raar probleem pentium 4 pc (Computertechniek)

door ffeilers @, Breda, 30-01-2024, 19:12 (90 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door ffeilers, 30-01-2024, 19:22

Eerst de visuele controle. Een Asus moederbord uit de tijd dat het merk zijn naam al niet meer waar kon maken en een noname voeding. Constatering: je hebt geluk gehad dat hij nu pas stuk is.

Kwam bij "soundman" vandaan, ging eigenlijk alleen om de flatcable van de hd naar motherboard, maar werd op deze manier leuk nostalgisc project

Kennelijk heeft een spanningsregelaar op het moederbord de geest gegeven en trok de oude voeding omlaag. Met een goeie voeding blies je de reeds defecte spanningsregelaar eruit.

de link met de video over dit probleem geeft een goed beeld wat er gebeurde en blijkbaar dus niet "verwijtbaar" aan mijn handelen https://www.youtube.com/watch?v=ZLdN4mnNF9Y&list=PLzu1Rjgls4pTR51XVnnXtexiHgH5nU8OZ&index=57


Het oorspronkelijke mankement kan aan het moederbord zelf gelegen hebben (want Asus) maar het kan ook dat de voeding overspanning geleverd heeft (want noname).

Je kan geluk hebben dat je processor geheel vanaf andere spanningsregelaars wordt gevoed, maar op zijn minst zal de computer onder belasting niet meer stabiel zijn.

Heel de dag mee gwerkt en ik kan geen mankementen verder ontdekken, afgezien dat ik dus niet die 4pin stekker moet monteren.


Ik zou de voeding en het moederbord afschrijven en met andere onderdelen verdergaan.

is maar voor de hobby, dus als iemand nog een vervangend board voor mij heeft dan houd ik mij aanbevolen.

mvg
Frans


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum