mini stereo FM zender (zelfbouw) (Toestel of techniek)

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 29-10-2012, 08:33 (4414 dagen geleden)

Beste mensen,
misschien een al veel eerder gestelde vraag , maar toch maar proberen.
Op mijn B5X04A wil ik op de FM band mijn muziek draaien wat ik op mijn ( Apple) PC heb staan.
Dus een klein zendertje met zeer laag vermogen (afstand 10 meter) met een stereo ingang.
gisteren al zoekend via Google zag ik zo'n ontwerp (principe schema)op 1 of andere forum).
Heel weinig onderdelen, 3 volt voeding en slechts 1 IC (iets met 6 en 2),wat weerstanden, een instelpot en een zelf zeer eenvoudig te maken spoel.
Ik dacht dat ik die site had opgeslagen maar, helaas!!!
Ook kan ik natuurlijk zo'n I-pod fm-zender kopen die je aan sluit op de 12 Volt aansluiting in de auto, en die slopen.
Met belangstelling. ruud PA0ROJ

mini stereo FM zender (zelfbouw)

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 29-10-2012, 08:48 (4414 dagen geleden) @ Bapaktua

Beste mensen,
Op mijn B5X04A wil ik op de FM band mijn muziek draaien wat ik op mijn ( Apple) PC heb staan.
Dus een klein zendertje met zeer laag vermogen (afstand 10 meter) met een stereo ingang.
gisteren al zoekend via Google zag ik zo'n ontwerp (principe schema)op 1 of andere forum).
Heel weinig onderdelen, 3 volt voeding en slechts 1 IC (iets met 6 en 2),wat weerstanden, een instelpot en een zelf zeer eenvoudig te maken spoel.
Ook kan ik natuurlijk zo'n I-pod fm-zender kopen die je aan sluit op de 12 Volt aansluiting in de auto, en die slopen.

Hallo Ruud .... een B5X04A is toch geen stereo-radio, dus heb je met een mono-zendertje genoeg, eenvoudiger dan dit kan bijna niet:

[image]

Groeten ... Hugo Sneyers

door GottfriedJulius, 31-10-2012, 19:18 (4412 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Mocht je het gewoon in mono op de ouderwetse MG willen doen. zo deed ik het in 1963.
Xtal kan ook een gewoon MG xtal zijn.
Moduleren op de basis en de uitgang aan de regenpijp of dakgoot. Bereik............ de buren.

bron: Electron 1963

Juul - PE0GJG

[image]

door verbeek @, Zutphen, 29-10-2012, 10:56 (4414 dagen geleden) @ Bapaktua

ruud,

Misschien dat je de XR2206 function generator IC in je hoofd had, maar dit IC gaat niet verder dan 1MHz. Google maar een op XR2206 transmitter, misschien dat er wat bij zit.

Gr. Paul

door soundman2 @, Wouw, 29-10-2012, 13:33 (4414 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door soundman2, 29-10-2012, 13:48

Beste mensen,

Vul in google het volgende nummer in:" Bestnr.: 341843 - 89 "
Dat is een zendertje te koop bij o.m. Conrad. Ik denk dat je voor 19,99 zoiets nauwelijks kunt maken, compleet met behuizing.
Zelf kocht ik hetzelfde ding in de "vijf euro bak" (ca 50KR)bij Clas Ohlson in Zweden. Werkt prima op twee AAA batterijen en is afstembaar over de hele FM band in stereo.
Ik weet het, voor de pure zelfbouwers onder ons is het natuurlijk een doodzonde.

Ik heb het apparaatje er nog eens even bijgepakt, het werkt nog steeds, maar vervelender is dat de hele FM-band vol zit met zenders. Ik heb op mijn (portabele) Grundig geen echt leeg plaatsje kunnen ontdekken. Je bent dus haast verplicht om je minizender via een hf dichte aansluiting met je radio te verbinden, Een tikkeltje meer vermogen, een paar watt, zou dat op kunnen lossen, maar dan heb je weer een ander probleem vrees ik.

Soundman2

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 29-10-2012, 15:15 (4414 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maurice, 29-10-2012, 15:20

Schakelt automatisch in en uit

Wordt zo moe van tegenwoordig.
Wat is er nu moeilijk aan een schakelaar, gewoon een AAN/UIT schakelaar.
Zoeken in hoeken en gaten dat je nog iets vindt wat UIT en AAN kan.
Belangrijk, wanneer IK dat wil, de niet een of ander , Ik ben de baas:-P

EDIT:
Gelukkig meerdere dat probleem gehad :-D :) :)
http://www.qsl.net/w/w7lk/misc%20pdf%20files/Misc%20PDFs/Belkin-Tunecast-II-FM-Transmitter-Mod.pdf

door soundman2 @, Wouw, 29-10-2012, 16:45 (4414 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door soundman2, 29-10-2012, 16:54

Schakelt automatisch in en uit

Wordt zo moe van tegenwoordig.
Wat is er nu moeilijk aan een schakelaar, gewoon een AAN/UIT schakelaar.
Zoeken in hoeken en gaten dat je nog iets vindt wat UIT en AAN kan.
Belangrijk, wanneer IK dat wil, de niet een of ander , Ik ben de baas:-P

EDIT:
Gelukkig meerdere dat probleem gehad :-D :) :)
http://www.qsl.net/w/w7lk/misc%20pdf%20files/Misc%20PDFs/Belkin-Tunecast-II-FM-Transmitter-Mod.pdf

Ik kan niet alles weten.
Op de keper beschouwd, ziet mijn modulator er bijna hetzelfde uit, maar is anders.
Onder het display zitten vier drukknopjes, SET/M1/M2/M3, waarmee het toestelletje geprogrammerd kan worden, je kunt de klok die er in zit gelijkzetten en drie frequenties in een memory opslaan. Rechts zitten twee toetsen up en down en links van het display een ON/OFF knopje. Kennelijk heb ik een zeer luxe uitvoering.
Zet je hem niet uit, dan zorgen de batterijen er wel voor als ze leeg zijn.
Ik heb geen aansluiting voor 12 volt, maar dat kan ook niet voor 50 zweedse Kronen.
Het spijt me dat ik je helemaal in de stress geholpen heb.
Inderdaad is zelfbouw de enige manier om alles wat je wil, erop, eraan en er in te krijgen.
Het fenomeen automatisme is overigens niet nieuw. Kon je in het begin van de videorecorders, met alle apparaten tunertje spelen, omdat die dingen al acht voorkeurzenders hadden en de meeste tv's een stuk of vier, niet bij Philips. Die ging na vijf minuten op standby. Dat hebben ze jaren volgehouden. De laatste versies kon je dan via 22 pagina's van de gebruiksaanwijzing een tunerstand programmeren, lekker handig om iets uit te zetten wat je niet wil en helemaal niet om gevraagd hebt.
Dezelfde truc flikten ze ook met CD-spelers. Laatje open om een CD in te leggen, nog even op het hoesje en de CD kijken welke track je moet hebben, hupsakee laatje dicht. EN DAT JUIST OP HET MOMENT DAT JE HET PLAATJE ERIN LEGT.... Ik heb dus meerdere doorgeknipte CD's liggen, maar daar heb je weer geen halve doosjes voor. Frustratie alom. Leve MP3
Okee, ik ben weer gekalmeerd:-P

Soundman2

door pieter155, 31-10-2012, 10:07 (4412 dagen geleden) @ soundman2

Het fenomeen automatisme is overigens niet nieuw. Kon je in het begin van de videorecorders, met alle apparaten tunertje spelen, omdat die dingen al acht voorkeurzenders hadden en de meeste tv's een stuk of vier, niet bij Philips. Die ging na vijf minuten op standby. Dat hebben ze jaren volgehouden.

Of je moet gewoon de juiste truck kennen :-D
Wanneer je de stop/ejectknop een paar tellen ingedrukt houdt gaat de recorder in tunermode en verschijnen er twee [] in het dislay.
Dit werkt bij vele typen turbodrives van philips.

Bij toeval ontdekt toen een band bleef hangen en ik wat langer op deze knop bleef drukken uit frustratie ;)

Groeten Pieter

door ruudtx @, Utrecht, 31-10-2012, 17:52 (4412 dagen geleden) @ soundman2

Die Philipsjes, waaronde de 2000s, sloegen dacht af omdat de capstan motor bleef lopen. Bij andere merken stond die stil in de stop stand, en sloegen ze ook niet af.
Ik ken genoeg mensen die alles gewoon maar aan laten staan, Philips had het kennelijk idiot proof gemaakt.
Maar alles kan uit, ik heb zelfs ontdekt hoe je de drop out compensation bij 2000 s af kon zetten mocht je m willen gebruiken als PDM audio machine.....
(Philips 2000 kon niet gebruikt worden in combinatie met PDM audio modulatoren, wat wel kon bij VHS en Beta. Vanwege die drop out compensator die bij drop out het signaal van de vorige lijn gebruikt. Maar dat kon dus echt wel af, gewoon een pootje van een IC naar 0 leggen)

door kris ⌂ @, Gent, België, 01-11-2012, 00:37 (4412 dagen geleden) @ ruudtx

Aan deze off topic wil ik toch wel iets toevoegen. VHS en Beta hadden beiden een drop-out compensator volgens hetzelfde principe als de V2000, invullen met beeldinfo van de vorige lijn.

groeten

Kris

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-11-2012, 03:42 (4411 dagen geleden) @ kris

Sterker nog, vroege VHS-recorders van Philips hadden dezelfde zeer karakteristieke dropoutcompensator als de V2000 modellen. Bij geen enkel ander merk heb ik het ooit zo gedaan zien worden. Aan het beeld te beoordelen wordt de laatst weergegeven lijn eindeloos herhaald bij dropouts en signaaluitval.

door ruudtx @, Utrecht, 01-11-2012, 16:46 (4411 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Klopt, bij geen signaal of cassette zag je de bekende vertikale banen ipv ruis bij de meeste andere recorders.

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 29-10-2012, 17:58 (4414 dagen geleden) @ Bapaktua

Beste mensen bedankt.
Ik had Conrad al bekeken maar vond het wel leuk om zelf iets te bouwen.
Dat schema wat ik bedoel was stereo in. Er werd gebruik gemaakt volgens mij van SMD onderdelen maar daar ben ik niet bang voor.
Ik heb eeb stereo horlogemaker microscoop van Leitz.
En waarom stereo? Nuja, ik wilde dan in een laadje onder mijn radio een hele goedkope FM-stereo ontvanger verbergen. De twee audio uitgangen dan in de P/U. aansluiting. In afwachting van mijn nog te vinden hogetonenstralers toch een redelijk geluid. Kan dan ook op de FM-band gewoon mono ontvangen.
De audio haal ik af van mijn Apple PC.
Ik heb daar verschillende muziekbestanden gemaakt met verschillende soorten muziek. 50=60 jaren, modern, klassiek en Indisch.
Kies een bestand en dan draaien maar.
Het ontwerp wat ik bedoel was heel klein en kan ik voeden uit de PC.
Ik ga nog wel verder zoeken.
iedereen bedankt, ruud PA0ROJ

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 29-10-2012, 19:02 (4414 dagen geleden) @ Bapaktua

Hallo Ruud,

Ik heb hier het schema van een prima stereo FM-zendertje. Kijk eens of dit iets voor jou is. Hopelijk heb je er wat aan.
Veel succes.

Groeten,

Paul
[image]

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 29-10-2012, 20:13 (4414 dagen geleden) @ Bapaktua

Ik ben inmiddels aan het zoeken gegaan en kwam het ic BA1404 en de MAX2606 tegen.
De MAX2606 behoeft minder onderdelen is is technisch "wat leuker".
De BA1404 is in nederland bij Kent leverbaar voor ongeveer 6,50 euro.
Ik heb ook een schemaatje gevonden met dit IC.
Ik denk dat ik de onderdelen bij Kent (zover niet zelf in voorraad) ga bestellen en opbouwen op een stukje gaatjes print.
Of weet iemand of er een compleet setje of los printje ergens te koop is.
Ik toon het schema bij dit bericht.
Graag een reactie op dit bericht. [image][image][image]

door Armand @, België, 29-10-2012, 21:30 (4414 dagen geleden) @ Bapaktua

Een compleet bouwkitje (met BA1404) is hier te bestellen.

http://electronics-diy.com/store.php?sel=kits&sub=fm_transmitters

Vriendelijke groeten, Armand

door kris ⌂ @, Gent, België, 29-10-2012, 22:46 (4414 dagen geleden) @ Bapaktua

Beste Ruud,
wil ik je er toch even opmerkzaam op maken dat de schakeling met de MAX2606 een mono zender oplevert. (Links en rechts worden gewoon samengevoegd). Vandaar ook de eenvoud van dit schema, maar dan is het schema van Hugo nog eenvoudiger..

groeten

Kris

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 30-10-2012, 09:49 (4413 dagen geleden) @ kris

Hallo Kris,
Tja, dat zag ik ook pas later.
Ik vond het al vreemd dat er geen 38 kHz x-tal bij nodig was.
Nu ja, ik ga nu waarschijnlijk toch maar voor het ontwerp met de BA1404.
Kent Electronics heeft het IC, ik moet alleen nog eens kijken waar ik zo'n 38 kHz X-tal kan kopen.
De rest heb ik wel ergens liggen.
Een stukje epoxy gaatjes print en dan de onderdelen dor de gaatjes steken en met elkaar verbinden.
Heb ik vroeger honderden keren gedaan.
Een voordeel van dit ontwerp is dat een echt stereo-zend ontwerp is. Het tweede voordeel is dat ik het ontwerp kan voeden met een 1,5 volt batterij (AAA > Monocel).
Een stereo-signaal heb ik voor mijn mono FM ontvanger niet nodig, maar ik kan later altijd nog een kleine IC-stereo-ontvanger in het meubel daaronder of in de radio zelf inbouwen. En dan de audio aansluiten op de bandrecorder ingangen.
Eerst maar eens de onderdelen bij elkaar zoeken.
Vroeger maakte ik dan ook zelf het printje (belichten. etsen en boren) maar nu voor 1 schakeling ?, gewoon gaatjes print.
Gezien de vele vragen over FM-zendertjes met laag vermogen zou iemand die de mogelijkheden en zin heeft het initiatief kunnen nemen om printjes te maken voor de zelfbouwers. Het is een leuk ontwerpje.
groet, ruud

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 30-10-2012, 11:25 (4413 dagen geleden) @ Bapaktua

Ik heb inmiddels op Internet een firma in Nederland gevonden die zowel het IC alsook het 38 kHz xtal kan leveren. Nu nog uitzoeken of ik nog wat extra bij die FA. kan bestellen. Ik hou jullie op de hoogte, groet ruud PA0ROJ

door Armand @, België, 30-10-2012, 11:46 (4413 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Armand, 30-10-2012, 11:50

Hallo Ruud,

Ik wil me niet opdringen maar de firma waarvan ik de link opgaf,levert en verzendt naar Nederland voor een totaal van 27 Euro het complete kitje.Alles inbegrepen,de juiste componenten en printje inclusief.
Ik weet niet aan hoeveel Euro je nu zal komen door hier en daar in Nederland de onderdeeltjes te bestellen.
27 Euro lijkt me niet veel voor het complete kitje tenzij je het natuurlijk liever helemaal zelf wil bouwen.

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 30-10-2012, 14:18 (4413 dagen geleden) @ Armand

Hallo Armand,
vaak vind ik het leuker om zelf iets te bouwen.
Ik heb een complete electronische en fijnmechanische werkplaats met heeeel veel laadjes met onderdelen.
Zelfs dan, wanneer ik iets goedkoper compleet kan kopen kies ik er vaak toch voor om iets zelf te bouwen.
In dit geval is ook de aanschaf van een compleet pakket niet zo interessant voor mij.
Om een indruk te geven qua kosten, de duurste onderdelen voor dit projectje zijn het IC (2,95 euro) en het kristal (99 eurocent). De rest rommel ik wel bij elkaar.
Maar in ieder geval bedankt voor de info.
met vriendelijke groet, ruud PA0ROJ
www.jendela.nl

door Armand @, België, 30-10-2012, 20:16 (4413 dagen geleden) @ Bapaktua

Hallo Ruud,

Kan ik best begrijpen en succes met het zelf bouwen.;-)

door ruudtx @, Utrecht, 31-10-2012, 18:00 (4412 dagen geleden) @ Bapaktua

Pas op met vrij lopende zendertjes, die lopen dus.
En veel moderne radios hebben geen AFC meer, niet nodig want de synthesizer tuner ontvangt precies en stabiel op de aangegeven frequentie. En alle omroepzenders zijn kristal gestuurd.

Ik had problemen met een vrijlopende TV modulator en een TV zonder AFC, moest na 10 miuten de fijnafstelling flink met de hand bijstellen. Dan doet hij het dus een tijd goed, maar de volgend dag koud de modulator gestart, en dan staat hij er dus lange tijd flink naast.
Op een oudere Zwart wit TV met handafstemming (de bekende wieltjes) zat wel AFC en werkte het prima

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 01-11-2012, 22:08 (4411 dagen geleden) @ ruudtx

Dat verlopen van de zender vind ik niet erg.
Vroeger moest ik ook na het aanzetten van de radio na enige tijd met behulp van het afstemoog even "bijstemmen".
Ik denk dat dit verloop wel meevalt bij de keuze van een goede spoel en een condensator met een laag temperatuurscoefficient.
Desnoods m.b.v. een capaciteitsdiode en NTC-weerstand eventuele Frequentie verloop (van C en L) door wisselende temperatuur minimaliseren
Overigens is er op mijn vraag een discussie ontstaan die niet veel te maken had met dit onderwerp.
ruud PA0ROJ

door ruudtx @, Utrecht, 02-11-2012, 16:18 (4410 dagen geleden) @ Bapaktua

Het zendertje kan dan alleen icm continu afstembare (buizen)radio gebruikt worden, maar niet met moderne syntesizer ontvangers, die hebben geen fijnafstemming meer.

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 02-11-2012, 22:18 (4410 dagen geleden) @ ruudtx

Ik startte deze draad dus over een methode om b.v. op een PC opgeslagen muziek draadloos af te spelen op een oude buizenradio .Ruud PA0ROJ