Reinigen van roterende schakelaars in Philips PM5134 (Toestel of techniek)

door paulvo @, 05-03-2024, 16:58 (61 dagen geleden) @ Ben

Intussen was ik een zeer interessant youtube filmpje tegengekomen: zoek op "#40 Shop Talk Wafer switch repair", van The Radio Shop.
Vooreerst bespreekt Buddy de reiniging van schakelvlakken met een zachte potloodgom. Kan in teressant zijn voor bereikbare open schakelaars, maar dus niet in mijn PM5134.

Ongeveer op [10:20] adviseert hij om de schakelaar volledig te demonteren en te reinigen in een verzadigde oplossing van zout in azijn. Nadien te neutraliseren in een verzadigde oplossing van baksoda (=natriumbicarbonaat) in gedestilleerd water, en drogen. Gewone huismiddeltjes en geen schadelijke stoffen of dampen.
Het enige is dat de schakelaars volledig moeten gemarkeerd worden, inclusief documentatie van de bedradingen, en elk der schakelsegmenten moet worden losgesoldeerd.

Hoewel ik de bovenvermelde procedure zeker in mijn achterhoofd ga houden (vooral voor openlucht roterende schakelaars), ga ik vooreerst toch eens de door Ben gesuggereerde injectiemethode uitproberen, maar dan wel met isopropyl alcohol ofte IPA (mijn favoriete productje), en ondertussen de schakelaars goed heen en weer draaien.

Ik besef wel dat hiermee hooguit de contactpunten worden gereinigd, en alle overige aanslag blijft zitten, terwijl met de azijn-zout oplossing alle aanslag netjes wordt opgelost.

Eén vraag blijft me nog wel over: is WD40 een goed idee om in de afgeschermde schakelsegmenten te spuiten ? Qua elektrisch-contact dan, de smerende en vochtafdrijvende voordelen lijken me buiten kijf te staan.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum