24V TL verlichting (Toestel of techniek)

door Pieter Vos @, 09-08-2009, 17:34 (5381 dagen geleden) @ soundman2

Dag Paul,

Een schema zou wel wat meer duidelijkheid kunnen geven.Als ik het goed begrijp is de boordspanning 24 Volt en deze wordt omgezet naar 230 Volt door de transfo.Dus zou het best wel eens kunnen zijn zoiets in de richting van de triac/thyristorfamilie.

Mvgr,
Armand


Armand & Paul,

Hierbij even een snelle krabbel van de schakeling, in mijn opinie zou het inderdaad wel eens een thyristor of power-mosfet kunnen zijn.

[image]

groet JD.

Het gros van deze schakelingen is een een-transistor oscillator.
Deze lijkt niet anders te zijn. Aangezien de collector (bij dit soort behuizing meestal de middenpen) aan -24 volt ligt volgens de tekening, zou het een pnp transistor moeten zijn. Een vrij snelle schakeltransistor 100v/1A lijkt in dit geval voldoende

-----------------------------------------------------
Een PNP power transistor, daar zou ik ook op gokken. De getoonde halfgeleider zit in een TO126 behuizing. Als het een transistor is, zit de collector gewoonlijk in het midden. Op de tekening wordt de koelplaat montage zijde van de halfgeleider getoond. Van die zijde gezien zit de emitter rechts van de collector aansluiting. Inderdaad, deze veronderstelde emitter hangt via een trafo wikkeling aan de plus.

De basis zit links van de collector aansluiting. Deze veronderstelde basis ligt via de TL buis gloeidraad aan een tweede wikkeling op de trafo. Via deze wikkeling zal de basis meegekoppeld aangestuurd worden. De schakeling is dus een oscillator circuit dat lijkt op de Hartley oscillator gebruikt in HF schakelingen.

De basis verbinding via de TL buis gloeidraad is expres zo gedaan zodat de schakeling niet zal oscilleren als er geen TL buis in zit. De gloeidraad zal niet gloeien, dat gebeurt alleen bij TL armaturen met starters. De gloeidraad dient alleen als elektrode, waarbij - als de spanning tussen deze en de andere elektrode maar hoog genoeg is - vanzelf de gasontlading van de kwikdamp in de buis zal starten.

Mogelijke vervang transistor: BD140 (zit ook in een TO126 huisje)

Groet, Pieter.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum