Elektronische klokken (Toestel of techniek)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 10-07-2023, 12:32 (292 dagen geleden)
Gewijzigd door Hans van Kampen, 10-07-2023, 12:37

Beste forumlezers,

Naar aanleiding van Henk Roovers (soundman2) zijn verzoek misschien maar eens een aparte topic openen over elektronische klokken het volgende.

Bij mijn eerdere topic over die wereldklok die ik gratis aanbood gingen er ook weer lijntjes richting een zijspoor die leidde naar mijn POV klok met Arduino die ik eerder heb gebouwd. Ik heb dat hier al eens getoond in 2020 KLIK

Een sketch heb ik van internet geplukt en in de nano ge-upload.

Ik heb ook nog enkele nixie klokken gebouwd uit een bouwkit waar onder meer deze die hier ook al eens is behandeld KLIK

Ook heb ik gebouwd onderstaand deze 2 die van Russische IN-17 buisjes gebruik maakt die niet zo fraai zijn in die zin dat er voor het cijfer 5 een omgekeerde en gespiegelde cijfer 2 wordt gebruikt, de 5 is toevallig niet zichtbaar. Was het vervaardigen van een electrode meer nou zoveel extra werk?

[image]

[image]
Ik heb onder`de buisjes 2 kleuren LED's gemonteerd (groen/blauw) die afwisselend in die kleur oplichten of kan worden vast gezet.

Ook heb ik onderstaande klok gemaakt uit een zelfde soort bouwkitje.

[image]

Zomaar over elektronische klokken, wie nog meer?

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Elektronische klokken

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 10-07-2023, 12:46 (292 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Zomaar over elektronische klokken, wie nog meer?

Erik heeft jaren geleden bouwpakketjes aangeboden met Russische buisjes.
Die heb ik gekocht en in 2015 gebouwd (en dan de foto om kwart over acht genomen):

[image]

Ik vond het wel een grappig ding indertijd, was ook leuk om te bouwen, maar ik gebruik 'm eigenlijk niet. Is toch weer een tientje stroom elk jaar...

Elektronische klokken

door Hans van Kampen @, Voorhout, 10-07-2023, 12:53 (292 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Zijn ook wel aparte buisjes met 1 FLD 7 segment display digit per buisje.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Elektronische klokken

door Willem.H.N. @, Enschede, 10-07-2023, 14:02 (292 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Het was een mooi bouwpakketje en heb het voor jaren terug ook
gebouwd en heb het ook nog maar wordt ook weinig gebruikt.
Heb er nog steeds geen mooi kastje omheen.

--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.

Elektronische klokken

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 10-07-2023, 13:02 (292 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Deze klok is in 2010 gemaakt met ZM1040 buizen uit een oude lift etage indicatie.
Werkt dag en nacht als een speer, gewoon op de netfrequentie.
Heb er later nog wel een betere netfilter ingezet omdat het lichtnet steeds meer vervuilt.
Groet, Ben

[image]

Elektronische klokken

door Hans van Kampen @, Voorhout, 10-07-2023, 13:04 (292 dagen geleden) @ Ben

Ziet er mooi uit Ben, Als het goed is heb ik deze buizen ook liggen alsmede de drivers ervoor. Zal ook eens tot een klok moeten worden vervaardigd.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Elektronische klokken

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 10-07-2023, 13:06 (292 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Dag Hans, als je het schema wil hebben dan stuur je maar een berichtje.
Groet, Ben

Elektronische klokken

door Hans van Kampen @, Voorhout, 10-07-2023, 15:12 (292 dagen geleden) @ Ben

Graag Ben, ik hou me aanbevolen, ik stuur je even een pm.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Elektronische klokken

door loek @, Exloo (Drenthe), 10-07-2023, 15:03 (292 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door loek, 10-07-2023, 15:05

Hallo forum lezers,

IK heb de afgelopen 15 jaar ook heel wat kloken gemaakt en ook gepubliceerd op dit forum.

De eerste klok heb ik gemaakt van een Philips Pandicon buis ZM1200. Dit is een buis met 14
Nixie buizen in één behuizing. Als tijdbron wordt gebruik gemaakt van het DCF signaal. Om het aflezen makkelijk te maken staat er onder de buis een gegraveerde plexieglas plaat.
Deze heeft bij goede DCF ontvangst een blauwe kleur. Bij slechte ontvangst loopt de klok gewoon door op een interne bron echter het licht op het plexiglas wordt rood


[image]


De tweede klok is ook gemaakt met een Pandicon buis van Philips type ZM1200 echter deze heeft als tijd/datum referentie een GPS signaal. Ook hier veranderd de kleur van de tekst als de ontvangst niet goed is. Bij goede ontvangst is de kleur geel

[image]

[image]


De derde klok heeft heel veel onderzoek werk in beslag genomen. Het blijkt dat in het DCF signaal nog bits ongebruikt waren en dat daar door een bedrijf een weersverwachting voor de komende vier dagen verstuurd werd voor alle landen in Europa. Niet zomaar een voorspelling op basis van de druk veranderingen maar een echte weervoorspelling. Deze informatie is zwaar gecodeerd en beschermd met copyright. Toch is het me gelukt om deze informatie te decoderen. Door de traagheid van het DCF signaal en de beperkte bits die beschikbaar zijn duurt het een paar uur voordat de weervoorspelling voor een land beschikbaar is. Hieronder zie je de technische uitvoering.

Het gebruikt LED display:

[image]

Voorbeelden van weergave:

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]
[image]


Als laatste klok de uitvoering met de Philips EIT buis. Als referentie wordt het GPS signaal gebruikt.
Op 10 buizen wordt van links naar rechts de Uren,minuten,seconden,jaar en maand weergegeven.
Deze buizen hebben een eigen geheugen en tel systeem waarmee tot 10 geteld kan worden.
Het zou dus kunnen gebeuren dat er iets fout is gegaan en dan zou bijvoorbeeld het uur of jaar en maand heel lang de verkeerde informatie kunnen geven. Om dat te voorkomen wordt om de 10 minuten alle info opnieuw op de buizen gezet.


[image]


Met vriendelijke groet,

Loek

Elektronische klokken

door Hans van Kampen @, Voorhout, 10-07-2023, 15:11 (292 dagen geleden) @ loek

Inderdaad Loek, jij hebt ook enkele bijzondere klokken gebouwd, zeer fraai:)

Apart die met dat LED display die vroeger werd gebruikt in een van de eerste calculators en digitale horloge's waarbij je op een knop moest drukken om te zien hoe laat het is. Die met de EIT buizen heb ik onlangs nog gezien in Egmond aan zee bij de NVHR tentoonstelling.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Elektronische klokken

door Martijn @, Groningen, 10-07-2023, 15:33 (292 dagen geleden) @ loek

Dag Loek,

Wie maakt die weerberichten en Voor wie zijn ze bestemd? Heb nooit van toepassing ervan gehoord.

Elektronische klokken

door loek @, Exloo (Drenthe), 10-07-2023, 17:47 (292 dagen geleden) @ Martijn

Hallo Martijn,

Er zijn, ook nu nog, vele klokken te koop met daar in de chip die de code decodeert. Je geeft dan het land op waar je het weerbericht van wil hebben en na ongeveer maximaal 4 uur heb je de berichten.

Het verdienmodel is dus de verkoop van deze chip. Dus het antwoord op jou vraag is dus voor iedereen die het wil kan zo'n klok kopen.

Met vriendelijke groet,

Loek

Elektronische klokken

door soundman2 @, Wouw, 10-07-2023, 15:55 (292 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door soundman2, 10-07-2023, 16:10

Die klok met de weersverwachting vind ik wel een huzarenstukje!
In de jaren 80 heb ik een DCF klok gebouwd, inclusief een zelf ontworpen ontvanger.
De klok is gebaseerd op een applicatie van Siemens met de 8035 die toen net op de markt kwam. Het oorspronkelijke ontwerp had een 8035 met een eprom aan boord. Die had ik niet, dus kwam daar een losse eprom bij.
Als de puntjes aan zijn loopt de klok op de zender, gaan ze uit, dan is er een bitje gemist en loopt de klok op een interne referentie.

Het geheel in een compactcassettedoosje, ziet het er nog wat uit.

[image]


De led klok die ik deze week toonde is ook uit de jaren 80, opgebouwd naar eigen ontwerp met IC's uit de HEF serie van Philips. Er zit geen processor in en er wordt ook niet gemultiplexed. Als de cirkel vol is loopt er niet meer dan 55mA. Elke led brandt op 5mA. Op zeker moment liep de helderheid van de leds terug en dat leidde tot het volgende draadje op CO.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/138640/1

[image]

[image]

Deze klok is wel gelijk te zetten met twee drukknopjes, die onderling vergrendeld zijn, Het zomaar indrukken doet niets. Eerst een kopje indrukken en vasthouden en dan het tweede voor de minuten. Bij de uren werkt het precies andersom.

Elektronische klokken

door Hans van Kampen @, Voorhout, 10-07-2023, 16:31 (292 dagen geleden) @ soundman2

Zeer fraai Henk,

Ik heb (is hier ook al eens langs geweest geloof ik) begin jaren 80 uit elektuur een DCF-77 klok gebouwd met een 6502 microprocessor met in het zelfde kastje gebouwd een Velleman thermometer met buiten temperatuur. De 2714 Eprom heeft ooit het leven gelaten in tussentijd en iemand heeft mij een andere verstrekt.

Het geheel destijds een mooi kastje omheen gemaakt met wrijfletters tekst gemaakt.

Die 7 groene ledjes (destijds gekocht bij TANDY geven de dag dus aan en als de ontvangst verstoord is (onweer) knippert het dagledje en loopt de klok op een intern kristal, hij doe het tot op de dag van vandaag prima. Je kan ook over 4 kanalen per etmaal verschillende in en uitschakeltijden programmeren en middels een interface schakel je 230 volt.

;-)
Hans

[image]

--
Hans van Kampen

Elektronische klokken

door Erik @, 10-07-2023, 17:03 (292 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Erik, 10-07-2023, 17:21

Ik vond deze klok altijd mooi;
De orginele "woordklok" van Marco Biegert & Andreas Funk

https://www.kosterklokken.nl/klokken/qlocktwo/creators-edition-rust-roest-corten-staal

Alleen de prijs vond ik niet zo mooi, dus dan maar zelf maken, met wat hulp van ijzer-bewerkende collega`s :-)

De klok (het lettertype is wat anders dan de originele klokken)

[image]

De (kale)print, een zijde bevat alle (SMD)LED`s

[image]

De andere zijde bevat de drivers, voeding en micro controller

[image]

De LED`s worden met PWM gedimd, afhankelijk van het omgevingslicht.
De woorden geven de tijd met een increment van 5 minuten, de 4 LED`s op de hoeken geven de tussenliggende minuten aan.

Elektronische klokken

door Hans van Kampen @, Voorhout, 10-07-2023, 19:11 (292 dagen geleden) @ Erik

Heel apart maar 2685,— Euro inderdaad geen kattenpis.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Elektronische klokken

door soundman2 @, Wouw, 10-07-2023, 19:23 (292 dagen geleden) @ Erik

Is de print ook zelf gemaakt /ontworpen?

Elektronische klokken

door Erik @, 10-07-2023, 20:10 (292 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Erik, 10-07-2023, 20:11

Ja, het schema en de de print zijn ontworpen in Eagle.
De software draait op een Microchip PIC (een 16F84) en de patronen voor de letters staan in een eprom.

Elektronische klokken

door Hans van Kampen @, Voorhout, 10-07-2023, 20:23 (292 dagen geleden) @ Erik

Lijkt me ook iets voor Arduino.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Elektronische klokken

door soundman2 @, Wouw, 11-07-2023, 09:49 (291 dagen geleden) @ Erik

Heeft iedere letter dan zijn eigen led, die onafhankelijk van elkaar kan branden?
De woorden zijn onveranderlijk, dus de leds van bijv het woordje " het"kunnen met een draadje gelijktijdig worden aangestuurd.

Elektronische klokken

door MarcelvdG @, 10-07-2023, 22:47 (292 dagen geleden) @ Hans van Kampen

De klok met groene LED-displays die je soms links in dit filmpje ziet is door mij ontworpen en gebouwd:

https://m.youtube.com/watch?v=olQzZQYqxN8

Remco Rhee en Wessel van Opstal van Haarlem105 radio deden in 2012 een (geslaagde) recordpoging: 80 uur achter elkaar radio maken. Het oude record stond op 73 uur. De groene klok was erop ontworpen een tijdje te gaan knipperen bij het halen van de 73 uur en bij het halen van de 80 uur.

De klok bestaat uit een lange pertinax experimenteerprint met een heleboel IC'tjes uit de 4000 serie erop, en grote, groene LED-displays. Ik kreeg het verzoek een klok te bouwen enkele weken voor de recordpoging, dus ik heb toen elke avond eraan zitten solderen.

Als tijdreferentie diende een gewone kristaloscillator met een 32768 Hz-kristal. Die was wel afgeregeld zodat de frequentie precies 32768/77500 van de draaggolffrequentie van DCF77 was. Ik had in de jaren negentig eens een DCF77-ontvanger gemaakt waar een 8 MHz-signaal uit komt dat met een PLL in fase aan de draaggolf van DCF77 vergrendeld is. De klok voor de recordpoging heb ik een kalibratiestand gegeven waarin de frequentie van een 8 MHz-referentie gedurende een bepaald aantal 32768 Hz-cycli geteld wordt.

Elektronische klokken

door loek @, Exloo (Drenthe), 11-07-2023, 16:45 (291 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door loek, 11-07-2023, 16:49

Hallo Forumlezers

Ik was nog een klok vergeten. Deze is opgebouwd met een VFD display om alle segmenten aan te sturen wordt gebruik gemaakt van een speciaal driver IC. Het geheel wordt weer aangestuurd door een microprocessor. Ik gebruik altijd ATMEL processoren soms kant en klaar gemonteerd als een Arduino.
Maar gebruik geen software van Arduino alles is geschreven in Basic met de compiler van MCS BASCOM

Zelf vind ik dit de mooiste klok hij staat altijd aan in de hobby kamer. De helderheid van het display wordt aangepast aan het omgeving licht. Als tijdbasis wordt GPS gebruikt. Is de ontvangst niet goed of minder dan twee satellieten dan gaat de dikke punt in het scherm aan.

Op de foto's zie je het inwendige van het display nog maar in de definitieve uitvoering zit er nog een polaroid scherm voor.


[image]

[image]

[image]


Met vriendelijke groet,

Loek

Elektronische klokken

door MarcelvdG @, 11-07-2023, 21:13 (291 dagen geleden) @ loek

Inderdaad erg mooi!

Elektronische klokken

door henk vdb @, Breda, 11-07-2023, 21:14 (291 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door henk vdb, 11-07-2023, 21:23

VFD displays zijn altijd wel mooi maar dit is wel een heel bijzonder mooi exemplaar!

Ook de LED-matrix display die je voor de dagen en datum gebruikt is bijzonder. Ik heb nog een aantal soortgelijke displays liggen, gebruikt maar nog prima opnieuw in te zetten. Die van mij zijn van Broadcom (vroeger gemaakt door HP) van de types HCMS2903 (4 karakters groen) en HCMS2913 (8 karakters groen) en ze kunnen min of meer onbeperkt achter elkaar gemonteerd worden zodat ze een lange tekst in een keer zonder scrollen kunnen weergeven. Maar een kortere reeks en scrollen kan natuurlijk ook, al gaat dat per karakter niet erg "smooth".Deze displays zijn nog steeds te koop maar erg duur (resp. 34 / 44 euro per stuk(!)). Maar het kontrast en de kijkhoek is zeer groot. En in software is eenvoudig de helderheid in te stellen. Ik ben er nog steeds niet uit wat ik er mee ga maken...:-) Heb al de nodige geslaagde proefjes icm Arduino gedaan.

Elektronische klokken

door Hans van Kampen @, Voorhout, 12-07-2023, 15:36 (290 dagen geleden) @ loek

Ja, dat heb je Loek als je huis vol staat zelf gemaakt klokken, dan vergeet je er wel eentje:-D

Inderdaad had je deze ook gemaakt, heel fraai:)

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Elektronische klokken

door Goldline @, Oranjedorp, 11-07-2023, 18:29 (291 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Deze heb ik gebouwd met ITT GN4 buisjes.
[image]

werkt prima moet alleen nog een keer dcf of gps op.
Gekocht voor de Brexit datum, maar nu nog steeds 56 pound.
https://www.pvelectronics.co.uk/

--
Cees PA1DBA

Elektronische klokken

door Hans van Kampen @, Voorhout, 12-07-2023, 15:39 (290 dagen geleden) @ Goldline

Ik heb deze ook kant en klaar gebouwd met een bolle RVS plaat er voor, aparte buisjes met uitlezing op de kop.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Elektronische klokken

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 15-07-2023, 22:11 (287 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Een moet de laatste zijn en het komt niet doordat de klok hier niet op tijd loopt.
Kon even geen foto bijvoegen,dan heeft het geen zin om te reageren.
Deze klok werd in '76 als bouwpakket geleverd.Is door ITT op de markt gebracht.
En nog altijd probleemloos werkend,secondenindicatie is uitschakelbaar.
Voor wie meer wil weten,hij staat in RB sept '76 in een advertentie.
Kwam hem weer tegen toen 'k iets voor een ander draadje zocht.
[image]

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

Elektronische klokken

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 16-07-2023, 14:49 (286 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Nou, nog maar eentje. Een met russische vfd-buisjes gemaakte klok op DCF77 basis met ingebouwde thermometer. In het midden een aanraakschakelaar om tijd of temperatuur te kiezen. Een led geeft het dcf ontvangstsignaal weer. Een stuk koperen waterleidingbuis voor het zicht en bescherming van de buisjes mocht ie ooit een keer vallen. De besturing gaat met een 80C32 processor.
Op de afbeelding een temperatuur van 28.5 gr.C.

[image]

powered by my little forum