plakkerige rubber aandrijfwieltje (Toestel of techniek)

door eddy @, België, 06-01-2013, 10:49 (4345 dagen geleden)

Hallo,
ik heb op mijn werktafel een autoradio met MC player liggen , die de slechte gewoonte kreeg op "tape op te eten"
bij nazicht blijkt de opspoelopnemer schoksgewijs te werken, vandaar het "tape eten"
niu is een van een van de aandrijfwieltjes met rubber band , de rubber plakkerig geworden, is er een maniet om dit te "herstellen" in de vroegere staat , of is dit hopeloos ?
het merk van de radio is niet te achterhalen , was specifiek voor een merk (fiat) gemaakt blijkbaar
Iedere hulp is welkom ...
groet:
Eddy

plakkerige rubber aandrijfwieltje

door Ben Koehorst @, Maartensdijk, 06-01-2013, 12:44 (4345 dagen geleden) @ eddy

Speciaal voor Fiat? Dat zal dan wel AutoVox zijn. Ik heb helaas geen gegevens voor je.

--
M.v.g
Ben

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-01-2013, 13:02 (4345 dagen geleden) @ eddy

Doorgaans werden de rubber bandjes simpelweg vervangen. Je kon ze op diameter en dikte vinden. Soms moest je een compleet wieltje vervangen, dan kan het lastiger worden.

Misschien is het niet nodig om het merk te achterhalen, maar het is altijd te achterhalen opzich (vergelijkingsmateriaal is soms nodig, dus ik zeg niet dat ik het even uit de hoge hoed schud). Autovox klinkt inderdaad als een kandidaat.

door Piet42, 07-01-2013, 14:43 (4344 dagen geleden) @ eddy

Wat te denken om het rubber eens flink met spiritus te behandelen? Veeg je het oude rubber mee af. Succes.

door eddy @, België, 07-01-2013, 16:38 (4344 dagen geleden) @ Piet42

Piet,
bij deze behandeling komt er steeds meer rubber af..
:-(
niet goed dus !ik sluit foto bij, buitendiameter is 20 mm, dikte van de rubber "band"= 2 mm
hoogte: 2 mm[image]
iemand iets bruikbaars ?
Groet:
Eddy

door Piet42, 07-01-2013, 19:03 (4344 dagen geleden) @ eddy

Ja dat ziet er niet best uit zo. Al gedacht aan een dikke O ring van 2 a 3mm dik? Bij auto onderdelen zaak hebben ze die dingen meestal wel.

door Gate42, 09-01-2013, 20:28 (4342 dagen geleden) @ eddy

Mocht je kunnen draaien, of iemand hebben die dat voor je kan doen, denk dan ook eens aan het volgende:

Bij de schoenmaker kun je redelijk hard en dik rubber krijgen.
Maak dit grofweg passend (verlijmen) met het metalen wiel.
Daarna het geheel op de draaibank op de juiste maat afdraaien, eventueel rubber sterk afkoelen (hard maken) met vloeibaar stikstof (bij de boer of bijv. een spuitbus wrattenverwijderaar van Wartner).

Tot slot: Onze Fiat had een Blaupunkt Radio / Cassette

Succes

door franc @, Loosbroek, 09-01-2013, 21:44 (4342 dagen geleden) @ eddy

Eddy,

Kan de plaatselijke installateur of loodgieter je niet helpen aan een rubber ringetje, die zijn er in alle soorten voor kranen koppelingen enz.

Groet Frank

door eddy @, België, 10-01-2013, 16:03 (4341 dagen geleden) @ franc

Allen,
alvast dank voor alle hulp, de oplossing zal ik via de loodgieterstruc proberen.
ik hou jullie op de hoogte.
ik zag iets met gardena koppelingen dat zou kunnen passen, na een beetje bewerken.;-)
Groet:
Eddy

door eddy @, België, 07-02-2013, 06:17 (4313 dagen geleden) @ eddy

Allen,
Allereerst dank voor de vele suggesties, ik heb in de lokale bouwmarkt een doosje met rubberdichtingen op de juiste dikte en diverse afmetingen kunnen op de kop tikken!
Hierna was het , na het verwijderen van de plakkerige substantie , kwestie van de gepaste "dichting" op het loopwieltje te lijmen met loctite.
alles gemonteerd , en:
recorder loopt weer zoals het hoort !:-)
in geval de loopwielen rubbers dikker zouden moeten zijn, kan er altijd overwogen worden om 2 "dichtingen" aan elkaar te kleven..

Groeten:
Eddy