Horen met 3x de OC71 (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 14-11-2020, 11:47 (1257 dagen geleden) @ Harm Klaassens

Inderdaad, ik moet mijn kristaltheorie overboord zetten. Die wankelde natuurlijk al bij het schema van Rick. Ik heb de gelijkstroomweerstand even nagemeten en die is ongeveer 270 Ohm.

Het stekkertje is subtiel asymmetrisch, het heeft twee pinnen maar past alleen in 1 stand omdat een van de pinnetjes (en dus ook een van de gaatjes) iets dunner is. De oortjes van de Phonak (buizenhoortoestel) en Tecla (buizenzakradio) hebben stekkertje met twee gelijke pinnen, die je in beide standen kunt doen en tussen de toestellen uitwisselen. Maar ook die zijn laagohmig (tegen mijn verwachting) dus de bedoeling van de verschillende stekkers is me niet duidelijk.

Het Audium transistortoestel werkt en je kunt er leuke dingen mee horen! Je kunt het bv tegen je klok houden, waardoor je het tikken heel goed kunt beluisteren. De ringleidingspoel pikt magnetische velden op, ook heel leuk. In de buurt van een nettrafootje hoor je een sterke brom. Bij een luidspreker pik je het geluid magnetisch op. Bij een klok hoor je de wijzers magnetisch tikken, dwz je hoort niet het acoustische geluid maar de pulsen van het aanzetten van het motortje. Ik zal nog proberen dit op een of andere manier op te nemen. Wie weet welke diagnostische toepassingen dit nog heeft.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum