Schema APA120 versterker gezocht (Gezocht)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-11-2020, 12:16 (1426 dagen geleden) @ Piet van der Pol
Gewijzigd door Maarten Bakker, 05-11-2020, 12:44

De eigenaar ben jij toch? Je hebt het schema al voor je staan, netjes van eigenaar gewisseld, en hoeft het alleen maar om te zetten van gebouwde naar getekende vorm.

Sorry dat ik je een spreekwoordelijke dikke vinger wilde laten opsteken in naam van de "right to repair" beweging, ik hoop dat je daar doorheen kijkt naar de inhoud van wat ik bedoelde. Onder de streep is het niet het schema dat problematisch is, maar als iemand anders de schakeling integraal kopieert en commercieel op de markt brengt. Dat voorkom je niet door geen schema's te verstrekken aan reparateurs en eigenaars van het apparaat. Het gaat dus puur om het voorkomen dat eigenaars van zo'n versterker hem maximaal kunnen benutten door hem makkelijk en goedkoop te kunnen laten repareren of zelfs modificeren. In geval van particuliere eigenaars kun je dan misschien van 'in hun waarde laten' spreken, voor mijn gevoel kun je dat bij een rechtspersoon niet. Niet de fabrikant en ook niet de zakelijke eigenaar (die van de fabrikant dezelfde spreekwoordelijke vinger kreeg).

Hoe dan ook is "reverse engineering" een groot goed en er zullen vast reparateurs zijn die je dankbaar zijn.

Ik vind het zelf vooral ook een heel nuttige oefening als ik een schakeling wil begrijpen. Mocht je bang zijn voor een juridische dreiging, een copyrightclaim op de schakeling die je afbeeldt, niet op jouw schema zelf want daar heb jij auteursrecht op, dan zou je het ook kunnen tekenen en zelf kunnen houden. Je hebt dan in elk geval het doel van je startpost bereikt!

P.S. Er zijn inderdaad een paar fabrikanten, vooral van medische apparatuur, die schema's van het internet laten verwijderen (doorgaans manuals waar zij zelf het volledige auteursrecht op hebben). Je krijgt dan een cease & desist verzoek en daarmee is de kous doorgaans af als je eraan voldoet. De meeste fabrikanten branden hun vingers echter niet aan dat soort claims. Daarom kunnen wij ook van bijna alle apparaten waaraan we hobbyen, schema's vinden. Vaak zelfs kopieen van originele door de fabrikant - al dan niet onder vertrouwelijkheid - verstrekte exemplaren. Jij hebt ze zelf vast ook regelmatig gebruikt.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum