Nixiebuis vraag (Toestel of techniek)

door Huub P † ⌂ @, Krommenie, 21-07-2012, 05:50 (4681 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,
voor wat ik er (nog) van weet is dat van de oplichtende kathoden deeltjes neerdalen op de glazen wand en de inactieve kathoden. In de loop der tijd vormt zich een hoogohmige resistieve laag die, als deze dik genoeg is geworden, er voor zorgt dat zo een kathode niet meer oplicht of "dark spots" vertoont. In de latere buisjes voegde men kwik toe om dit verschijnsel te voorkomen. Dit proces is pas zichtbaar na vele "brand-uren"
In een grijs verleden heb ik met succes een paar nixies weten te "redden" door een relatief hoge stroom door de buis te laten lopen.
In tegenstelling tot de (indirect) verhitte kathode, raakt het oppervlak niet beschadigd (ooit eens een paar gesloopt en goed bekeken na de "behandeling") en de buisjes hebben het nog jaren uitstekend gedaan totdat het apparaat waar ze in zaten zelf overleden was.
Ik denk daarom dat de benaming kathodevergiftiging voor nixiebuisjes onterrecht is daar het proces m.i omkeerbaar is, tenzij zo een kathode fysiek defect is geraakt. Bij thermische kathoden is het een onherstelbare beschadiging.

Vriendelijke groet, Huub P

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks