Spelende Saba Sabinette (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 01-11-2021, 17:20 (1064 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Het advies van Goldline heeft me goed geholpen. Het vervangen van C16 (agc buffer) bracht geluid terug in dit grappige toestelletje. Ik vond ‘m nog niet heel gevoelig, maar ik heb de mf kringen nog wat bijgeregeld en nu is er iets meer te horen. We hebben hier een lokaal station JINX op 1179kHz, de mf is 460 en ik heb daarom mijn hulpontvanger op 1179+460 = 1639 gezet en de Sabinette zo afgesteld dat de oscillator te horen was innde hulpradio. Dan zit het mf beeld van JINX natuurlijk precies op 460, en ik heb de kernen verzet op maximale JINX. Ik ontvang nu JINX en Paradijs en ‘s avonds nog wat buitenlandse stations.

Verder heb ik de andere elcootjes gecontroleerd op capaciteitsverlies (door een extra elco tegen de contacten te houden) maar dat leverde niets meer op. Uit de rommelbak kwam een mooi rond alu plaatje van 14mm, glimt wel iets meer dan het plaatje op de volumeknop.

Probleem van dit radiootje is nog dat de kast op diverse plekken geplakt is. Er ontbreken nog wat scherfjes en de batterijen passen er slecht in. Zijn AA batterijtjes van nu dikker dan die uit 1960. Kortom niet moeders mooiste, maar staat weer speelklaar op de plank!

De 125 was niet echt een typenummer. Ik heb gelezen dat in 1960 alle Saba modellen, die normaal geen nummer hadden maar een naam, er 125 achteraan kregen omdat Saba in 1960 precies 125 jaar bestaond.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum