Tektronix scoop 465 (Aangeboden)

door GUUZ @, Assen, 26-01-2022, 15:54 (878 dagen geleden) @ loek

Hoi Fons,

Ik heb al een jaar of 5 een TEK 475 (gekocht op MP) die helaas niet zo betrouwbaar is gebleken.

Hij had eerst een intermitterende fout in de hoogspanning (al aanwezig vlak na de koop) waardoor de helderheid heel hoog werd en niet meer te regelen viel. Ook uit focus.
Een beheerste tik op de bovenkant deed die fout dan meestal verdwijnen.
Dit heb ik uiteindelijk zelf (met hulp van het TEK forum en Circuits Online) opgelost (intermitterende sluiting van een component naar massa): slordige montage af fabriek, Heerenveen 24-12-1974.

Enige jaren later, viel hij onverwacht bijna volledig uit bij het aanzetten (en na zoeken bleek een kortgesloten +15V voedingslijn veroorzaakt door een kortgesloten tantaal op die lijn, dit te veroorzaken.

Toen de +15V weer werkte (en ook de -15V en -8V die worden afgeschakeld als er geen +15V is) bleek ik
geen tijbasis meer te hebben (NB Vertikale versterkers, XY, horizontale versterker, licht, focus etc werkt prima, maar geen horizontale lijn.

Heb jij wel eens met een dergelijk probleem te maken gehad? Het is m.i. veroorzaakt door de eerdere defekte +15V voedingslijn.

(De + 105V, +50V en +5V bleven werken, de +15V was kortgesloten, wat de -15V en -8V rails dan afschakelt.

Misschien heeft het aanblijven van +105V, +50V en +5V tot het falen van de sweepgenerator geleid (NB het trigger circuit en de horizontale AMP werken nog).

Als je nog raad hebt, graag!

(NB ik heb de Militaire SM met uitgebreide troubleshooting, en een algemeen boekwerk: How to troubleshoot your TEK scope)

Misschien komt het bovenstaande probleem vaker voor.

Het is natuurlijk een vage beschrijving, maar misschien (als ik verder ga zoeken, NB ik heb een tweede scoop) kan ik je misschien om wat raad vragen.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum