Ha, ha, ha. Je bent een echte Wizzkid :-) (Computertechniek)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 12-08-2009, 23:00 (5373 dagen geleden) @ Piet Blaas

Hallo Piet,

Daar ging het ook niet om. Het was helemaal niet mijn bedoeling om een echte niet te kraken code te plaatsen.
Ik vond het gewoon leuk dat Maurice de (kleine) moeite nam om het eens te proberen.

Die zelfde moeite had ik ook genomen, maar de "gecodeerde" regel leverde in de stand waarin de site start abacadabra op. Vandaar mijn nieuwe poging. ;-)

Wat ik wel wilde laten zien, mensen op deze manier inzicht te laten krijgen hoe de Enigma nu werkte.

Dat is in elk geval gelukt. :-)

En dat was wel een zwakte in het systeem, vind ik. Als de tegenstander eenmaal zo'n apparaat in handen kreeg was het geheim snel ontraadseld. Je kan er natuurlijk vergif op innemen dat zo'n apparaat een keer in verkeerde handen komt.
Ondanks al het vernuft deden de Duitsers wel meer domme dingen (gelukkig)...

Ook dat is gebeurd, dat het apparaat in "verkeerde handen" is gekomen. Het is ook niet te vatten dat de Duitsers hun codering nooit aangepast hebben.

Maar wie had destijds kunnen denken dat cryptografie tegenwoordig zo'n belangrijk deel uitmaakt van ons leven. Allerlei betalingsprocessen maken hier gebruik van. En daar weet jij als ICT-er bij een bank waarschijnlijk nog veel meer van...;-)

Yep. Noodgedwongen. En die encryptie in niet enkelvoudig. :-P

Groeten,
Paul

--
[image]


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum