Ik probeer een Amroh step-by-step ontvanger weer op te bouwen aan de hand
van het betreffende schema.
De meeste onderdelen kan ik wel vinden echter naar de transistoren ben ik nog op zoek.
Oorspronkelijk werden de volgende typen (germanium) toegepast:
oc3 - gft 20/15 gft 25/15
oc4 - gft21/15
gft 32/15
Wie heeft dergelijke transistoren of equivalente types nog liggen?
amroh step-by-step ontvanger
door Paul van der Mast , Ulvenhout, 01-11-2012, 08:15 (4642 dagen geleden) @ pjm
De OC3 schijnt vergelijkbaar te zijn met de OC13, OC14 en OC71. Maar van de OC4 kan ik nergens een equivalent ontdekken. Die OC71 is weer vergelijkbaar met de AC125. Verder kom ik ook niet. Als er verder niemand reageert zou ik gewoon gaan experimenteren met die AC125 i.p.v. de OC3 en daarna allerlei vervangers van de OC4 uitproberen op een experimenteerbordje. In die schakeling lopen zulke zwakke stromen dat er volgens mij niet veel mis kan gaan. Hoop dat je hier iets aan hebt.
Groeten,
Paul
door Ben
, Waddinxveen, 01-11-2012, 12:46 (4642 dagen geleden) @ Paul van der Mast
Ik kan je hiermee ook niet helpen maar met dit lijstje kun je verder zoeken naar alternatieven. Groet, Ben
door petrus bitbyter , Rotterdam, 01-11-2012, 13:01 (4642 dagen geleden) @ pjm
Gewijzigd door petrus bitbyter, 01-11-2012, 13:05
Er zijn wel meer lijstjes met equivalenten te vinden maar het probleem is dat ook die veelal niet meer bestaan. Als iemand er nog ergens een paar uit een bakje kan vissen, is het de vraag of ze nog werken. De transistor die als vervanger van alle drie andere in aanmerking komt is de AC151. Oud, maar heel wat nieuwer dan de OC3 en zijn tijdgenoten en nog wel te koop. Ook wat aan de zware kant voor het werk dat de OC3 en de OC4 te doen hebben maar ik verwacht niettemin dat ze wel goed zullen werken.
De vraag is, ga je voor zo origineel mogelijk of moet het vooral werken? De schakeling is namelijk niet bijzonder kritisch. Het zou me niet verbazen als je in elk geval de eerste twee trappen ook met (PNP, dat wel) silicium torren aan de praat krijgt.
Hier het lijstje oude jongens:
- OC3 GFT20/15 GFT25/15 2N406 2G108 AC134
- OC4 GFT21/15 2N406 2G109 AC134
- GFT32/15 2N408 2G170 AC135
petrus bitbyter
door pjm , Best, 01-11-2012, 15:29 (4642 dagen geleden) @ petrus bitbyter
bedankt voor de reacties
100% originaliteit had ik al als onhaalbaar ingeschat
inderdaad zijn de meeste vervangers intussen obsolete
ik overweeg om eventueel silicium pnp transistors toe te passen
door Ben
, Waddinxveen, 01-11-2012, 15:48 (4642 dagen geleden) @ pjm
Beste pjm?, ik heb nog wel Van der Heem torren uit die tijd en kan er wel een paar missen als je dat ziet zitten om te proberen. Groet, Ben
door pjm , Best, 02-11-2012, 14:08 (4641 dagen geleden) @ Ben
Ben,
kun je aangeven welk type transistors dit zijn?
bij voorbaat dank
door Ben
, Waddinxveen, 02-11-2012, 16:21 (4641 dagen geleden) @ pjm
Ja dat kan, het zijn of OC3 of OC4 of OC5 germanium PNP torren er staat namelijk niets op en moet je het zelf testen. Je kunt wat info vinden op de site van hilberink.nl en/of zoeken naar van der Heem transistors en dan kom je ook de Erres bouwdoos tegen waar deze jongens inzitten. Groet, Ben
door Ben
, Waddinxveen, 03-11-2012, 11:44 (4640 dagen geleden) @ Ben
Als aanvulling op het voorgaande heb ik op de website nog de volgende tekst gevonden.
The OC-series was often used in 'built it yourself' schematic diagrams of Amroh Muiden Holland, like the UN-51 two transistor reciever and the UN37-T three transistor reciever, both of 1957. Amroh issued electronic magazines like 'Radio Electronics' (RE) and Dr. Blan. Many 'Step by Step' recievers of Amroh contained these series of transistors, they were cheap, reliable and gave excelent performance. Amroh also used these van der Heem transistors as "their own brand" AMROH and so made these transistors the legendary Amroh OC3 and OC4 by giving them the name: "Amroh Musistors". Groet, Ben
door Bapaktua
, Haarlem, 03-11-2012, 15:21 (4640 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door Bapaktua, 03-11-2012, 15:23
Hallo,
was het niet zo dat die Amro transistors een beetje plat gedrukte vorm had??
Wanneer ik mij nog goed herinner (ze lagen naast de gele Philips doosjes, 1959-60) waren zij los te koop in een rood doosje. Het zag er een beetje uit als een platte led, alleen dan met op de smalle zijde wat afgerond. Hieronder een uit de vrije hand opgetekende herinnering.
groet, ruud
door Ben
, Waddinxveen, 03-11-2012, 19:55 (4640 dagen geleden) @ Bapaktua
Dag Ruud, heb een plaatje toegevoegd met wat modellen in mijn torrenbakje uit de jaren 50/60 en denk dat je het model linksonder bedoeld. Groet, Ben
door Bapaktua
, Haarlem, 03-11-2012, 22:05 (4640 dagen geleden) @ Ben
Hallo Ben,
volgens mij waren ze nog iets smaller, de breedte van een OC71 maar dan plat.
Ik heb nog even gezocht maar niets kunnen vinden.
Ze leken een beetje op de Philips OC10,11 en 12, maar hadden een afgeronde top en waren volgens mij in blik verpakt.
Wel een dikke OC16. Daar heb ik als 15 jarig jongetje (1957) toen samen met iemand anders een z.g. Atoom-versterker gebouwd. Deze stond beschreven in een of ander tijdschrift, weet niet meer welk.
Op zoek naar die torretjes kwam ik de volgende HTML-pagina tegen van het Philipsmuseum.
http://www.philipsmuseumeindhoven.nl/phe/products/transistor.htm
Toch weer leuk om te lezen, groet, ruud
NB, overigens bezit ik een uniek en zeer zeldzame presentatie van twee z.g. Crystal Triode's . Ik heb hierover alweer enige jaren geleden in het NVHR tijdschrift iets over geschreven.
door pjm , Best, 22-11-2012, 15:47 (4621 dagen geleden) @ Ben
Met dank aan Ben voor de 'van der Heem' transistoren.
Intussen heb ik de step_by_step ontvanger opgebouwd, als eindtrap transistor heb ik een silicium
type toegepast (bcy70).
De ontvangst en het luidspreker volume zijn redelijk goed met antenne en aarde aangesloten.
Echt origineel zijn alleen de spoel en de afstemknop, die dateren nog van de oorspronkelijke bouwdozen
die ik echter in de loop van de tijd ben kwijtgeraakt.
Nu nog een degelijk kastje in elkaar zetten en een potmeter met schakelaar van 50 kOhm monteren.