DC power supply defect (Toestel of techniek)

door Onno-I @, 18-09-2023, 22:33 (222 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door Onno-I, 18-09-2023, 22:41

De 2N3055 en de drivertransistoren zijn de eerste verdachten. En het regelcircuit rond N1.
De twee relais schakelen de trafowikkelingen in 3 stappen, afhankelijk van de uitgangsspanning zodat je niet te veel spanning over de 2N3055 krijgt en toch de uitgangsspanning van laag tot hoog kunt regelen. Alleen zal tijdens het regelen de spanning over de 2N3055 soms even sterk variëren als de relais omschakelen. Dat is wat kwetsbaar.
De hele schakeling is wel wat link voor de 2N3055 en het spul eromheen. Je kunt tijdelijk 88V en meer dan 1 A hebben op de 2N3055 als de stroombegrenzing -schakeling rond N2- inschakelt en dat kan net te veel zijn. één 2N3055 voor deze voeding lijkt wat weinig.

Wat ik ook gek vind: dat C6A maar 50V werkspanning is, terwijl je 88V gemeten hebt. Dat klopt niet. Ook de elco over de uitgang is maar 63V.

Ik zie onderaan nog twee 5V-voedingen die nergens heen gaan. Is dit voor een paar LED paneelmeters?
Ook gek dat de twee regel-IC's onderaan IC5 en IC6 heten, terwijl de andere IC's N1, N2, N3, N4 heten.
Beetje vreemd schema.
(edit) Helemaal raar is dat de emitter van V26A naar de -in van N1 gaat. Hij moet stroom sinken om het relais te sturen en die kan nergens heen en hij stuurt ook op spanningsregelaar N1. Ik denk dat er een aarde-symbool aan de emitter moet zitten. Dan zit de -in van N1 op nul en hangt de +in aan een spanningsdeler tussen +12 en -out.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum