Patroongenerator (Toestel of techniek)

door doktordirk @, Noordbeemster, 02-10-2024, 20:49 (3 uur en 47 minuten geleden)

Met enige regelmaat maak ik nog gebruik van een (nagebouwde) PM5508 voor televisie.
Hier komen verschillende patronen uit, maar geen cirkel.
Nu heb ik een stukje na gebouwd van een opvolger (PM5509), en dat is redelijk gelukt.
Probleem was alleen dat de aangeboden pulsen negatief moesten zijn, en van de 5508 waren ze positief.
Deze omkeerschakeling moet nog op de print komen, dat wordt dus weer een ander ontwerp.
Ook bleek ik de lijn blanking puls te moeten gebruikte , en niet de synchronisatiepuls
Ik vind alleen de dikte van de cirkel wat groot, maar dat laat ik maar zo .
Er is wel een instel-potje voor dit doel, maar dan wordt de breedte nog groter, en smaller geeft weer een nauwelijks zichtbaar resultaat, dus is het en beetje schipperen.
Overigens staat er wel een afregelprocedure beschreven, maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen.
Eerst de print maar eens goed maken, dan zie ik wel of dat enige verbetering brengt.
Dit is het eerste resultaat.
[image]
Dit is de print met erachter op het testbordje de hulpschakelingen
[image]
De 5509 bestaat grotendeels uit ic's van het 7400 type, alleen dit gedeelte is opgebouwd met transistors en de nodige weerstanden met weinig voorkomende waarden.
Ook opvallend vind ik de 5volt negatief voor de gebruikte ic's.

Dirk


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum