Testen powerfet (Toestel of techniek)

door reint, 14-02-2013, 11:31 (4396 dagen geleden)

Hallo allemaal.
Ik zou graag willen meten of een powerfet in een defecte voeding OK is. Er is geen sluiting tusse G,S en D.
Rein

Testen powerfet

door knelske, 14-02-2013, 11:39 (4396 dagen geleden) @ reint

Reint; Pas op met meten aan een powerfet. Sommige sneuvelen met een universeelmeter meting.
Wat is het typenummer van de FET ? Meestal is de sturing niet correct.
In eenvoudige voedingen is meestal een kleine elco de boosdoener, die de stuurschakeling (i.c. of transistoren)van spanning voorziet. Wordt vervolgd?
Gr. Knelske

Testen powerfet

door reint, 14-02-2013, 11:45 (4396 dagen geleden) @ knelske

Het betreft een 2SK2917.

Testen powerfet

door soundman2 @, Wouw, 14-02-2013, 11:55 (4396 dagen geleden) @ reint

Hallo allemaal.
Ik zou graag willen meten of een powerfet in een defecte voeding OK is. Er is geen sluiting tusse G,S en D.
Rein

Na reparatie altijd opstarten met een variac + gloeilamp (na de variac). Je heb dan de kans om te meten als de zaak niet correct werkt.

Soundman2

Testen powerfet

door knelske, 14-02-2013, 20:11 (4396 dagen geleden) @ reint

Reint;
Mijn gevoel was aardig juist.
Door de de fabrikant wordt uitdrukkelijk gewezen op de gevoeligheid voor statische lading.
Als je alles geprobeerd hebt, en je twijfelt aan de FET dan heb ik een geteste met een ander nummer nl. 2SK2699.
Is iets minder zwaar maar zal onder normaal gebruik goed moeten werken.
Mail jouw adres en ik stuur hem voor 1 euro (porto+brief) naar je toe.
Gr.

Testen powerfet

door kris ⌂ @, Gent, België, 15-02-2013, 11:25 (4395 dagen geleden) @ knelske

Reint; Pas op met meten aan een powerfet. Sommige sneuvelen met een universeelmeter meting.

Gr. Knelske

Hoe je dat doet is me een raadsel.

En je moet er uiteraard niet mee op je mouw wrijven, maar bij normale behandeling zullen statische ladingen ze niet beschadigen.

Vraag van TS was eigenlijk : hoe meet je een powerfet.

Het is een enhancement type, dus.

1) meten Ohms tussen source en gate; moet oneindig zijn. Let op de polariteit van de meter, in de omgekeerde zin zal je dikwijls wel geleiding meten door aanwezigheid protectiediode, hangt af van type fet.
(Bij een defecte powerfet is er meestal doorslag tussen source en gate dus dan gaat het hier al mis)

2) Gate met source verbinden, meten tussen Source en Drain, moet oneindig zijn.(invers kan je weer op een diode stuiten)

3) Gate op +5V..12V zetten tov source. meten tussen source en drain moet lage weerstand opleveren (afhankelijk van het type fet, meestal enkele ohms)

Testen powerfet

door Doeve @, Borgercompagnie, 15-02-2013, 11:38 (4395 dagen geleden) @ kris

Kijk daar heb je wat aan.
Henk

Testen powerfet

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 15-02-2013, 12:31 (4395 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Maarten Bakker, 15-02-2013, 12:33

In mijn ervaring is de sluiting bij power-FET's meestal tussen Source en Drain, en blijft de gate grotendeels ge-isoleerd. Verder sluit ik me helemaal bij de meetmethode aan, met nog de opmerking dat als de gate eenmaal op spanning is geweest, de FET nog wel een tijdje in geleiding kan blijven staan totdat je de gate met de source verbindt.

Testen powerfet

door reint, 15-02-2013, 13:51 (4395 dagen geleden) @ knelske

Heb je mijn mail gekregen?

Testen powerfet

door kris ⌂ @, Gent, België, 15-02-2013, 14:46 (4395 dagen geleden) @ Maarten Bakker

1) In mijn ervaring is de sluiting bij power-FET's meestal tussen Source en Drain, en blijft de gate grotendeels ge-isoleerd. Verder sluit ik me helemaal bij de meetmethode aan, met nog de opmerking dat als de gate eenmaal op spanning is geweest,2) de FET nog wel een tijdje in geleiding kan blijven staan totdat je de gate met de source verbindt.

beste Maarten,

1)sluiting enkel tussen source-drain komt idd ook voor, veel hangt af van de schakeling eromheen en de grootte (energieinhoud van de primaire elco) maar deze mogelijkheid wordt in stap 2 hoedanook duidelijk. TS geeft over de schakeling geen details.

2)juist, en daarom wordt in elk van de drie voorgestelde meetstappen onzekerheid over de ladingstoestand van de gate vermeden!

groeten

Kris

Testen powerfet

door knelske, 15-02-2013, 17:35 (4395 dagen geleden) @ reint

Jazeker, zie je mail.