Philips 22 AH 994 (met 22 GC 037) - Overblijvende vraagjes... (Toestel of techniek)

door Klingsor, 19-03-2012, 09:58 (4443 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Klingsor, 19-03-2012, 10:37

7)
Gisteravond vastgesteld dat de platenspeler, wanneer de plaat ten einde is, de leesarm opheft en dan zichzelf met een hevige klik uitschakelt naar de 'off'-stand. Hij blijft evenwel boven de plaat hangen, komt dus niet terug naar de beginstand naast de plaat, en dat vind ik toch wat raar. Bij platenspelers die ik ken is dat altijd wel het geval...
Is het mechanisme kapot, is er een snaar te vervangen, of is dat toch zo bij dit toestel (of dus bij de Philips 22 GC 037, die dezelfde platenspeler blijkt)?


Kan wat hard geworden vet zijn, of anders de snaar, we hebben geen glazen bol om dat op afstand te bezien,
moet je zelf constateren onderzoeken.

Draait plateau wel gewoon door?
Staat deze stil slipt de snaar.

Simpel, haal plateau er af, zie je een 2e kleine plateau zitten, hier zit de snaar op.
Maak de snaar schoon, helpt ook, indien er nog een beetje strak om zit.
Asje motor ook even ontvetten.

Intussen heb ik ook de Service Manual gevonden en er eens wat grondiger naar gekeken. Als beginnend hobbyreparateur zie ik intern echter weinig abnormaals en geraak ik niet meteen verder...

De grote aandrijfsnaar, die op de kleine plateau onder de grote, draait volledig normaal.
De motor ook. Als de plaat ten einde is, stopt die ook. Er is dus geen slip van de snaar, alles stopt plots met een klik.
Ik zie ook in de Manual geen tweede snaar (die er meestal wel is) om de arm te doen terugkeren. Er is ook (op p. 20) enkel sprake van "automatic stop", en niet van "return".
Zou het niet kunnen dat er in dit toestel geen terugkeermechanisme is, maar enkel een stop, en je dat terugzetten van de arm manueel moet doen? Of is dat onmogelijk en zie ik iets helemaal over het hoofd?

Even een foto hiervan - het is het gedeelte onder de as van de arm langs onderen bekeken (naarboventoe in 'service stand') :

[image]

Die veer 158, links in beeld, aan dat element 157, rechts, hangt in de begintoestand vrij slap. Is dat het? Ik heb die er afgehaald en ze blijkt wel normaal te reageren zoals een veer moet doen, vanaf de eerste mm. Ze springt dus terug, zij het met weinig kracht. Kan er teveel wrijving zijn met elemant 145, links tot midden onderaan in beeld?
Of waarvoor anders dient die veer?


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum