welke aansluiting (Toestel of techniek)

door ffeilers @, Breda, 02-10-2024, 19:29 (3 uur en 9 minuten geleden) @ Mans Veldman

Super bedankt voor je interesse in mijn probleem !!!!

Als je 230VAC/12VDC/Gas wilt moet je de 2-way option niet in (laten) bouwen en standaard aansluiting gebruiken.

[image]

...voor zover mijn informatie strekt heeft de koelkast een eigen 220v aansluiting gekregen.


Uit jouw post komt niet duidelijk naar voren of de kast 230V vanuit de omvormer krijgt, of direct vanaf de 'walstroom' zoals jij dat noemt.

Ik heb het niet zelf aangesloten. Als de omvormer aanstaat dan heb ik 230 op alle stopcontacten. Als ik de omvormer niet aanzet in de camper dan functioneert ook de koelkast niet op 230. Er zijn echter tijdens de installatie wel speciale dikkere draden naar de koelkast getrokken, dat maakte de arbeid derhalve ook duurder.


Zoals ik eerder schreef, de 230V aansluiting niet achter de omvormer maar direct op de 'walstroom'. Bij aanwezige 'walstroom' kan de koelkast op 230VAC draaien, is er alleen 12V dan kan de koelkast op 12VDC draaien. Zet je de 230V aansluiting achter de omvormer dan kan de kast bij aanwezige 12V zowel op 12V als 230V draaien, maar ziet de kast ook beide spanningen. Misschien veroorzaakt dat wel het probleem.

Voor mij te moeilijk om te volgen maar de koelkast zal toch ook altijd 12v nodig hebben om in te kunnen inschakelen. Zowel de omvormer als het bedieningspaneel van de camper dienen aan te staan om de koelkast in te kunnen schakelen.
Dut die eigen 230v lijn is wel waarschijnlijk. Met uitgeschakelde omvormer maar met ingeschakeld bedieningspaneel van de camper (12v) kan ik de koelkast wel laten functioneren op gas.


Zorg er voor dat de koelkast altijd maar één spanning kan 'zien' of 230VAC of 12VDC.

Dat laatste is, als het de oplossing is aan Henk Pen, ik ga er uiteraard niet zelf aan knutselen.


aanvulling: Je bent, zo te zien, niet de enige met dit probleem, ook vervangen powerboard lijkt geen oplossing.

https://wohnwagen-forum.de/forum/index.php?thread/196305-thetford-k%C3%BChlschrank-n4142e-fehlerc...

Deze laatste had ik op het wohnwagen forum ook al gelezen, mij daar laten registreren in de hoop dat dat mij verder brengt.
Maar bovenal blijft Henk Pen de verantwoordelijke in deze. Ik doe alleen een poging om op het net naar oplossing te zoeken. Monteurs kunnen natuurlijk ook niet alles weten. Overigens ook Thetford service system in Etten Leur is betrokken bij dit probleem, zij hebben immer onder garantie het te vervangen powerboard naar hen gezonden, wat helaas niet het gewenste resultaat had.

Degene die ik had gevonden op het camperforum (site genoemd in de topic) had weliswaar een N4000 koelkast, maar ik heb uitgevonden dat hij een andere ebl heeft dan in mijn geval.
https://camperforum.nl/viewtopic.php?t=8475905&sid=21bd0ce40184be200b3f952f54796ed5&start=14
Zijn ebl was in en uit te schakelen (met een schakelaar). Mijn ebl schaudt el252 heeft die schakelaar weer niet. Dus waarschijnlijk ook niet te vergelijken. Ik heb hem een bericht gestuurd maar 2021 topic, helaas (nog) geen reactie gekregen.

Op een duits forum welke alleen over Weinsberg Pepper gaat heb ik nu ook de melding en oproep gedaan wie te maken gehad heeft met code 9. Duitsland natuurlijk groter en naar ik mag aannemen zijn er dan waarschijnlijk toch ook pepper s met de zelfde koelkast als ik heb.

https://www.my-pepper.de/forum/topic/thetford-code-9-error/

Of de omvormer in het verhaal ook nog een rol speelt? Ik heb geen idee.
Feit is dat hij OOK daarvoor terug moet naar Henk Pen. De omvormer heeft walstroombegrenzing, ondanks dat ging op twee campings de aardlekschakelaar er bij de campingeigenar uit wat dus niet zou mogen.
Het schema is te vinden op de site van Henk Pen, het komt overeen met wat er in onze camper zit, wel met twee 155A accu s en twee zonnepanelen, maar zonder de acculader maar weer wel met de lbr60 booster.

[image]
[image]


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum