Warmteafvoer eindtorren (Toestel of techniek)
door Genra , Hoogeveen, 07-02-2013, 20:31 (4313 dagen geleden)
Beste collegae,
In de zestiger jaren van de vorige eeuw gebruikten we in de radioproductie heldere/kleurloze siliconenpasta om een optimale warmteafvoer te bevorderen bij de eindtorren van bij voorbeeld portable radio’s. Later ging men over op witkleurige pasta.
Vragen:
Wat is de naam van de witte pasta en waar deze te verkrijgen is?, of zou ik de eerder genoemde kleurloze siliconenpasta kunnen gebruiken – die ik nog heb, 45 jaar oud – bij het vervangen van twee torren – type C3298 NPN & A1306 PNP -
of is het mogelijk de oude witte pasta te laten zitten, maar is de warmteafvoer dan wel optimaal?
Opm. 1. De huidige oude transistors zijn identiek aan de nieuw te plaatsen transistors.
Wie is ter zake deskundig en weet de antwoorden op mijn vragen.
Groeten,
Jan.
Warmteafvoer eindtorren
door Willem.H.N. , Enschede, 07-02-2013, 20:41 (4313 dagen geleden) @ Genra
Mocht er nog voldoende pasta rondom de torren zitten
en NIET uitgedroogt en makkelijk is uit te smeren
dan kun je dat opnieuw gebruiken en plaatselijk dun uitsmeren
want er hoeft maar heel iets tussen te zitten.
grt. willem
--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.
Warmteafvoer eindtorren
door Fons Vendrik , Ter Aar, 07-02-2013, 20:43 (4313 dagen geleden) @ Genra
Ik weet wel dat dat (witte) spul in een wit tubetje zat met zwarte letters.
(Dat moest je niet op je kleren krijgen!)
"Heat-Sync-Compound" stond erop, geloof ik.
Wie dat verkocht, weet ik niet meer.
Misschien anderen.
Maar... is dat echt niet meer te krijgen?
Groet, Fons
Warmteafvoer eindtorren
door soundman2 , Wouw, 07-02-2013, 20:47 (4313 dagen geleden) @ Genra
Gewijzigd door soundman2, 07-02-2013, 20:53
Het is allebei "troep"
Siliconepasta zie je niet meer, nog wel het witte zinkoxide. Dat laatste is nog gewoon te koop, meestal wordt het gewoon koelpasta genoemd.
Het pasta koelt helemaal niet, dat doet het koellichaam. De koelpasta vult de ruimte op tussen de halfgeleider en de heatsink en moet dus heel dun worden opgebracht.
Heel vaak worden silkpads toegepast. Het lijkt op soepele stukjes zeildoek, maar het heeft als eigenschap dat het de warmte goed geleidt en oneffenheden in de transistor en de koelplaat beter opvangt. Het isoleert tevens de transistor electrisch, zodat je geen mica plaatjes meer nodig hebt.
De plaatjes zijn te koop voor diverse transistoren, TO-3,TO220 etc, maar ook zonder gaatjes, voor het geval transistors met een klem tegen de heatsink zitten,
Soundman2
Warmteafvoer eindtorren
door Ben , Waddinxveen, 08-02-2013, 20:47 (4312 dagen geleden) @ soundman2
Soundman heeft helemaal gelijk, dit is troep! en moet je voorzichtig mee omgaan.
Vroeger op de zaak werden wij al gewaarschuwd, niet roken en direct goed je handen wassen als je dit spul gebruikt. In voorbeelden zie je soms mensen die pasta met de vingers uitsmeren, erg ongezond. Maar je ziet het nergens op de verpakking of in de specificatie's van deze zinkoxyde pasta. Alleen op Wikipedia vond ik dit. Groet, Ben
Witte koelpasta, nog steeds te verkrijgen
door Jan 1 , Tilburg, 07-02-2013, 20:52 (4313 dagen geleden) @ Genra
Witte koelpasta, nog steeds bij verschillende adressen te verkrijgen. O.a. deze;
http://home.kpn.nl/fbakelaar/isolatie.htm.
Groetjes; Jan 1.
Warmteafvoer eindtorren
door Ed van der Weele † , Zeist, 07-02-2013, 20:59 (4313 dagen geleden) @ Genra
Elke elektronica-onderdelenzaak die transistoren en ic's verkoopt heeft ook koelpasta in het assortiment.
Net als winkels die onderdelen voor pc's verkopen. Tussen de microprocessor en het koellichaam daarvan moet ook een heel dun laagje koelpasta.
Warmteafvoer eindtorren
door kris , Gent, België, 07-02-2013, 23:02 (4313 dagen geleden) @ Genra
echte siliconepasta (vet) verouderd nooit, al is die 70 jaar. Dus smeren maar met dat tubetje transparant vet. De latere alternatieven waren vooral "prijsdrukkers" maar er is niks mis met het origineel.
groeten
Kris
Warmteafvoer eindtorren
door johnbos , Wieringerwerf, 08-02-2013, 10:57 (4312 dagen geleden) @ Genra
Beste Genra,
Deze warmtegelijdende pasta's zijn bij Conrad te verkrijgen in vele soorten
betreffende de toegepaste temperaturen en warmte geleidbaarheid.
met vriendelijke groet
John
--
J.E.F.Bos
Warmteafvoer eindtorren
door GottfriedJulius, 08-02-2013, 16:42 (4312 dagen geleden) @ johnbos
Ik heb ook nog wel eens mica plaatjes gebruikt.
Juul
Warmteafvoer eindtorren
door soundman2 , Wouw, 08-02-2013, 18:58 (4312 dagen geleden) @ GottfriedJulius
Ik heb ook nog wel eens mica plaatjes gebruikt.
Juul
Die zijn primair bedoeld voor electrische isolatie.
Soundman2
Warmteafvoer eindtorren
door Paul Brouwer , Haarlem, 09-02-2013, 21:57 (4311 dagen geleden) @ Genra
Vragen:
Wat is de naam van de witte pasta en waar deze te verkrijgen is?, of zou ik de eerder genoemde kleurloze siliconenpasta kunnen gebruiken – die ik nog heb, 45 jaar oud – bij het vervangen van twee torren – type C3298 NPN & A1306 PNP -
of is het mogelijk de oude witte pasta te laten zitten, maar is de warmteafvoer dan wel optimaal?
Zoals door anderen al gezegd is, is dit soort pasta nog wel te krijgen.
Als je een koellichaam van een micro-processor afhaalt of een te koelen transistor van het koellichaam loshaalt, is het niet de bedoeling dat je de nog aanwezige pasta laat zitten. Beide oppervlaktes dienen schoongemaakt te worden en van een beetje nieuwe pasta voorzien te worden.
Ook hier geldt; Overdaad schaadt.
Groeten,
Paul
--
Warmteafvoer eindtorren
door TonyBony , breda, 06-12-2020, 12:42 (1454 dagen geleden) @ Genra
Hallo
Ik heb van mijn quad 77 versterker de 4 eindtorren (type mjl21193G en mjl21194G) op de koelplaat vergeten de kunstof plaatjes ertussen te zetten. Hierdoor sluiting volgens iemand als ik het volume opendraaide.
2 zekering van 4 amp. voor de gelijkrichter kapot.
Zijn de eindtorren nu kapot? Heb er 1 tor eruit gehaald en meting was goed denk ik.
Gewoon nog een keer proberen met de plaatjes ertussen en nieuwe zekeringen??