vastgelopen bandopnemer onderdeel (Gezocht)

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 13-04-2020, 10:59 (1632 dagen geleden) @ Maurice

Verwarmen is inderdaad de beste optie in dit geval, echter de uitzettings coëfficiënt van aluminium is een stuk groter dan die van staal maar boven ca. 100 ~ 120˚C zet aluminium nauwelijks meer uit, het hoeft dus niet “rood heet” te zijn, zodra een beetje water begint te sissen is het goed.
Een hete lucht soldeerbout gaat ook prima lijkt me.

Verder misschien nog een leuk weetje, voor wat het losmaken door verwarmen betreft heb ik eens een truc van een oude rot geleerd uit mijn vakgebied (hijskranen).
In een kraan zitten veel (dikke) stalen pennen, bij het demonteren van een kraan en vooral als deze een tijdje buiten hebben gestaan zitten deze vaak muurvast door passingsroest.
Door nu alleen de pen zowat kersrood te stoken zet deze uit en rekt het gat iets op.
Het is bijzondere is nu dat bij kersrood stoken de krimp bij afkoelen een fractie groter is dan het uitzetten waardoor de pen wat losser komt te zitten.
Een voorhamer van 25 kilo, veel zweet, een paar stevige spierballen en wat kruipolie doet de rest.:-D
m.vr.gr.
Anton van den Oever


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum