Opstarten transistor/ic toestel (Toestel of techniek)
Het opstarten van buizenradio's na lange stilstand ken ik.
Maar wat met toestellen met transistors of ic's.
Bestaan hier ook regeltjes voor? Graag info.
groetjes,
Karel
Opstarten transistor/ic toestel
Goedenmiddag,ik zet altijd een digitale amp.meter in serie met de radio.
En gebruik altijd een vanaf 0 volt regelbare voeding,met stroombegrenzing.
Zo kan je bij een sluiting o.i.d,de opgenomen stroom in de gaten houden.
De stroombegrenzing op een lage waarde instellen.
Groet van Jan.v.d.Waal uit Ridderkerk.
Ik weet of dit wel handig bij apparaten met schakelende voedingen.
Bij schakelende voedingen is het af te raden. De opgenomen stroom zal waarschijnlijk stijgen om het vermogen gelijk te houden en als de voeding daar niet op ontworpen is, kan ie stuk gaan.
Bij versterkers geldt dat bij een vermoedelijk defect er het best een 60 a 100w gloeilamp in serie kan worden gezet, om te voorkomen dat er gevolgschade optreedt. Meestal is er niets aan de hand, dus ik gebruik vrijwel nooit een lamp in serie.
Test een versterker altijd met een 'waardeloze' set speakers. Het komt wel voor dat een defecte versterker gelijkspanning op de uitgang heeft staan. Als je je goeie speakers dan aansluit, komt daar binnen enkele seconden tot enkele tientallen seconden rook uit.
Voor de rest lijken laagspanningselco's in gebruik gewoon te formeren.
Het kan wel een aantal uur duren voordat het in gebruik genomen toestel weer lekker klinkt. Ik heb bijvoorbeeld een versterker gehad die na 30 jaar stilstand de eerste paar uur af en toe plopte of knetterde, na 'n dag was dat weg.
Indien er Frako elco's zijn toegepast, is het aan te raden om deze te vervangen. Ze gaan vaker in kortsluiting dan de gemiddelde elco. Daardoor kan de voeding bijvoorbeeld schade oplopen, als de zekering er niet uit gaat.
In transistorapparatuur worden er ook nog wel eens papiercondensatoren gebruikt voor het ontstoren van (relais)contacten. Vroeger of later gaan die er allemaal aan, dat veroorzaakt meestal geen schade maar 't stinkt en het kan in sommige gevallen voor een niet-functionerend apparaat zorgen, indien de condensator in kortsluiting gaat en een relaiscontact overbrugt.
Allen bedankt voor de nuttige informatie. Weerom iets bijgeleerd.
groetjes,
Karel