Voeding 90V batterijbuizenradio (Toestel of techniek)
door Ludo Verhoeven , Borsbeek, 19-01-2013, 10:38 (4334 dagen geleden)
Van vroegere experimentjes had ik nog een bouwpakketje liggen, zogenaamd electriseertoestel. Nu dacht ik misschien daarmee de 90V te kunnen opwekken. Maar na gelijkrichting krijg ik nog altijd 150V. (zelfs bij ingangsspanning 1,5V)Kan ik het schema aanpassen om de spanning te verlagen? De batterijbuizenradio vraag maar een 5-tal ma.
Ik heb wel een netvoeding zowel voor de 1,5V als de 90V.
Voeding 90V batterijbuizenradio
door Ludo Verhoeven , Borsbeek, 19-01-2013, 10:40 (4334 dagen geleden) @ Ludo Verhoeven
door soundman2 , Wouw, 19-01-2013, 11:32 (4334 dagen geleden) @ Ludo Verhoeven
Je zou na de 1K ohm weerstand een flinke zenerdiode of een serieschakeling van zeners met een spanning van 90 volt kunnen zetten. De uitgangsspanning is dan 90 volt. Pas de weerstand van 1k zodanig aan, dat er zonder belasting een stroom door loopt van een paar mA hoger als het verbruik van de radio.
Om in stijl te blijven, kun je in plaats van zeners ook een stabilisatorbuis gebruiken.
Het is overigens de vraag of de omvormer 5mA bij 90 volt kan gaan leveren.
Soundman2
door HM , Hilversum, 19-01-2013, 12:50 (4334 dagen geleden) @ Ludo Verhoeven
Sluit de onderkant van de trimpot aan op de gnd, kun je hem tenminste helemaal terugregelen.
Daarnaast een serieweerstand met de primaire opnemen.
En een condensator parallel aan de primaire.
door soundman2 , Wouw, 19-01-2013, 18:02 (4334 dagen geleden) @ HM
Sluit de onderkant van de trimpot aan op de gnd, kun je hem tenminste helemaal terugregelen.
Daarnaast een serieweerstand met de primaire opnemen.
En een condensator parallel aan de primaire.
Ik denk dat je de potmeter niet als spanningsregelaar moet zien. De transistor hoort te schakelen. Is de basisstroom te klein, dan raakt hij niet in verzadiging en zal veel vermogen dissiperen. Is de basisstroom veel te groot, dan zal de transistor langere tijd nodig hebben om af te schakelen, de potmeter lijkt mij dus om het correcte schakelgedrag van de transistor in te stellen.
Soundman2
door HM , Hilversum, 19-01-2013, 18:14 (4334 dagen geleden) @ soundman2
Juist door het harde schakelen krijg je een sterke dI/dT wat die pieken maakt.
Door dat wat verder te dempen zal enkel de wikkelverhouding nog een rol spelen.
Inderdaad zal de dissipatie wat toenemen maar een BD241 zul je niet kapot krijgen met 1 1,5 batterijtje....
Het is en blijft misbruik maken van een daarvoor niet bedoelde schakeling.
De kans dat de schakeling harmonischen produceert is sterk aanwezig waardoor het voor het gebruik in een radio waarschijnlijk niet geschikt is.
Het is overigens de vraag of de schakeling de benodigde 5 mA wel kan leveren.
Enkel het experiment kan dat duidelijk maken.
door Lonny, 19-01-2013, 19:45 (4334 dagen geleden) @ Ludo Verhoeven
Beste Ludo,
Bij dergelijke schakeling kan men de spanning regelbaar maken door de duty-cycle instelbaar te maken.
De duty-cycle of pulsbreedte zal na de gelijkrichting bij een gegeven belasting een gemiddelde DC spanning doen ontstaan die functie is van de pulsbreedte.
Dergelijke methode is veel gebruikt bij schakelende voedingen.
Een variante op deze transitorschakeling is het gebruik van de bekende 555 timer
De gekozen frequentie is dan weer ingegeven door het kernmateriaal van de transformator...
Hopelijk ben je hiermee geholpen...anders moet je maar een seintje geven.
Met vriendelijke groeten,
Marc Chaerle
door petrus bitbyter , Rotterdam, 19-01-2013, 22:21 (4334 dagen geleden) @ Ludo Verhoeven
Deze schakeling is niet geschikt. Hang er om zekerheid te krijgen eens een 18k weerstand aan en kijk wat je dan aan spanning overhoudt. Bij 90V zou je een 0,5W weerstand nodig hebben maar ik verwacht dat je een stuk lager uitkomt en een 0,25W weerstand wel heel houdt. Anders zet je 2x39k parallel.
petrus bitbyter
door Ludo Verhoeven , Borsbeek, 22-01-2013, 06:19 (4332 dagen geleden) @ Ludo Verhoeven
Bedankt voor de reacties. Ik probeer het een en ander uit!
Groeten, Ludo
door kris , Gent, België, 25-01-2013, 23:05 (4328 dagen geleden) @ Ludo Verhoeven
Beste Ludo,
Het is bijna zeker dat de trafo in flyback mode werkt. Dit betekent dat de hoogspanning opgewekt wordt op het moment dat T3 uitschakelt.
Hoe hoog deze spanning wordt hangt af van de energie in de kern en de spoel en capaciteitswaardevan de windingen van de transfo.
Praktisch komt het er op neer dat je de uitgangspanning naar beneden kan halen door het parrallel schakelen van een capaciteitje op de primaire van de transfo.
Ik zou het eens proberen met verscheidene waarden tussen 470pF en 5 nF. De spanning zakt, maar de stroom die geleverd kan worden wordt groter.
Maak je het extra capaciteitje te groot, dan werkt het niet meer omdat de ontlaad en laadcyclus in elkaars vaarwater gaan zitten. Dit kan je dan weer oplossen door C1, C2 iets groter te maken om aldus de werkfrekwentie naar beneden te halen.
groeten
Kris
door Ludo Verhoeven , Borsbeek, 27-01-2013, 15:35 (4326 dagen geleden) @ kris
Ik probeerde enkele condensatoren, maar bij belasting daalt de spanning tot 25 V. Bedankt voor de reactie, ik berg het electriseerapparaat terug op.
Groeten,
Ludo