HarmanKardon PM665Vxi (Toestel of techniek)
door Genra , Hoogeveen, 14-02-2013, 19:46 (4308 dagen geleden)
Beste transistorsvrienden,
Wie heeft kennis van de Harman Kardon versterker type PM665Vxi ? Zoals u kunt opmaken uit eerdere vragen van mij heb ik dus problemen met de Phono voorversterker.
Wat heb ik reeds vervangen:
- Beide fuseweerstanden van 22 Ohm. Opm: de hiermee in serie staande weerstanden van 47 Ohm zijn OK gebleven.
- Beide torren C3298 NPN / A1306 PNP en voorzien van nieuwe (witte) “koelpasta”
- Nagenoeg alle mini elco’s op deze Phonoprintplaat.
Aan de hand van de service manuel ben ik alles voor de zoveelste keer nog eens nagelopen maar krijg geen zicht waar de sluiting zich zou kunnen bevinden.
Het resultaat van mijn inspanning is nul komma nul, de Phonounit blijft te veel stroom trekken. Na 4 sec. (en direct weer uitzetten) worden de in serie 47 Ohms weerstanden en de Fuseweerstanden van 22 Ohm heet, de rook komt er af!
Wie helpt mij in de goede richting of uit deze nare droom?
Met vriendelijke groet,
Jan.
HarmanKardon PM665Vxi
door Willem.H.N. , Enschede, 14-02-2013, 20:19 (4308 dagen geleden) @ Genra
Haal je hier niet 2 dingen doorelkaar?
Je noemt de eindtorren en problemen met de phono trap?
grt. willem
--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.
HarmanKardon PM665Vxi
door Genra , Hoogeveen, 14-02-2013, 20:42 (4308 dagen geleden) @ Willem.H.N.
Sorry, ik druk me verkeerd uit.
Bedoel natuurlijk niet de eindtorren van de eindversterker maar de beide uitgangstransistoren op de Phonoprintplaat met de eerder beschreven codering c.q type.
Gr. Jan.
HarmanKardon PM665Vxi
door Willem.H.N. , Enschede, 14-02-2013, 20:54 (4308 dagen geleden) @ Genra
Kun je hier een schema plaatsen?
of ergens vrij te verkrijgen.
--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.
HarmanKardon PM665Vxi
door Genra , Hoogeveen, 15-02-2013, 07:56 (4307 dagen geleden) @ Willem.H.N.
Ik doe een poging een beter/leesbaarder exemplaar van de betreffende service manual te krijgen. Zie onderstaande vraag aan Eelco.
Beste Eelco,
Op het transistor forum ben ik samen met collegae bezig het defect te achterhalen m.b.t. mijn versterker HarmanKardon PM665Vxi. Ik heb hiertoe een service manual ter beschiking die ik via u mocht ontvangen laatst, nogmaals dank hiervoor! Echter het betreffende exemplaar is waarschijnlijk een kopie of een kopie van een kopie en daardoor zijn m.n. de aangegeven spanningen niet tot nauwlijks af te lezen.
Mijn vraag luidt: is er een beter/leesbaarder exemplaar voorhanden, eventueel tegen betaling? In de hoop dat u mij kunt helpen.
Met vriendelijkem groet,
Jan Haagsma.
HarmanKardon PM665Vxi
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 15-02-2013, 12:30 (4307 dagen geleden) @ Genra
Is dit misschien wat? http://elektrotanya.com/harman_kardon_pm665_vxi_sm.pdf/download.html
HarmanKardon PM665Vxi
door soundman2 , Wouw, 15-02-2013, 12:35 (4307 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Is dit misschien wat? http://elektrotanya.com/harman_kardon_pm665_vxi_sm.pdf/download.html
Is alleen een stuklijst!Ik heb een goede doc gedownload van hifimanuals
Soundman2
HarmanKardon PM665Vxi
door Maarten Bakker , Haarlem/Delft, 15-02-2013, 13:27 (4307 dagen geleden) @ soundman2
Heb je het geopend? Hier staat wel degelijk een compleet schema in, met redelijk leesbare meetwaardes. Er was op Elektrotanya ook nog een kleiner document, maar dat heb ik links laten liggen.
HarmanKardon PM665Vxi
door soundman2 , Wouw, 15-02-2013, 22:26 (4307 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Heb je het geopend? Hier staat wel degelijk een compleet schema in, met redelijk leesbare meetwaardes. Er was op Elektrotanya ook nog een kleiner document, maar dat heb ik links laten liggen.
Nu wel!
Die op elektrotanya is nieuwer denk ik, volgnummer 116A, De mijne is 115A. TS heeft het over weerstanden in de voedingslijnen van 47 ohm. Dat is in mijn versie ook. In het schema van ET zit 33 ohm.
Het zijn dus niet dezelfde schema's en ik heb toevallig de goede gedownload.
Mazzeltje dus.
Soundman2
HarmanKardon PM665Vxi
door soundman2 , Wouw, 14-02-2013, 20:45 (4308 dagen geleden) @ Genra
Gewijzigd door soundman2, 14-02-2013, 21:04
Beste transistorsvrienden,
Wie heeft kennis van de Harman Kardon versterker type PM665Vxi ? Zoals u kunt opmaken uit eerdere vragen van mij heb ik dus problemen met de Phono voorversterker.
Wat heb ik reeds vervangen:
- Beide fuseweerstanden van 22 Ohm. Opm: de hiermee in serie staande weerstanden van 47 Ohm zijn OK gebleven.
- Beide torren C3298 NPN / A1306 PNP en voorzien van nieuwe (witte) “koelpasta”
- Nagenoeg alle mini elco’s op deze Phonoprintplaat.
Aan de hand van de service manuel ben ik alles voor de zoveelste keer nog eens nagelopen maar krijg geen zicht waar de sluiting zich zou kunnen bevinden.Het resultaat van mijn inspanning is nul komma nul, de Phonounit blijft te veel stroom trekken. Na 4 sec. (en direct weer uitzetten) worden de in serie 47 Ohms weerstanden en de Fuseweerstanden van 22 Ohm heet, de rook komt er af!
Wie helpt mij in de goede richting of uit deze nare droom?
Met vriendelijke groet,
Jan.
Zoals gewoonlijk leidt het zonder meten uitwisselen van onderdelen tot niets, hoogstens dat je de zaak erger maakt.
Wat je wel kunt doen is meten. De versterker moet spanningsloos zijn. Om te zien of er echt een sluiting zit in de voorversterker, kun je meten op de beide transistoren die je genoemd hebt, deze zorgen voor een gestabiliseerde spanning (+ en -) voor de preamp. Je moet meten op de emitters en dan t.o.v. van aarde. Mogelijk meet je al gelijk een lage weerstand , dat duidt op een sluiting.
Meet je geen sluiting, dan kun je de voorversterker los aansluiten op een losse voeding, met stroombegrenzing. De fuseweerstanjes even losmaken. Stel de stroom in op maximaal zo'n 50 tot 75 mA. bij 60 volt. De weerstanden zullen dan niet uitbranden, doordat de voeding begrenst. Zelf gebruik ik voor dergelijke karweitjes twee kleine voedinkjes 35 volt/180mA van Philips. Je kunt de voedingen ook instellen op 24 volt en dan aan de stabilisatietransistors aansluiten. Zorg wel voor de stroombegrenzing.
De voeding zal instorten, maar er blijft stroom lopen en je kunt nu meten in je voorversterker. De grootste stroom kan lopen in het eindtrapje van de voorversterker. Zo kun je de stroom (spanning) meten over de twee emitterweerstanden van 33ohm. Die moet volgens het schema 1,2 volt of daaromtrent zijn.
Zo kun je dus allerlei zaken meten in de preamp zonder dat er wat uitbrandt.
Het schema staat op de site van HiFimanuals.
Soundman2
HarmanKardon PM665Vxi
door Genra , Hoogeveen, 15-02-2013, 15:49 (4307 dagen geleden) @ soundman2
Beste soundman2,
Hartelijk dank voor je geweldige inzet en hulvaardigheid! Maar dit gaat mij even boven de pet. Zoals je wellicht in de gaten hebt ben ik geen 20 meer maar hoop ik dit jaar 70 te worden. Mijn achtergrond - door de wol geverfd in de jaren 60 van de vorige eeuw bij Van der Heem - heeft meer betrekking op de voorbereiding, productie en inspecties van radiotoestellen, na de sluiting en overname door Philips (1967) ben ik heel wat ander gaan doen. T.a.v. “moderne” (harmankardon) elektronica c.q. audio/radiotechniek ben ik toch min of meer een leek. Hoe nu verder vraag ik me af?
HarmanKardon PM665Vxi
door franc , Loosbroek, 15-02-2013, 20:03 (4307 dagen geleden) @ Genra
Hallo,
Je hebt ook niet zo maar een versterker.
Aan alles in het schema is te zien dat er donders veel aandacht aan de hele versterker is besteed.
Er zit zeker dubbel zoveel aan halfgeleiders in als een gemiddelde versterker van die tijd.
En kijk eens naar de phonotrap en eindversterker, die zijn zelden zo uitgebreid uitgevoerd.
Man, je hebt een high end versterker en niet zo'n kleintje ook!
Heel zuinig op zijn, een evt volgende zal ongetwijfeld minder zijn!
Groet Frank
HarmanKardon PM665Vxi
door Genra , Hoogeveen, 16-02-2013, 08:01 (4306 dagen geleden) @ Genra
Beste mensen,
Iemand van het forum heeft aangeboden een poging te doen om de HarmanKardon Phonounit te repareren, hiervan maak ik graag gebruik van. Aan een ieder: hartelijk dank voor jullie inbreng en aanwijzingen.