Beomaster 900 AM afregeling (Algemeen)

door FredDijksman @, 04-06-2021, 13:28 (1057 dagen geleden) @ kris

Dat had ik niet aangegeven maar bij beide radio's waren beide IF transistoren defect AF161 door inwendige sluiting, bij de andere was ook de FM unit stuk. Dat komt vaak voor bij deze torren ,dan is zowel de FM als de AM weg want de FM unit geeft zijn signaal ook door aan de IF.
Bij 1 verdween de AM tijdens het testen, hij stond op een zender en ineens binnen een paar seconden was de zender weg. Ik vermoedde eerst een defecte AF126 ( de vervanger voor de AF161)
maar dat was niet de oorzaak. Er was in de eerste middenfrequent trap een buiscondensator gebroken , die vervangen die vervangen door een keramische en afregelen geen geluid meer uit te krijgen.
Dus beide wel FM maar geen AM meer en ik krijg het ook niet voor elkaar omdat ik er zeer weinig ervaring mee heb, want ik heb het bijna nooit hoeven doen.

Maar ik geef nooit op dus het komt goed maar ik herken al die geluiden niet en de effecten van piepen en hard ruisen als je afstemt.
Qat ik alleen wel steeds deed ik meet na de discriminator op het aangegeven punt maar als er nog een storing inzit wat duidelijk is nu dan moet ik na elke trap gaan meten. Dan zal het wellicht wel goedkomen.
In ieder geval dank voor de reacties
Fred


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum