PLL Gestuurde AM Microzender met uitlezing (Toestel of techniek)

door Otto @, Drenthe, 13-07-2012, 18:25 (4612 dagen geleden)

Beste lezers,

Zoals bekend heb ik de PLL Gestuurde AM Microzender ontworpen. Nu had ik bij het ontwerp al rekening gehouden met toekomstige uitbreidingen. Als "tussenprojectje" heb ik een digitale instelling en uitlezing gemaakt die op het zendertje kan worden aangesloten:

[image][image]

Ook het instellen van de frequentie wordt door het printje geregeld. Omdat de zender niet gemaakt is om snel van frequentie te wisselen, zijn de twee instelknopjes niet geplaatst om "on the fly" de frequentie te wijzigen, maar zitten ze enigszins verstopt aan de achterkant van het printje. Eenmaal ingesteld blijft de instelling bewaard in het geheugen van de display. De frequentie wordt om de beurt in kilohertz en en golflengte in meters weergegeven. het hart van de schakeling is een kleine microprocessor uit de PIC16-serie van Microchip. Deze processor bestuurt het LCD-display en zorgt tevens voor de juiste instelling van de "jumpers" voor de frequentie. Omdat de processor tevens intern EEPROM geheugen bezit, wordt de instelling van de frequentie daarin bewaard, ook als de hele zender is uitgeschakeld.

Bij belangstelling wil ik het schema wel plaatsten.

Otto

P.S. Het gaat hier om een experiment. Er worden geen printjes voor de verkoop van gemaakt. Ieder die ook zoiets wil bouwen moet dus zelf met printplaten en/of experimenteerborden aan de slag.

PLL Gestuurde AM Microzender met uitlezing

door Willem.H.N. @, Enschede, 13-07-2012, 19:09 (4612 dagen geleden) @ Otto

Hallo Otto, ik heb zeker belangstelling voor de uitbreiding.:)
m.v.g. willem.

--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.

door Joop Kuijntjes @, Gorinchem, 13-07-2012, 22:24 (4612 dagen geleden) @ Otto

Hallo Otto,

Ik ben er ook in geinteresseerd.

Joop

door PA9JAN, 14-07-2012, 09:17 (4611 dagen geleden) @ Otto

Hallo Otto,
Ook ik zou het zeer plezierig vinden als je het schema zou willen publiceren.
Vriendelijk groetend,
Jan.

door Arjan Havelaar @, 14-07-2012, 09:38 (4611 dagen geleden) @ Otto
Gewijzigd door Arjan Havelaar, 14-07-2012, 09:39

Hallo Otto,

Ik heb ook zeker interesse in het schema.
Zo te zien heb je er wel een printje voor getekend. Zou je de Gerber files ervan naar mij willen mailen?
Ook uiteraard de broncode/hexfile van de software.
Mocht er interesse voor zijn, dan wil ik de printjes wel verzorgen, eventueel kompleet gebouwd of als pakketje.

Met vriendelijke groet,

Arjan Havelaar

Aanvullende opmerking

door Arjan Havelaar @, 14-07-2012, 12:48 (4611 dagen geleden) @ Arjan Havelaar

Mocht er interesse voor zijn, dan wil ik de printjes wel verzorgen, eventueel kompleet gebouwd of als pakketje.

Deze opmerking was dus niet specifiek voor Otto bedoeld, maar voor alle forumleden.

door Otto @, Drenthe, 14-07-2012, 13:54 (4611 dagen geleden) @ Otto

Bij deze het schema (even roteren voor een leesbaardere versie):

[image]

De 15 volt van de PLL print wordt met U4 omgezet in de 5 volt werkspanning van de LCD en de processor U3. De processor onthoudt de ingestelde frequentie en laat die op het display zien. Na 2 seconden laat die de golflengte zien gedurende ook weer 2 seconden, enz. De vervanging van de dip-switches wordt gedaan via U1 en U2. Ik gebruik deze opamps als goedkope level-shifters naar 15 volt. Met de twee drukknoppen kan tenslotte de gewenste frequentie worden ingesteld (uiteraard weer in stappen van 9 kHz)

De hex-file voor de processor staat gratis ter beschikking. Als de vraag niet te groot is, wil ik ook wel de software in de processor zetten.

Otto

P.S. de processor mag ook een PIC16F687 zijn of andere met compatibele pin-out. Ik heb deze gebruikt omdat ik die nog had liggen

door Willem.H.N. @, Enschede, 14-07-2012, 14:27 (4611 dagen geleden) @ Otto

P.S. Het gaat hier om een experiment. Er worden geen printjes voor de verkoop van gemaakt. Ieder die ook zoiets wil bouwen moet dus zelf met printplaten en/of experimenteerborden aan de slag

Otto , heb je eventueel wel een lyout beschikbaar om de print na te kunnen maken?
m.v.g. willem.

--
Lukt het niet?

door Otto @, Drenthe, 14-07-2012, 15:05 (4611 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Otto , heb je eventueel wel een lyout beschikbaar om de print na te kunnen maken?

Hoe wil je het hebben, Willem? PDF of Gerbers? Let er ook op dat er verschillende maten zijn van de LCD-modules. Als je de print na maakt, moet je dus opletten dat je één met dezelfde maten toe past. Ook het aantal tekens verschilt. Deze die ik gebruik heeft één regel van 8 karakters. Die zijn niet zo heel gangbaar, maar hebben wel mooie grote tekens. Normaler zijn: 1x16 of 2x16 displays.

Otto

door Willem.H.N. @, Enschede, 14-07-2012, 15:19 (4611 dagen geleden) @ Otto

Hoe wil je het hebben, Willem? PDF of Gerbers? Let er ook op dat er verschillende maten zijn van de LCD-modules. Als je de print na maakt, moet je dus opletten dat je één met dezelfde maten toe past. Ook het aantal tekens verschilt. Deze die ik gebruik heeft één regel van 8 karakters. Die zijn niet zo heel gangbaar, maar hebben wel mooie grote tekens. Normaler zijn: 1x16 of 2x16 displays.

Otto

Ik wil niet hebberig zijn maar doe me ze alle 2 maar want ik weet het verschil niet.:-D
Heb je een type nr. van je gebruikte LCD-module?
grt. willem.

--
Lukt het niet?

door Otto @, Drenthe, 15-07-2012, 17:20 (4610 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Ik wil niet hebberig zijn maar doe me ze alle 2 maar want ik weet het verschil niet.:-D

Gerbers heb je nodig als je de print wil laten fabriceren, of als je een CNC freesmachine hebt. Met de PDF kun je zelf op je printer een afdruk maken op folie, om zelf te belichten. Ik neem dus aan dat je de pdf wilt. Ik kan daar morgen pas een file van maken. Even geduld dus.

Heb je een type nr. van je gebruikte LCD-module?

Er staat op btc-0801C-saya, maar daar is niets over te vinden. Ik denk dat het een Chinese kloon is van een gangbaarder type. Het gaat in ieder geval om een display met printmaten 84 x 44 mm. De connector zit aan de onderkant. De pin out-out is van links naar rechts. D7-D0, E, R/W, RS, V0, VDD, VSS. Dat is een standaard aansluiting, maar let er wel op dat er ook types zijn waarbij de volgorde van pennen juist omgekeerd is (dus van rechts naar links).

Otto

door Willem.H.N. @, Enschede, 15-07-2012, 17:58 (4610 dagen geleden) @ Otto

In pdf is prima want gaat bij mij niet in productie :-D
grt.willem.

--
Lukt het niet?

door Otto @, Drenthe, 17-07-2012, 16:03 (4608 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Willem,

Ik heb zojuist de PDF van de print, en een datasheet van een passend display naar je gemaild.

Otto

door Willem.H.N. @, Enschede, 17-07-2012, 17:05 (4608 dagen geleden) @ Otto

Willem,

Ik heb zojuist de PDF van de print, en een datasheet van een passend display naar je gemaild.

Otto

:) :)
m.v.g. willem.

--
Lukt het niet?

door Arjan Havelaar @, 14-07-2012, 16:18 (4611 dagen geleden) @ Otto

Hallo Otto,

Zou je naar mij ook de Gerbers willen mailen?
ALvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Arjan