typenummer Philips radio met TDA1574 (Toestel of techniek)

door Eduard, 04-02-2013, 12:23 (4318 dagen geleden) @ Willem.H.N.

dag Willem,

Op mijn werktafel staat een werkende zelfbouw met TDA7088. Een wonderbaar ic maar die zette me op het verkeerde pad. De MF in dat soort ic's bedraagt slechts 70 KHz. De schakeling heeft geen preselectie en daarom dacht ik aan een kwadratuur mengtrap die geen spiegelfrequentie aanmaakt. Ik takte direct achter de mixer 10,7 MHz af in de hoop de preselectie te kunnen schrappen. Dat lukt niet. Mijn radio speelt de pannen van het dak maar spiegelonderdrukking is nul. De behandeling van spiegels gebeurt intern de TDA7088 heel anders. Met een MF van 70KHz vallen de spiegels binnen de zijbanden van de beluisterde zender. In het ic gebeurt allerlei hockus-pockus met die zijbanden, dit volgens een door Philips gepatenteerd systeem. Knap zo'n heel fm radiootje met 70KHz MF in een ic te stoppen maar het blijft ver van hifi. Daarvoor is het ook niet bedoeld.

De digitaal aanstuurbare TEA5767 is een stuk beter maar kan nog niet tippen aan de buizentuners. Die is wel handig voor inbouw in oude radio's die van huis uit geen FM hadden.

Bedoeling van mijn experiment is een klein printje bouwen dat kan worden ingebouwd in oude buizen units. Ik wil vooral de zelfoscillerende mengtrap met ECC85 kwijt. De tuners van de laatste generatie buizenradio's zijn een drama om te repareren. Echte buizenfanaten zullen het barbaars vinden maar die nodig ik uit om zo'n lastig geval te repareren.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks