PM3250 (Toestel of techniek)
Beste forumers
Het schema van de PM3250/52 heb ik reeds ontvangen zie eerdere draad.
Nu wordt ik geconfronteerd met een merkwaardig fenomeen. Het apparaat werkt normaal na wat futiliteiten zo als slechte verbinding connectoren printen e.d.
Na een paar uur spelen gaat de aardlek uit. na afkoelen kan hij er weer een paar uur tegenaan. Gemeten tussen 220v wikkelingen en massa in koude toestand ca 6 Mohm in warme toestand zakt deze naar wel 30 Kohm! foute boel zeg je dan.
Hoe kom je aan zo'n trafo?? Voor de zekerheid de secundaire spanning gemeten. Deze staan niet in de doc. 2x 24V en 2x 150V altans volgens het schema. Blijkt de ene wikkeling die -195V verzorgt geen weerstand te hebben (onderbroken?!).
Het apparaat werkt echter normaal. Vindt ik vreemd. Zolang ik geen trafo gevonden heb kan ik me redden door een scheidingstrafo te gebruiken. Liefst zou ik een origineel vinden.
Blijft mijn vraag waarom het app. zonder die -195V normaal werkt.
En hoe het te verklaren is dat die LEK-weerstand zo temperatuur-afhankelijk is
Henk
PM3250
Schema erbij is duidelijker
PM3250
Hallo Henk,
Tja, als ik het zo bekijk is de transformator zo'n "beruchte blauwe" van Philips, een ingegoten exemplaar. Voordeel is dat invloeden van buitenaf weinig kwaad kunnen doen (vocht). Nadeel is dat door de verschillende uitzettingscoëfficiënten er mechanische spanningen optreden die meestal resulteren in een defecte trafo. in jou geval is de isolatie tussen aardscherm en primair beschadigd, maar ook onderbroken of kortgesloten wikkelingen komen voor. De enige oplossing: trafo vervangen....
Het zoeken naar een passend exemplaar zal de grootste klus worden ben ik bang...
Succes!
Leo
PS: Philips is na enkele jaren toch maar weer gestopt met dat ingieten en dat was niet om de kosten te drukken: er gingen ook trafo's van een jaar of jonger stuk...
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
PM3250
Ja Leo het inderdaad een blauwe.
Mag dus een wonder genoemd worden dat hij het nog doet.
En het zo'n schitterend apparaat, het zou toch erg jammer zijn als het niets meer wordt.
Henk
PM3250
Ik kan alleen maar bevestigen wat Leo al zei.
Die trafo's geven met de jaren problemen en dit in een ganse familie van scopen waar ze in zitten.
buiten het lek is waarschijnlijk is de -195V ohms gemeten(gebeurd bij +-3V) onderbroken, maar komt de wikkeling nog in verbinding eens er de volle spanning overstaat.
Een andere trafo (laten) wikkelen is de beste optie op lange termijn.
groeten
Kris
PM3250
Hoi Kris
Natuurlijk heb je gelijk, dat had ik ook al bedacht.
Maar de bakker op de hoek heeft em niet en de fietsenmaker ook niet.
Dus laten wikkelen, maar daar heb je toch gegevens nodig zoals de stromen die secundair geleverd moeten worden. Nu werkt hij nog dus moet ik daar maar aan gaan meten. Dank voor je meedenken.
Henk
PM3250
-195 en +195 zijn dubbezijdig gelijkgericht. Als 1 winding onderbroken is draait het nog op enkezijdige gelijkrichting.
je kunt natuurlijk ook naar een twee trafo's zoeken. Dat neemt wel wat meer ruimte in. Op b5x plano radio's staat maar 200v dc mischien is zo'n trafo wat voor de 195V.
Groeten, Hans PA0H
PM3250
De trafo's uit deze scopeserie zijn berucht. Ik heb er twee staan, een ervan werkt nog steeds maar na een tijdje druipt er een kleverige bruine vloeistof uit de trafo. het andere exemplaar is een zelfde lot beschoren, maar daar had de td de trafo al uitgehaald, jaren geleden. De scope zonder trafo kreeg ik voor de onderdelen.
Ik heb wel eens een altermatief bedacht voor de scope. Een (ring)kerntrafo voor de 24 volt en twee dc-dc converters voor de + en -HSP. Her stroomverbruik van die laatste is gering en met de moderne switchedmode ic's is het niet zo moeilijk meer om de spanning op te voeren.
Zelfs met een diodeladder moet het wel te realiseren zijn.
Soundman2
PM3250
[ Geen tekst ]
PM3250
Ben toch benieuwd naar de reactie.
Henk
PM3250
Er had helemaal geen berichtje moeten zijn. Ik had het verkeerde linkje gedrukt.
groeten, Hans PA0H
PM3250
Beste Soundman2
Hoe groot zou de stroom moeten zijn?
Als ik de +24 en -24 Volt uitreken zou die ca 3,2 A trekken. Een trafo van 5 A zou dan toch ruim voldoende moeten zijn.
Henk