Bandrecorder koppen (Toestel of techniek)
door Piet42, 05-01-2013, 14:35 (4348 dagen geleden)
Ik heb hier nog een Sony bandrecorder type TC252-D van zolder gehaald en weer eens aan het werk gezet. Na met de nodige spiritus de rubberwieltjes schoongemaakt en nog wat van die bijhorende klusjes gedaan te hebben kan ik me van vroeger nog iets herinneren dat je de beetje ingesleten koppen weer wat vlakker kon maken om een beetje betere opname kwaliteit te krijgen. Ik meen iets met een polijst papiertje en wat vlak schuren. Maar zijn er nog andere methoden?
Bandrecorder koppen
door francisgrey, 05-01-2013, 15:51 (4348 dagen geleden) @ Piet42
Vroeger was er een groene polijsttape in de handel . Die liet je een paar minuten draaien . Misschien dat iemand die nog heeft .
MVG
Francis
Bandrecorder koppen
door soundman2 , Wouw, 05-01-2013, 16:00 (4348 dagen geleden) @ Piet42
Ik heb hier nog een Sony bandrecorder type TC252-D van zolder gehaald en weer eens aan het werk gezet. Na met de nodige spiritus de rubberwieltjes schoongemaakt en nog wat van die bijhorende klusjes gedaan te hebben kan ik me van vroeger nog iets herinneren dat je de beetje ingesleten koppen weer wat vlakker kon maken om een beetje betere opname kwaliteit te krijgen. Ik meen iets met een polijst papiertje en wat vlak schuren. Maar zijn er nog andere methoden?
Polijsten kan wel, maar de luchtspleet is niet erg diep, soms minder dan 0,2mm. Als je teveel afschuurt, dan wordt de luchtspleet ineens veel groter en is de hoge tonenweergave exit.
Schuren kan met polijstpapier nr 300 of fijner op een houten blokje. de schuurtape die wordt genoemd, maakt het bandenspoor alleen maar dieper. De materie naast het bandenspoor moet weg, zodat de hele oppervlakte van de kop weer zonder deuken en oneffenheden is.
Voor dat je gaat schuren, kun je eerst nog onderzoeken of de tape nog wel in het oude spoor loopt en of de instelling van de kop nog correct is.
Sommige koppen, zoals de GX (Akai etc) zijn zo hard dat ze vrijwel niet slijten.
Is de weergave toch dof, kunnen er metaaldeeltjes in de luchtspleet gekomen zijn.Dat betekent magnetische kortsluiting en exit voor de kop
Soundman2
Bandrecorder koppen
door ruudtx , Utrecht, 05-01-2013, 17:42 (4348 dagen geleden) @ soundman2
We gaan er natuurlijk van uit dat de koppen goed gereinigd zijn van allerlei bruine smurrie. Dat valt soms niet mee, als het erg gehard is. Met de nagel is dan nog de veiligste methode.
Bandrecorder koppen
door Laurens , Zaandam, 05-01-2013, 19:52 (4348 dagen geleden) @ Piet42
Meestal is polijsten niet nodig.
Je kunt 't doen met een vel papier met Commandant 4 er op. Ik zou geen schuurpapier gebruiken.
Nadat je met commandant een beetje hebt gedaan, ga je er nog een tijdje met droog papier overheen. Nadien alles weer goed schoonpoetsen met wattenstaafjes en ethanol of isopropanol.
Het is de moeite van het proberen waard, voor deze recorder zijn er stapels vervangonderdelen te krijgen.
Bandrecorder koppen
door Piet42, 06-01-2013, 09:57 (4347 dagen geleden) @ Laurens
heren bedankt voor de tips. En waar/wie heeft nog eventueel een vervangende kop(pen)?
Overigens nog een technische vraag. Er staat me iets van bij dat tijdens het afspelen de wiskop ook nog wat zou doen. Een soort bias voorspanning. Of zat er een extra bias signaal op de opname / weergave kop bij afspelen? Of vergis ik nu helemaal? Kan natuurlijk de scoop er eens even op hangen.
Bandrecorder koppen
door Hugo Sneyers , Tongeren, België, 09-01-2013, 11:50 (4344 dagen geleden) @ Piet42
heren bedankt voor de tips. En waar/wie heeft nog eventueel een vervangende kop(pen)?
Overigens nog een technische vraag. Er staat me iets van bij dat tijdens het afspelen de wiskop ook nog wat zou doen. Een soort bias voorspanning. Of zat er een extra bias signaal op de opname / weergave kop bij afspelen? Of vergis ik nu helemaal? Kan natuurlijk de scoop er eens even op hangen.
Hallo Piet .... bij het afspelen ligt de wiskop gewoon voor dood.
<<<<Of zat er een extra bias signaal op de opname / weergave kop bij afspelen?>>>
Neen, alleen bij opname is dit het geval.
Groeten ... Hugo Sneyers
Bandrecorder koppen
door Piet42, 08-01-2013, 18:08 (4345 dagen geleden) @ Piet42
Ik heb maar een foto genomen van de koppen. De vraag is waar zit de echte luchtspleet in de opname weergavekop? Ik zou denken dat het een verticale spleet zou moeten zijn???? Maar zie zo niets wat daar op lijkt.
Bandrecorder koppen
door Willem.H.N. , Enschede, 08-01-2013, 18:48 (4345 dagen geleden) @ Piet42
Dit is de opname weergave kop die is ingesleten en te zien aan de platte
voorkant.
Een hele goede schoonmaakbeurt heeft het zeker nodig.
De kop is nog wel weer mooi glad te polijsten.
grt. willem.
--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.
Bandrecorder koppen
door Piet42, 09-01-2013, 11:34 (4344 dagen geleden) @ Willem.H.N.
blijft mijn vraasg waar zit nu echt de spleet? in het midden?
Bandrecorder koppen
door Jac Janssen , Eindhoven, 09-01-2013, 11:42 (4344 dagen geleden) @ Piet42
Ja, de spleet zit precies in het midden.
Jac
Bandrecorder koppen
door Hugo Sneyers , Tongeren, België, 09-01-2013, 11:59 (4344 dagen geleden) @ Piet42
blijft mijn vraasg waar zit nu echt de spleet? in het midden?
Hier zie je de spleet:
Groeten .... Hugo Sneyers
Bandrecorder koppen
door Doeve , Borgercompagnie, 09-01-2013, 17:36 (4344 dagen geleden) @ Piet42
Hoe minder je van de spleet ziet hoe beter!
Henk