BC 252 B transistor (Algemeen)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 25-06-2024, 11:57 (95 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Maarten Bakker, 25-06-2024, 12:00

Het is ook net wat voor keuzes de winkelier en de koper maken.

Als je vroeger 1 weerstandje ging halen in een fysieke winkel was dat voor jezelf en de winkelier ook relatief duur. Maar jij kon na een half uur fietsen weer verder met je project en hoefde zelf geen voorraad te houden, en de winkelier had ook klanten die de kleine bestelling ruimschoots goedmaakten.

Overigens gaat het hier om een transistor die Elektuur ooit "TUN" noemde, in het Amerikaans heet het een jellybean transistor. Eentje die erg handig is om als hobbyist op voorraad te houden, hier kun je volstaan met de BC547 (waar de BC252 de ITT-Intermetall variant van was). En heb je hem niet of zijn ze net op, loont het voor de meeste hobbyisten wel om er gelijk 10 of misschien zelfs 100 te bestellen. Dan vallen de totale kosten ook weer mee.

En dan qua keuzes van de winkelier. Een zaak als EOO en nog wat anderen die genoemde worden, bieden de mogelijkheid om in een bubbeltjesenveloppe zonder track en trace te versturen voor zeg 2,95. Ik vind het voor mij en voor de klant prettiger om met track en trace te werken en reken voor kleinere pakjes 4,95. Als het voor dat geld in een brievenbuspakje (of eventueel bubbeltjesenveloppe) past dan betaalt de klant daarmee ook mijn doosje. Als het in een groter pakje moet dan leg ik iets bij op het verzenden. Een andere winkel zal er misschien voor kiezen om het standaard verzendtarief te stellen op de maximale verzendkosten plus de prijs van het doosje en komt dan op 7,95 uit. Groothandels en distributeurs slaan vaak nog wat meer kosten om, zodat verzendkosten van 10 a 20 euro ook best voor kunnen komen.

Onder de streep is het natuurlijk een sport om als je inkoopt en niet veel voorraad wilt houden, je kleine bestellingen te optimaliseren. Je kunt dan zeggen "de verzendkosten zijn hoog in verhouding tot de aanschafprijs" maar ik zeg liever "het totaalbedrag is relatief hoog". Daar zit een subtiel verschil in.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum