Oh ja? (Gezocht)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 02-12-2011, 19:07 (4546 dagen geleden) @ TransistorTube

Vraagje; Hoe kan het dan dat ik een paar kilometer van een andere straalzender woon, en dat ding dus schijnbaar niet voor dat doel gebruikt wordt??
Weet je, ik hoef er al geeneens meer antwoord op!:fir

Een vraag die gesteld wordt verdient het om te worden beantwoord.

Na het instorten van de mast in Hoogersmilde zijn in Friesland een aantal noodvoorzieningen getroffen. Als ik de website http://radio-tv-nederland.nl/index.html moet geloven (wat ik zondermeer doe) zijn in Jirnsum en Tjerkgaast tijdelijke zenders geplaatst.

Aan zo'n tijdelijke zenderopstelling kleven nogal wat haken en ogen.
- De benodigde apparatuur moet beschikbaar zijn. Zenders met meerdere kilowatts vermogen zijn niet op de hoek van de straat te koop. En voor zulke uitzonderlijke situaties die eens per 50 jaar voorkomen is het een te dure investering voor de zenderbeheerder om ze zelf in voorraad te nemen.
- Er moeten frequenties beschikbaar zijn om op andere locaties zenders te mogen gebruiken. Door de hoogte van de masten kan niet elke willekeurige frequentie op elke willekeurige locatie worden ingezet. Er moet overeenstemming zijn over het gebruik van die frequenties, niet alleen binnen Nederland maar ook met het buitenland. Juist door de antennehoogte.
Meestal zal het erop neerkomen dat bepaalde frequenties alleen onder beperkende voorwaarden mogen worden gebruikt, zoals antennehoogte, -richting en zendvermogen.

Een straalzender, zoals je noemt, heeft niets te maken met radio-omroep. Die is totaal ongeschikt om hiervoor te worden ingezet.

Het instorten van de mast in Hoogersmilde is een incident dat zich in Nederland nog nooit eerder heeft voorgedaan. Niemand heeft zich daarop kunnen voorbereiden. Dat er desondanks toch voorzieningen zijn getroffen om het ontstane gat in het zenderbereik enigszins te dichten is een compliment aan alle betrokken instanties waard.

En let wel! Ik heb helemaal geen connecties met welke instantie dan ook die hiermee heeft te maken. Ik ben een gewone consument van radioprogramma's. Alleen door mijn voormalige werkkring heb ik misschien iets meer inzicht in de problematiek die het uitvallen van een zenderlocatie teweeg brengt.
Zelf zit ik in de provincie Utrecht ook nog steeds met Radio 4 die alleen in mono te ontvangen is, maar ik heb nog steeds goede hoop dat het allemaal weer in orde komt. Dat zal alleen met de kostbare en op maat gemaakte apparatuur waarom het hierbij gaat niet van vandaag op morgen zijn.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum