Sil-pad of thermische silicone pasta ? (Toestel of techniek)

door Armand @, België, 12-07-2012, 19:46 (4613 dagen geleden)

Hallo,

Kocht laatst een aantal spanningsregelaars TO 220 behuizing en kreeg er Sil-pads K10 bij.
Volgens de verkoper van de electronicawinkel zou dit efficiënter zijn dan de koelpasta.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Vriendelijke groeten, Armand

[image]

Sil-pad of thermische silicone pasta ?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12-07-2012, 23:28 (4612 dagen geleden) @ Armand

Ik gebruik alsnog de pasta.

Beetje ook afhankelijk of zaken echt op de grens draaien of enkel beetje warmte kwijt moeten.,

Daarbij geregeld ook met de pad's problemen met doorslag wel gehad.
Dus kijk goed of je torren niet toevallig wat scherpe randjes heeft wat er door heen kan prikken
of gedeeltelijk en op den duur kunnen door spetteren.

Voordeel tov mica is natuurlijk dat deze beter vormen en dus beter warmte overdragen.

door soundman2 @, Wouw, 13-07-2012, 06:39 (4612 dagen geleden) @ Maurice

Ik gebruik alsnog de pasta.

Beetje ook afhankelijk of zaken echt op de grens draaien of enkel beetje warmte kwijt moeten.,

Daarbij geregeld ook met de pad's problemen met doorslag wel gehad.
Dus kijk goed of je torren niet toevallig wat scherpe randjes heeft wat er door heen kan prikken
of gedeeltelijk en op den duur kunnen door spetteren.

Voordeel tov mica is natuurlijk dat deze beter vormen en dus beter warmte overdragen.

Ik repareer vaak versterkers, waarin de eindtransistoren voedingsspanningen krijgen van wel plus en min 200 volt. Deze worden ook geïsoleerd met silkpads. Het materiaal is zacht en je moet er wel voor zorgen dat alles brandschoon en braamvrij is. Doorslag komt maar zelden voor.
Een heel groot voordeel vind ik persoonlijk, dat het minder viezigheid geeft.
Verder weet ik ook niet of het witte koelpasta giftige elementen bevat.
Zijn de transistors origineel gemonteerd met mica en pasta, dan komen er weer nieuwe mica's en pasta op om de zaak origineel te houden.

Soundman2

door Huub, 13-07-2012, 07:52 (4612 dagen geleden) @ soundman2

de vraag is pasta versus sil-pad , Maurice sleept er faktor doorslag bij ,
of moet de vraag verandert in pasta + mica versus sil-pad ?

gr Huub

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13-07-2012, 13:54 (4612 dagen geleden) @ Huub

Huub,

de pasta is géén isolator zoals de sil-pad's wél zijn.

echter door het zachte en vaak loeihard aandraaien van de schroeven heb je met de sil-pad's kans op doorslag. Dan wel door een braampje wat er door drukt of met de tijd er doorslag ontstaat.

Heb al wat omvormers (24dc->220Vac) en van deflectie borden doorslag gehad.

Tevens wordt fabriek-af naast de pad's de pasta gebruikt met name hoogvermogen spul.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-07-2012, 09:20 (4612 dagen geleden) @ soundman2

Pasta bestaat vaak uit aluminiumoxide in siliconen. Met het giftige zal het wel meevallen.

door Jac Janssen @, Eindhoven, 13-07-2012, 08:20 (4612 dagen geleden) @ Armand

Armand,

Bij Philips is uitgebreid onderzoek gedaan naar deze zaken.
Een paar relevante zaken daarvan:

* Sil-pads geven een ietsje hogere thermische weerstand dan montage met mica en (heel dun) warmtegeleidende pasta.
* De laag warmtegeleidende pasta moet heel erg dun zijn. Genoeg om oppervlakteoneffenheden op te vullen, maar zeker niet meer. Bij een TO220 is montage met 50-60 µm pasta al slechter dan zonder pasta. De pasta geleidt de warmte immers een paar honderd keer slechter dan metaal.
* Een pad is altijd nog beter dan een ietsje te dikke laag pasta.
* Pads zijn erg gemakkelijk in het gebruik. en geen geknoei met pasta.
* Het loont om er eens aan te rekenen. Dan weet je of het sowieso een relevant verschil is. Je kunt een model opstellen met alle thermische weerstanden, en het dan uitrekenen analoog als het elektrische weerstanden zouden zijn.

Ik zou me om de verschillen niet al te druk maken.
Er zijn nog heel veel meer factoren die van invloed zijn op de warmteafvoer!

Jac

door Armand @, België, 13-07-2012, 21:40 (4612 dagen geleden) @ Armand

Ieder bedankt voor de berichten,ervaringen en informatie.
Ga ik het een keer proberen met sil-pads.Ik had ik er nog een zakje silicon carbide schuurpoeder 600 bijgekregen om de raakvlakken van de regelaar en het koellichaam eerst glad te maken.

Vriendelijke groeten, Armand