaal (Gezocht)

door Roland Huisman @, Zwolle, 12-04-2020, 18:35 (1633 dagen geleden)
Gewijzigd door Roland Huisman, 12-04-2020, 18:37

Hallo mensen,

Het wordt tijd om wat te moderniseren. Dus een upgrade van 12 bit
naar 16 bit zou een mooie stap voorwaarts zijn.

Nu heb ik dit PDP11/40 frontpaneel, alleen de rest van de machine ontbreekt.

[image]

Er hoort een grote doos met kaarten achter. Mocht iemand onderdelen van deze machines
uit deze tijd hebben, borden, behuizing etc dan houdt ik mij van harte aanbevolen.

[image] [image]

En op het wensenlijstje is een PDP11/20 verschenen.
Dat is eigenlijk het 16 bit broertje van mijn PDP8/E uit dezelfde tijd.


[image]

Dit soort spul lijkt vooral in de US op Epay verkocht te worden.
Gezien de verzendkosten, douanekosten, risico tot stuk gaan, zoek raken etc.
lijkt het me verstandig het daar niet vandaan te halen. Het is hobby geen must.

Tevens zoek ik een DEC 871B Power Controller of iets soortgelijks.

[image]

Er passen 230V uitvoeringen van de Amerikaanse stekkers in. De pootjes van
die 230V stekkers zijn 90 graden gedraaid tov een 115V uitvoering.
[image]

Met de gedachte "Nee heb ik al, misschien of ja kan ik krijgen" post ik dit toch maar.
Ook ander PDP11 UniBus gerelateerd materiaal is van harte welkom uiteraard.

Fijne Pasen allemaal!

Groeten, Roland

PDP11/40 onderdelen en andere PDP8 / 11 gerelateerd materiaal

door DirkHartland @, Rhoon, 17-04-2020, 16:00 (1628 dagen geleden) @ Roland Huisman

Hallo Roland,

Ik lees heel graag al je interessante berichten over je PDP-8 en 11 systemen.
Doet me terugdenken aan van Rietschoten & Houwens waar ik 41 jaar gewerkt heb (nu 8 jaar met pensioen) bij de elektronica/computer afdelingen. We waren in het begin vertegenwoordiger van Applied Dynamics Europe (afdeling van Applied Dynamics International, Ann Arbor MI USA). De toentertijd analoge computersystemen. We hadden, iets later, ook veel PDP-11 systemen. Natuurlijk zijn deze daar niet meer aanwezig. De laatste 25 jaar heb ik voor de Offshore gewerkt.
Verder terugdenkend; verhippel ik heb nog een keer een LSI-11 cursus bij Digital in Utrecht gedaan. Het diploma heb ik nog !

[image]


Roland, sorry, zomaar even een reactie.
Succes met al je PDP avonturen :-)

Groet, Dirk

PDP11/40 onderdelen en andere PDP8 / 11 gerelateerd materiaal

door Roland Huisman @, Zwolle, 17-04-2020, 17:26 (1628 dagen geleden) @ DirkHartland

Hallo Roland,

Ik lees heel graag al je interessante berichten over je PDP-8 en 11 systemen.
Doet me terugdenken aan van Rietschoten & Houwens waar ik 41 jaar gewerkt heb (nu 8 jaar met pensioen) bij de elektronica/computer afdelingen. We waren in het begin vertegenwoordiger van Applied Dynamics Europe (afdeling van Applied Dynamics International, Ann Arbor MI USA). De toentertijd analoge computersystemen. We hadden, iets later, ook veel PDP-11 systemen. Natuurlijk zijn deze daar niet meer aanwezig. De laatste 25 jaar heb ik voor de Offshore gewerkt.
Verder terugdenkend; verhippel ik heb nog een keer een LSI-11 cursus bij Digital in Utrecht gedaan. Het diploma heb ik nog !

Roland, sorry, zomaar even een reactie.
Succes met al je PDP avonturen :-)

Hoi Dirk,

Wat leuk! In de tijd dat jij dat diploma hebt gehaald werd ik bijna 2 jaar.
Dus ik heb zelf deze systemen nooit in werking kunnen zien.

Op mijn werk bij de RUG ben ik recent een PDP8/E tussen allehande rommel tegen gekomen.
Overblijfselen van een recente verhuizing. Dat het apparaat nog mee is gekomen
verbaast me echt. Want toen ik er over door vroeg wist niemand wat het was.
Totdat we er een oude rot in het vak bijhaalden, de beste man is in de 70 en
ondersteund nog altijd diverse onderzoeken. Maar het was toen een besturing
van een onderzoeksopstelling.

Ondanks dat ik het een pracht van een ding vond heb ik toch maar gezorgd dat
deze nu in het Universiteitsmuseum staat. Want daar hoort het natuurlijk thuis :-)

Ik heb nog een hoop borden liggen van de LSI-11 machines waar jij de cursus over hebt gehad.
Maar je raad het al, geen complete machine... Toch, als je maar genoeg onderdelen
binnen krijgt wordt het vanzelf compleet.

Bedankt voor je compliment, leuk om te horen dat mensen mijn digitale
avonturen weten te waarderen!

Groeten, Roland

PDP11/40 onderdelen en andere PDP8 / 11 gerelateerd materiaal

door DirkHartland @, Rhoon, 17-04-2020, 18:31 (1628 dagen geleden) @ Roland Huisman

Hoi Roland, leuk je antwoord !

Mijn collega (maatje), waar ik mee samen heb gewerkt, voor de offshore, en ook samen over de wereld heb gezworven, is ongeveer 5 jaar later met pensioen gegaan. Hij heeft bij het faillissement van Imtech (voorheen van R&H) bij opruimwerkzaamheden heel aardig wat elektronica onderdelen kunnen redden, werden dus weggegooid. Deze heb ik nu van hem ontvangen omdat zijn voorkeur uitgaat voor wiskunde met de daarbij behorende software. Hij is meer theoretisch terwijl ik ook praktisch was ingesteld en de gesprekken voerde met de offshore bedrijven.
Het verkrijgen van deze onderdelen is ongeveer hetzelfde als bij jouw PDP systemen, leuk om daar weer mee bezig te zijn. Trouwens; ben nu 70 en lekker bezig met Arduino, ook met ATtiny’s 84 en 85, dus ook met C++. (Je moet je geest soepel houden :-) )

Groetjes, Dirk

PDP11/40 onderdelen en andere PDP8 / 11 gerelateerd materiaal

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 17-04-2020, 18:47 (1628 dagen geleden) @ DirkHartland

Leuk Dirk,

Goed te weten dat er in de buurt PDP-11 kennis nog is.
Als ik met de PDP11/23 ,zie de link,er niet uit kom kun je eens een vraag verwachten:-D
Kom geregeld in Rhoon, mijn ouders wonen er.

Met mijn PDP8/M wil het nog niet zo vlotten, maar als de Corona voorbij is
gaat de reis ri Roland, eens samen kijken of er meer leven in komt.
zit een nare fout in, welke ik er niet uit krijg.

Op moment hangt aan de PDP11/23 een ware RL02 harddisk.
[image]

PDP11/40 onderdelen en andere PDP8 / 11 gerelateerd materiaal

door DirkHartland @, Rhoon, 17-04-2020, 19:32 (1628 dagen geleden) @ Maurice

Nou Roland !
Een cursus LSI-11 in 1979 in de vorige eeuw (wat klinkt dat oud); ik weet daar helemaal niets meer van !!.
Je opgegeven link heb ik inderdaad gelezen, knap dat jullie dat allemaal nog kunnen, ik hou het bij m’n Arduino’s :-)
Toch weet ik dat ik, toentertijd, wel documentatie had van diverse printen, maar inhoudelijk kan ik mij daar niets meer van herinneren.
Was wel een leuke tijd bij v R&H.

Succes met je hobbies, groetjes

PDP11/40 onderdelen en andere PDP8 / 11 gerelateerd materiaal

door DirkHartland @, Rhoon, 17-04-2020, 20:46 (1628 dagen geleden) @ Maurice

Sorry Maurice, had gedacht dat Roland mij geantwoord had maar dat was jjij.
Stom, stom :-)

PDP11/40 onderdelen en andere PDP8 / 11 gerelateerd materiaal

door Dominic @, Breda, 17-04-2020, 20:50 (1628 dagen geleden) @ DirkHartland
Gewijzigd door Dominic, 17-04-2020, 21:11

Wat leuk ADE, daar kwam onze PDP11/70 vandaan welke tot medio 2007 door mij in bedrijf is gehouden bij de vorige werkgever. Eerder was er veel spul (waaronder de analoge rekenaar en PDP/8E die ingeruild is) geleverd door Geveke (later Groenpol??) en ASEA.

De analoge rekenaar van ASEA heb ik bij de sluiting niet kunnen redden (2 volle 19" kasten vol racks), maar de 11/70 staat wel netjes te zijn hier.


Dominic

PDP11/40 onderdelen en andere PDP8 / 11 gerelateerd materiaal

door Roland Huisman @, Zwolle, 17-04-2020, 22:32 (1628 dagen geleden) @ Dominic

De analoge rekenaar van ASEA heb ik bij de sluiting niet kunnen redden (2 volle 19" kasten vol racks), maar de 11/70 staat wel netjes te zijn hier.


Hoi Dominic,

Van die 11/70 kasten zou ik wel eens foto's willen zien.
Of eens bij je op bezoek komen om het in het echt te zien...

Groeten, Roland

powered by my little forum