welke ibm xt clone of onmogelijk om dat te achterhalen (Computertechniek)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 17-02-2024, 22:12 (72 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Maarten Bakker, 17-02-2024, 22:18

Acer (waarvan Aopen onderdeel is) begon pas in 1987 onder die naam te opereren. Vóór die tijd heetten ze Multitech, niet te verwarren met de Nederlandse bruingoedboer met dezelfde naam. In theorie zou het misschien nèt kunnen, maar het ziet er naar mijn idee iets te generiek ("samengeraapt") uit, en er zit achterop kennelijk geen typesticker anders had je dat wel gemeld. Het modem is trouwens een paar jaar nieuwer, dus later pas geplaatst.

Staat er achterop de PC ook dat hij in Taiwan gemaakt is? Het komt bij klonen veel vaker voor dat ze elders uit geïmporteerde onderdelen samengesteld werden die niet persé van dezelfde fabrikant komen. Ook als er wel Taiwan zou staan, kan het best een samengeraapt model zijn zoals het er voor mij eerder uitziet.

Op het moederbord staat véél meer dan alleen "Made in Taiwan". Ik zie REV-B staan en een nummer P100231000. Elders op het moederbord staan misschien nog meer aanwijzingen. Dat wordt dus even zoeken en alles samenvatten. In het ergste geval staat er onderop of in de koperlaag een aanwijzing. Soms zelfs een copyrightteken en behalve een jaar ook een bedrijfsnaam - dan heb je juist weer geluk, maar het kost altijd wat extra werk.

Het nummer met de P is trouwens ook geen Acerachtig nummer waaraan je later ook tenten als ALi, Aopen, Apacer, AUO, BenQ/Qisda, Wistron, enz. kon herkennen.

P.S. BTC is een toetsenbordfabrikant, ik weet niet of ze nog andere dingen deden, dus de vraag is waar de software voor is.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum