tuning meter nult niet (Toestel of techniek)

door Gate42, 27-01-2013, 19:18 (4326 dagen geleden)

Heren,

Ben bezig met een receiver uit de tachtiger jaren.
Voor de FM ontvangst heeft deze een signaalsterkte meter en een tuning indicator. Het is de bedoeling om de FM zo af te stemmen dat de tuning indicator in het midden staat (ge-nuld is). De receiver is dan optimaal afgestemd.

Echter ... zonder dat er ook maar een zender wordt ontvangen staat de indicator al 60% naar links. Bij het op het gehoor goed afstemmen van de zender staat de indicator wederom op 60%-links.

Heeft iemand dit al eens meegemaakt?
Waar moet ik zoeken?
Heb het vermoeden dat een van de diodes van de ratio-detector defect is. Geeft dat ook zo'n effect? Ontvangt hij dan nog redelijk? Is het geluid dan nog goed?

Het nakijken van deze diodes is vrij moeilijk, omdat ze samen met de trafo in een blikken doosje zitten. Voordat de dremel in de doos gezet wordt, wil ik toch graag weten of ik op het goede pad zit.

Alvast bedankt,

Harry.

tuning meter nult niet

door Willem.H.N. @, Enschede, 27-01-2013, 19:56 (4326 dagen geleden) @ Gate42

Zit er geen dekseltje op die op div.plaatsen vastgesoldeerd zit?
willem.

--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.

Merk/type/schema?

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 27-01-2013, 20:31 (4326 dagen geleden) @ Gate42

Hallo Gate,

Ik wil best meedenken, maar nu blijft het een beetje "mistig".....: over welk apparaat gaat het hier? Heb je er een schema van? Wil je het schema met ons delen (soms vergemakkelijkt dat het bedenken van een oplossing)? Is het niet mogelijk de meter elektrisch op 0 te stellen?

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

tuning meter nult niet

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 27-01-2013, 20:52 (4326 dagen geleden) @ Gate42

Kan me slecht voorstellen dat een dremel nodig is.

tuning meter nult niet

door Gate42, 27-01-2013, 20:52 (4326 dagen geleden) @ Gate42

Beste Willem, Leo

Het doosje is inderdaad dichtgesoldeerd, met de printplaat als tussenschot.
Vanwege het chassis / bodemplaat is dit deel van de print ontoegankelijk voor de soldeerbout.

Maar voordat het chassis gesloopt wordt, wil ik eerst even weten of ik in de juiste richting aan het zoeken ben.

Voor de volledigheid is dit het deel van het schema

[image]

De tuning-meter is aangesloten over C320.

De meter anders instellen zou wel gaan, maar er is nog een probleem: de AFC werkt ook niet goed. Bij het inschakelen, loopt de tuner van de zender af. Ik heb het vermoeden dat dezelfde fout de oorzaak is.

Merk en type doet er niet zo veel toe. Heb hier nog een tweede receiver van een ander merk staan (ERRES HiFi Sound Project TA8000 ), en die heeft het ook.

Groet,

Harry

tuning meter nult niet

door maarten van dijk @, 27-01-2013, 21:11 (4326 dagen geleden) @ Gate42

Vervang C324 eens (discriminater elcootje)

mvg, Maarten van Dijk

tuning meter nult niet

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 27-01-2013, 22:48 (4326 dagen geleden) @ Gate42

Algemene tips zijn inderdaad ook altijd handig, juist omdat ze veel vaker toepasbaar zijn bij andere apparaten met vergelijkbare symptomen, maar om daarom te weigeren een merk en type op te geven vind ik wel erg ver gaan.

Is bij reparatievragen ook niet altijd handig om zoiets weg te laten, omdat er voor bepaalde merken en types ook specifieke mankementen mogelijk zijn die toevallig net weer iets anders liggen. Of omdat het mankement weliswaar generiek is maar toch relatief vaak bij dat model voorkomt en dus ook op die manier gegoogled wordt, enz. enz.

controle diodes zonder de boel te slopen

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 28-01-2013, 11:55 (4325 dagen geleden) @ Gate42
Gewijzigd door Leo Snoeren, 28-01-2013, 11:56

Hallo Harrie,

Is het mogelijk R313 en R315 aan een kant los te solderen? Zo ja, dan kun je eenvoudig controlleren of de diodes stuk zijn, of dat ze nog goed zijn. Meet tussen meetpunt 2 en het knooppunt R313/C322 (hier moet je een diode meten) en meet tussen meetpunt 2 en het knooppunt R315/C321 (hier moet je ook een diode meten)

Je hoef de doos dan niet open te maken, tenzij je zeker weet dat er een diode defect is. Natuurlijk is dat niet onmogelijk, maar de kans is groter dat er enkele elco's uitgedroogd zijn.....

Indien er echt een diode defect is, klinkt het geluid bijzonder slecht.

Succes en laat eens weten hoe het afloopt,

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

tuning meter nult niet

door kris ⌂ @, Gent, België, 28-01-2013, 14:24 (4325 dagen geleden) @ Gate42

Merk en type doet er niet zo veel toe. Heb hier nog een tweede receiver van een ander merk staan (ERRES HiFi Sound Project TA8000 ), en die heeft het ook.

Vreemde uitspraak... met merk en type konden we waarschijnlijk het hele schema bekijken, nu op een heel klein stukje.

Van wat ik van dat stukje kan zien doet me besluiten dat de FM detector zijn centraal punt niet de ground als 0 punt heeft, maar een zekere DC spanning.
Die DC spanning staat over C319. Als deze laatste lekt (of het C-tje ernaast) "trekt dat de boel scheef" en gaan AFC en null-meter een soort predeflectie krijgen. Er zijn nog wel wat mogelijkheden, maar een groter deel van het detectorcircuit zou wel handig zijn.

Als het geluid onvervomrd doorkomt moete de dioden wel ok zijn.

Vraag, als het signaal van de stuurtrap (LM703) onderbreekt, blijft de null-meter dan nog uitslaan?

groeten

Kris

tuning meter nult niet

door Gate42, 28-01-2013, 15:10 (4325 dagen geleden) @ Gate42

Een hoop bruikbare tips, ik ga ermee aan de slag.

Ik zal de resultaten terugmelden.

Voor wat betreft het meten van de diode's ben ik sinds kort voorzichtiger met het melden dat deze goed of niet goed is na een doorlaatspanningsmeting, en wel hierom:

In een aantal Philips FM tuner met hete FET's (ECC85) wordt ook een diode toegepast om oversturing bij sterke signalen te beperken.

In bijv. de Philips BX990A is deze geschakeld tussen de anode van de ECC85 en de voeding. Hierbij is de cathode van de germanium diode verbonden met de voeding.

Bij het te repareren apparaat was de diode gemeten met de diodestand van de DVM in orde. Echter ... bij hoogfrequent bleek hij toch dusdanig te lekken dat de ontvangst matig was.

[image]

Maar, wellicht dat het beter is dit op het andere forum te plaatsen.

Groet,

Harry.

tuning meter nult niet

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 28-01-2013, 17:26 (4325 dagen geleden) @ Gate42

Harry
klopt maar heb je het ook wel over hele oude OA's en net als die
Ge torren is het altijd extra oppassen.

Welke zomaar bij HF de nodige problemen kunnen geven.

tuning meter nult niet

door Martina, 29-01-2013, 16:20 (4324 dagen geleden) @ Maurice

Ik heb hetzelfde met mijn Pioneer SX-6000 .... FM ontvangst is prima, maar moet met het onderste metertje afstemmen als de afstemming correct is staat de naald van de nul-meter naar rechts....(maar ja, wat wil je ook van een apparaat van 40 jaar oud?)

Heb een en ander nagevraagd maar het blijkt te zijn dat het apparaat met een meetzender en oscilloscoop opnieuw afgeregeld moet worden.

Martine

tuning meter nult niet

door Gate42, 02-02-2013, 18:37 (4320 dagen geleden) @ Gate42

Dank je wel voor de vele tips!

Ben een heel stuk verder gekomen.

De diodes waren toch eenvoudig te controleren door R313 & 315 los te solderen (kon ik net bij met de bout). Maar toen het ook dit niet was heb ik besloten het chassis te demonteren, de blikken afdekplaat aan de printzijde te verwijderd, en zo toegang te krijgen tot Filter 309 en de componenten eromheen.

Wat nog opmerkelijk is, is het volgende: de receiver speelt met een los gesoldeerde diode nog prima; de tuning meter staat dan wel helemaal in de hoek. Daarna deze weer vastgesoldeerd, en de andere losgenomen. Hetzelfde resultaat, maar de tuning meter stond nu in de andere hoek. Lijkt erop dat de diodes prima werken.

Na het losnemen van het blikken dekseltje kon het discriminator elko-tje vervangen worden ... helaas nog steeds zonder resultaat.

Alle componenten rondom het filtertje los gesoldeerd en gecontroleerd; niets geks gevonden. Ten slotte uit nieuwsgierigheid het filtertje eruit gesoldeerd. Deze bleek te bestaan uit een spoelkokertje met drie spoelen, twee diodes, een condensator en twee instelbare kernen.

Pas nadat alle componenten in orde bleken, heb ik besloten om aan kernen te gaan draaien, met een zeer goed resultaat. Het minimaal verdraaien van de kern van de 'balanstrafo' waarop de twee diodes zijn aangesloten zorgde ervoor dat de tuning meter weer goed in de nulstand kwam te staan.

Maar wat is nu de juiste nul stand?

Door de tuner zodanig af te stemmen dat er geen enkele zender wordt ontvangen, en hierna de FM antenne los te nemen, wist ik zeker dat er niets te ontvangen viel. De tuning meter stond nu niet helemaal in de nulstand. Daarna heb ik de kern nog iets verdraaid totdat de tuning meter weer op nul staat.

Vervolgens de antenne aangesloten en de receiver werkt prima. Ook de AFC werkt weer. Stem de receiver naast een zender af, schakel de AFC in, en de tuning meter staat vrijwel perfect op nul.

Tot slot: Er kwam commentaar op het niet melden van het merk. Daar hebben jullie gelijk in. Ik zal m'n leven beteren ... het is een

[image]

Nogmaals, bedankt voor alle tips!

Groeten Harry