AVO LCR meter (Toestel of techniek)

door Rijk Oudhuizen, 12-01-2013, 19:05 (4429 dagen geleden)

Hallo,

Wie kan me helpen met info over deze meter ???
En zoals je op de foto's kunt zien zijn de NI-CA accu's helemaal versuikert, mijn vraag is nu kan ik deze zomaar voor MH accu's vervangen.
Zelf denk dat het niet gaat ivm het laden van de accu's ???
En zoals je ziet is er ook een stukje van de bandkabel door gesmolten (niet door mij) is dit te repareren en hoe zou dit dan moeten ??

[image]
[image]
[image]

AVO LCR meter

door HM @, Hilversum, 12-01-2013, 19:54 (4429 dagen geleden) @ Rijk Oudhuizen

Ik heb geen info voor je...

Maar wel weet ik dat NiCd en NiMh op dezelfde wijze worden geladen.
Je mag er dus gewoon NiMh instoppen.
Let wel op de capaciteit, NiMh heeft in dezelfde afmetingen vaak een veel grotere capaciteit dan die oude varta cellen. Probeer een beetje dezelfde capaciteit te vinden zodat laadtijd en laadstroom ( 1/10 capaciteit ) ongeveer overeenkomen. Voor zover ik heb gevonden is de capaciteit van deze Varta cellen 520 mAh.

De bandkabel is waarschijnlijk opgebouwd uit 2 lagen waarvan er 1 als drager voor de geleider is gebruikt.
Het wordt dan voorzichtig de andere laag lossnijden zodat de geleider aan beide zijden van het gat bloot komt te liggen. Daarna met geleidende lijm een draadje eroverheen lijmen.

Andere oplossing is natuurlijk de hele bandkabel overbruggen met een draadje.

AVO LCR meter

door Gate42, 12-01-2013, 20:15 (4429 dagen geleden) @ HM

Beste Rijk,

Mocht je toch NiCd cellen willen gebruiken...
Deze zijn nog steeds te koop bij bijv Conrad & Farnell.

Groet Harry

AVO LCR meter

door Piet42, 13-01-2013, 10:24 (4428 dagen geleden) @ Rijk Oudhuizen

Voor alle duidelijkheid..... NiMH heeft een andere laadcyclus dan NiCD. Ga je NiMH laden met een NiCD lader dan is het snel gedaan met de NiMH accu's. Omgekeerd kan geen kwaad maar laadt de accus dan niet helemaal vol. Voor de rest kan je ze gewoon vervangen door NiMH. Hebben beide een zelfde spanning van ca. 1,2 volt per cel.

Capaciteit van de accus maakt niet zoveel uit. NiMH heeft meestal een grotere capaciteit bij gelijke afmetingen van de accus. Doe je langer met een lading.

AVO LCR meter

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-01-2013, 14:53 (4428 dagen geleden) @ Piet42

Als extra aanvulling: indien de meest primitieve laadmethode wordt toegepast maakt het nauwelijks verschil. Zowel NiCd als NiMH laten zich met stromen <1/10C in principe volcontinu laden met hooguit wat slijtage als gevolg (maar slijten doen ze toch wel). Ik meen dat 1/20C wordt aanbevolen.

AVO LCR meter

door Rijk Oudhuizen, 13-01-2013, 15:35 (4428 dagen geleden) @ Rijk Oudhuizen

Hallo,

Ik heb net de accu's bij Conrad besteld, ik heb toch maar voor NI-CD gekozen.
In ieder geval bedankt voor de adviezen.

Rijk.