Knop met slurf voor National T100 (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 23-11-2020, 13:49 (1243 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Dit weekend ben ik nog even lekker bezig geweest met deze prachtige radio. Het was allemaal geen hogere algebra, maar een paar dingetjes waren niet in orde.

Zo lag het afstemkoord verkeerd bedraad, zodat zenders aan de verkeerde kant van de schaal zaten. Ook was er speling in de afstemming door het ontbreken van een spanveertje en een asbout was niet genoeg aangedraaid. Dat heb ik allemaal goed kunnen corrigeren.
Ook een sluiting in de platen op de onderste helft van de band kon ik in orde krijgen door de bewegende condensatorplaat voorzichtig een stukje uit te buigen.

De schakelpot was defect en daarvoor was een gat in de bovenkant gemaakt met een tuimelschakelaar eraan. Deze zit wel een beetje verstopt achter het handvat zodat hij niet meteen opvalt, dus wel een beetje met beleid gedaan nog. Helaas was de schakelaar niet te maken en de pot is nogal bijzonder, dus die gaat op m´n verlanglijstje en de schakelaar zit er nog even in.

De radio werkt vreselijk slecht op een geschakeld voedinkje, ik heb vaker gemerkt dat Germaniumtorren daar slecht op werken.

Ik heb in de rommelbak nog wel een paar functionerende knoppen kunnen aantreffen. Mijn hoop was natuurlijk dat je ergens gewoon zulke dingen kunt kopen, zodat je een bij elkaar passend setje hebt van nieuwe, bijpassende knoppen waarvan de ribbeltjes niet uitgesleten zijn. Voor de bandschakelaar heb ik de nog aanwezige volumeknop (niet de originele) afgezaagd en op een ribbelknopje geplakt. Past goed en staat keurig.

Als je het knopje dial light indrukt gaan de twee schaallampjes branden en een lampje bij de gekozen band (rechts van de schaal).

Hier is een foto:

[image]

Het is een vierbands radio met middengolf, tropenband en twee keer kort, bij elkaar doorlopende dekking van 531kHz tot 26 MHz. Afstemindicatie met metertje. Goed werkende fijnafstemming, ook op midden en tropenband.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum