Weer zeer mooi PHILIPS spul binnen. (Algemeen)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-01-2024, 19:09 (97 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Maarten Bakker, 22-01-2024, 19:24

Dat laatste klopt, dat was hun 2e generatie VHS deck, ook bekend als Charly deck. Het was mechanisch gezien een heel slim ontwerp, maar als monteur moest je er een beetje handigheid mee hebben en het heeft ook ongeveer 55 revisies ondergaan in de ongeveer 6 jaar dat het geleverd werd.

Ik denk, nu je het zo zegt, wel dat het voor de dagelijkse monteur een typisch haat of liefde ontwerp was zonder tussenweg. Ik zit er een beetje tussenin maar ik werkte er ook niet elke dag aan.

Het grootste voordeel van dat deck was de compacte bouw, vooral extreem laag dankzij de constructie van de lift. Dan denk ik bijvoorbeeld aan de VR6760 wat nog jarenlang de compactste hifi-videorecorder geweest is (samen met het zustermodel waar B&O op gedrukt staat; hun eigen modellen waren beter maar bijna 4 keer zo groot en dat kan niet voor een designmerk).

Ik denk dat de 3e generatie, het turbo deck, het beste ontwerp van allemaal was. Heeft het 10 jaar volgehouden van 1992 (proefmodel was de VR512 van modeljaar 1991) tot 2002 en in die tijd ook ergens richting de 60 revisies ondergaan.

In de 1e generatie die wel wat weg had qua constructie van de VCC decks, zat wel nog veel potentieel voor luxere modellen maar daar hebben ze nooit werk van gemaakt.

Aan de andere kant legt de 4e generatie (Funai ontwerp en productie, helaas ook van buiten voorzien van het turbo drive logo) de lat zo laag dat alle eigen Philipsontwerpen, inclusief VCR en VCC, extreem veel beter waren. Vandaar mijn eerste ingeving dat het misschien om die Funai decks ging. Die gooi je weg in plaats van te repareren, tenzij je het echt voor de hobby doet.

EDIT 2: ik lees nu dat Cees ook al over het B&O model schreef. Er waren wel truukjes met die rol, maar als B&O monteur kom je die machines minder tegen dan als Philips monteur denk ik dus dan is het logisch dat je ze liever niet ziet binnenkomen.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum