HME audiozender WT-152 (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 21-11-2012, 16:42 (4391 dagen geleden)

Wie heeft er gegevens van de HME portabele audiozender model WM-152.
Het ding komt van HME in San Diego, maar gezien de leeftijd >15 jaar, hebben ze er niets meer van.
Soundman2

HME audiozender WM-152 met foto

door soundman2 @, Wouw, 21-11-2012, 21:22 (4391 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door soundman2, 21-11-2012, 21:27

Wie heeft er gegevens van de HME portabele audiozender model WM-152.
Het ding komt van HME in San Diego, maar gezien de leeftijd >15 jaar, hebben ze er niets meer van.

[image]

Soundman2

HME audiozender WM-152

door franshack @, Hengelo ov, 22-11-2012, 22:48 (4390 dagen geleden) @ soundman2

Niet veel informatie maar er is al eerder naar gezocht, blijkbaar zijn het moeilijke apparaatjes zie item 2004.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/39092-32-wireless-documentation-needed-please

--
The boldness of ignorance:
'I have split atoms, but no energy was released'.
Tesla

HME audiozender WM-152

door soundman2 @, Wouw, 23-11-2012, 08:17 (4389 dagen geleden) @ franshack

Ik ben eruit met het toestel.
Ik heb het opengeschroefd en met de onderdelen die erin zitten, zoals een CA3089, een FM chip, moet het wel een ontvangertje zijn. Een RF generator gaf de bevestiging. De gever had het over een reportage zendertje, hij had het zelfs gebruikt en er een speciaal microfoonkabeltje (female-female) voor gemaakt. Dan zoek je dus even in de verkeerde hoek.

Soundman2

HME audiozender WM-152

door HM @, Hilversum, 23-11-2012, 18:55 (4389 dagen geleden) @ soundman2

De voorkant zet je dan op een dwaalspoor.
Met de tekst bij het ledje ( ON TX ) en de schakelaar VU RF en de uitgang MONITOR
lijkt het toch wel op iets wat ook kan zenden.
Mogelijk een optie geweest ?

HME audiozender WM-152

door soundman2 @, Wouw, 23-11-2012, 22:28 (4389 dagen geleden) @ HM
Gewijzigd door soundman2, 23-11-2012, 22:35

De voorkant zet je dan op een dwaalspoor.
Met de tekst bij het ledje ( ON TX ) en de schakelaar VU RF en de uitgang MONITOR
lijkt het toch wel op iets wat ook kan zenden.
Mogelijk een optie geweest ?

Achteraf is het natuurlijk allemaal duidelijk. Op de achterkant zit een zeer beknopte gebruiksaanwijzing. Vertaald luid die:
Sluit de antenne aan, schakel de power schakelaar op on of externe voeding, de groene led gaat aan. Schakel de zender in, de led TX verkleurt rood.

Nu ik weet dat het een ontvanger is, is het allemaal wat duidelijker. Als je de ontvanger aanzet gaat inderdaad de groene led aan, maar even later wordt die rood. Dat lijkt op het locken van de zender, maar dat is niet waar. Zodra er een draaggolf van een zender, een andere unit dus, in de lucht komt, hoort de led rood te worden. De meter in de stand RF geeft de ontvangststerkte aan.
De XLR aansluiting is een symmetrische audio uitgang en de aansluiting monitor is een regelbare hoofdtelefoonaansluiting, waarmee je het ontvangen signaal kunt beluisteren.
Inwendig ziet het er ook allemaal uit als een zender, met de antennespoelen in een gesloten behuizing. ik kon alleen geen stevige HF tor vinden. Wel een FM detector ic CA3089. Ik heb nog even gedacht aan de aanwezigheid van een talkback (cue) ontvangertje, Omdat het ic voor zenders nauwelijks bruikbaar is.

Ik ben extra op het verkeerde been gezet, doordat de eigenaar van het apparaatje vertelde dat hij het gebruikt had voor vervanging van een draadloze microfoon, waarvan het bereik tekort schoot. Er zou ook nog een ontvanger bij gezeten hebben in 19 inch uitvoering, maar die is er niet meer.

In feite ontbreekt er een (beltpack-)microfoon zender.
Op Ebay stond er een compleet stel te koop, eindbedrag 14 dollar.

Na een paar keer flink achter mijn oren gekrabt te hebben, heb ik maar eens een meetzender voor de dag gehaald en de oplossing was daar.
Het is een dubbelsuper, die ontvangt op 210,8MHZ. De oscillator is x-tal gestuurd en werkt met een derde overtone x-tal 66,7MHz, met als eindfrequentie 200.1MHz. Het verschil van 10,7 MHz gaat door een keramisch filter en dan de CA3089 in.

Soundman2