Verrassend resultaat!! (Gezocht)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 27-12-2025, 17:34 (3 uur en 0 minuten geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 27-12-2025, 17:38

Geadviseerd werd om bij elke ingang een weerstand van 200 Ohm aan te sluiten naar massa om brom te voorkomen maar die had ik niet, wel 100 Ohm vandaar 2 x 2 van 100 Ohm in serie op het breadboardje links.

Deze antibromschakeling is een mini-uitvindinkje van mij. Dat wil zeggen, ik ben een paar jaar terug op dit idee gekomen, zal vast niet de eerste zijn geweest want het ligt behoorlijk voor de hand. Maar toen ik het demonstreerde op het Radiocafè in Zaandam kon geen van de aanwezige experts raden hoe ik de brom zo compleet kwijt was geraakt zonder verlies aan geluidskwaliteit. Dus dit truukje is misschien wat minder bekend dan het verdient. Het sleutelwoord is impedantie.

Een audiokabel kan brom oppikken van elektrische velden uit de omgeving, de kabel neemt simpelweg gezegd wat “spanning” over uit de omgeving maar omdat hij er niet echt aan verbonden is, geeft hij nauwelijks stroom. Wel spanning, geen stroom, dus heel hoge impedantie. Een koptelefoonaansluiting is bedoeld om er een koptelefoon van 32 of 16 ohm op aan te sluiten, dus kan wel wat stroom leveren, dus lage impedantie.
Versterkerbouwers vinden dat de ingangsimpedantie hoog moet zijn. Op een ander Radiocafè werd een keer gezegd: zo hoog mogelijk want dat is handig als je 100 versterkers parallel op 1 bron wilt aansluiten. OK, maar als je dat niet wilt kan het ook wel wat lager. Bv als je de versterker stuurt uit een koptelefoonuitgang van je PC of TV, die is berekend op 32 of 8 ohm. Je versterker kan dan prima een ingangsweerstand van 100 of 200 ohm hebben zonder dat er invloed is op het geluid. En met een ingangsweerstandje van 100 of 200 ohm sluit je de brom compleet kort. Da’s het idee.
Als jouw geluidskaart ook geschikt is om een koptelefoon op aan te sluiten, is de uitgangsimpedantie laag genoeg om er 1 weerstandje van 100 over te zetten. Het hoeft dus niet perse 200 te zijn. Maar als je geluidskaart een 1kOhm uitgang heeft, kun je die beter niet met 200 gaan kortsluiten.

De uitgangsimpedantie van je koptelefoonaansluiting is heel laag… als je PC aan staat … maar wordt opeens hoog als hij uit staat! Was dus heel vreemd om te merken dat mijn versterkertje een zachte brom gaf als de PC uit stond, maar die brom stopte abrupt bij het opstarten.
Ik heb dit een keer gebruikt voor een “automatische” omschakeling van een buizenversterker in een AM radio. Over de potmeter had ik een DAB+ radio aangesloten. Stond die radio AAN dan werd het radiosignaal kortgesloten door de uitgang van de DAB+ en hoorde je het AM signaal van de radio er niet doorheen. Maar zette je de DAB+ radio UIT, dan werd de potmeter niet meer belast en kon je het gewone signaal uit de radio zelf weer horen. Dit werkte heel grappig.

Je kunt brom gebruiken om te checken of je de kanalen wel goed hebt. Als je een 3,5mm plug als ingang hebt, kun je de TIP aanraken en dan moet je de brom LINKS horen en de RING dan moet je het RECHTS horen. Bouw je mijn antibromschakeling in, dan moet je natuurlijk iets anders verzinnen om je speakeraansluitingen te controleren, maar ja, elluk voordeel hep se nadeel nietwaar.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks