Werkspanning elco (Toestel of techniek)

door Ben Koehorst @, Maartensdijk, 10-02-2013, 11:02 (4400 dagen geleden)

Ik heb een klein voorraadje elco's met de opschriften SK2200/3 en 474HPF+
Ze meten vrij nauwkeurig 2200 uF. De diameter is 12 mm en de lengte 31 mm, dat doet een vrij lage maximaal toegestane werkspanning vermoeden. Maar kan iemand me verstellen hoe ik die werkspanning uit de opschriften kan bepalen?

B.v.d.
.
[image]

--
M.v.g
Ben

Werkspanning elco

door GottfriedJulius, 10-02-2013, 11:07 (4400 dagen geleden) @ Ben Koehorst
Gewijzigd door GottfriedJulius, 10-02-2013, 11:08

Zou het niet gewoon 3 volt kunnen zijn?.
Vanwege het feit dat er achter 2200 een 3 staat.

De 474 zou kunnen slaan op de datum van fabricage? april 1974...........

Juul

Werkspanning elco

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 10-02-2013, 11:25 (4400 dagen geleden) @ Ben Koehorst

Hallo Ben,

Zoals Gottfried al schreef: de werkspanning staat achter de capaciteit. De door jou getoonde elco is dus 3 volt. Gezien de uitvoeringsvorm en de vermoedelijke datum is het een tamelijk oud exemplaar. Persoonlijk zou ik deze niet meer gebruiken. De capaciteit kan nog best prima zijn, maar de esr zal inmiddels wel zijn opgelopen tot een onbruikbare hoogte. Jammer van de elco, maar wel een curiositeit!

Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Werkspanning elco

door Ben Koehorst @, Maartensdijk, 10-02-2013, 12:49 (4400 dagen geleden) @ Ben Koehorst
Gewijzigd door Ben Koehorst, 10-02-2013, 12:50

Heren, mijn dank. Ik was er enerzijds al bang voor dat het 3 Volt zou zijn, maar anderzijds vond ik die 3 Volt toch wel heel erg laag. Het zij zo!
Ik zal ze afvoeren.

--
M.v.g
Ben

Werkspanning elco

door Fred101, 10-02-2013, 20:03 (4400 dagen geleden) @ Ben Koehorst

Ik zou het gewoon even testen. 3V lijkt me gezien de leeftijd erg laag.
ESR hoeft helemaal niet hoog te zijn geworden, daar is geen reden voor. Daarnaast is een lage ESR lang niet altijd gewenst.

Gewoon even en lektest doen met een labvoeding en serieweerstand. Geef even de kans te formeren en dan kijken bij welke spanning de lekkage toe gaat nemen. De fabriek frormeerd met ongeveer de dubbele werkspanning. Dus als hij bij 10V nog niet erg lekt dan is het geen 3V.
Is het echt 3V dan zou ik niet weten waar ze voor bedoeld waren. In de jaren 70 werkte er masr weinig op iets van 2,5 V ofzo.

Werkspanning elco

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 10-02-2013, 20:22 (4400 dagen geleden) @ Fred101

Ik ben ook benieuwd of de aanwezige opdruk echt de enige was, nergens een merk of andere opdruk te bekennen? 12 bij 31mm is inderdaad behoorlijk klein voor die capaciteit.

Opzich is 3V laag, maar zeg nooit nooit. In Philips buizenkleurentelevisies zat in de verticale afbuiging een koppel-elco van iets van 10.000u met in elke richting een andere werkspanning, ook ergens in het bereik van een paar volt.