schaub touring europa welke adaptor gebruiken (Toestel of techniek)

door freddy vercruyce, 15-02-2013, 17:42 (4386 dagen geleden)
Gewijzigd door freddy vercruyce, 15-02-2013, 17:58

Zaoals reeds aangegeven in de titel heb ik een Schaub Laurentz touring europa.Deze radio speel zeer goed op batterijen maar ik wilde die laten spelen op een adaptor.Ik heb zo'n adaptor van Elix waar de spanningen verzetbaar zijn van 3;4.5;6;7.5v enz.De adaptor is een 600 mA.Als ik de radio daar op aansluit speelt die wel,echter niet zo luid als met batterijen EN is er bovendien nog een lichte maar voor mij hinderlijke brom.Heeft iemand een idee of ervaring welke merk en type adaptor deze vervelende eigenschappen niet heeft Dank bij voorbaart Freddy

schaub touring europa welke adaptor gebruiken

door soundman2 @, Wouw, 15-02-2013, 19:00 (4386 dagen geleden) @ freddy vercruyce
Gewijzigd door soundman2, 15-02-2013, 19:02

Zaoals reeds aangegeven in de titel heb ik een Schaub Laurentz touring europa.Deze radio speel zeer goed op batterijen maar ik wilde die laten spelen op een adaptor.Ik heb zo'n adaptor van Elix waar de spanningen verzetbaar zijn van 3;4.5;6;7.5v enz.De adaptor is een 600 mA.Als ik de radio daar op aansluit speelt die wel,echter niet zo luid als met batterijen EN is er bovendien nog een lichte maar voor mij hinderlijke brom.Heeft iemand een idee of ervaring welke merk en type adaptor deze vervelende eigenschappen niet heeft Dank bij voorbaart Freddy

Er zijn een aantal adapters, die op verschillende wijze werken.
De eenvoudigste heeft een trafo met een aantal aftakkingen , een gelijkrichter met elco en is verder niet gestabiliseerd. De onbelaste spanning is meestal een stuk hoger dan de spanning met aangesloten radio. Dan zijn er adapters die gestabiliseerd zijn, dat werkt al een stuk beter en ze brommen ook minder. De adapters met trafo en een beetje vermogen zijn vrij zwaar vanwege de trafo. Dan is er nog de hoogst moderne schakelende adapter. Kost weinig, weegt weinig, levert een gestabiliseerde spanning bij vaak een ampere of meer. Evenwel kunnen deze adapters flink storen op een AM radio vanwege de hoge schakelfrequenties in de adapter. Wil je zo'n moderne toepassen zou je eerst een proefje moeten doen om te bepalen of de storing hinderlijk is.
De gestabiliseerde analoge adapter lijkt de beste optie. Als je een niet te kleine stroom neemt, 1 amp of groter, zal je radio even goed spelen als op batterijen.

Soundma2

door freddy vercruyce, 15-02-2013, 19:30 (4386 dagen geleden) @ soundman2

Dan is er nog de hoogst moderne schakelende adapter. Kost weinig, weegt weinig, levert een gestabiliseerde spanning bij vaak een ampere of meer. Evenwel kunnen deze adapters flink storen op een AM radio vanwege de hoge schakelfrequenties in de adapter. Wil je zo'n moderne toepassen zou je eerst een proefje moeten doen om te bepalen of de storing hinderlijk is.

Hallo Henk Ik ga enkel op de FM de radio laten spelen.Ik weet echt niet wat de radio verbruikt.Dus hier eerst een test doen.Zijn er bepaalde merken aan te bevelen??Ik ben echt niet op de hoogte van de moderne electronica

De gestabiliseerde analoge adapter lijkt de beste optie. Als je een niet te kleine stroom neemt, 1 amp of groter, zal je radio even goed spelen als op batterijen.

Heb je enig idee wat zo'n radio verbruikt?Zal wel meer zijn dan de 600 Mili's van mijn adaptor gezien ik het volume vol open moet draaien.Ofwel is deze adaptor niet gestabiliseerd en zakt de spanning.Ook hier ,zijn er aan te bevelen merken?

wat er nog is:ik heb een klein portabeltje en daar speelt de radio met dezelfde adaptor wel goed, luid en zonder brom.Moeten de batterijen uit de radio als je met adaptor speelt of gebeurt die omschakeling automatisch door de adaptorstekker er in te steken?De kleine radio is 3 volt en de Schaub 7.5 volt

In ieder geval dank voor de reactie. Groeten Henk

door franc @, Loosbroek, 15-02-2013, 19:55 (4386 dagen geleden) @ freddy vercruyce

Hoi Freddy,

Ik heb wel meegemaakt dat een adapter enkele volts meer gaf dan aangegeven.
En ook nog bromde.
Dat had ik toen opgelost door een 4,7 ohm weerstand aan de plus te hangen en aan de weerstand nog een elko van 2200uF 16 V en de min daarvan aan de min aansluiting.
De radio sloot ik dan op de extra elko aan.
Resultaat bijna geen brom en spanning klopte toen weer.

Dit is ook niet ideaal maar wel een afdoende snelle oplossing.
Een gestabiliseerde niet geschakelde voeding vind ik hier het beste.

Groet Frank

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 15-02-2013, 21:20 (4386 dagen geleden) @ freddy vercruyce

Soundman slaat de spijker op zijn kop .Heb jaren terug hetzelfde probleem gehad met een Graetz Page . Heb toen een Philips N6502 gebruikt die ik over had , probleem weg . De N6502 kan helaas niet teveel stroom aan , ik heb daar echter met de Page geen problemen mee gehad . Groet , Henk

--
Nuntius Transmittendus !

door freddy vercruyce, 15-02-2013, 21:44 (4386 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

ok heren voor de inlichtingen.Vermist iedereen hier de neus in dezelfde richting heeft gaan we voor De gestabiliseerde analoge adapter lijkt de beste optie. Als je een niet te kleine stroom neemt, 1 amp of groter, zal je radio even goed spelen als op batterijen Groetjes aan allen voor de bijdragen Freddy

door Armand @, België, 15-02-2013, 21:54 (4386 dagen geleden) @ freddy vercruyce
Gewijzigd door Armand, 15-02-2013, 21:57

Hallo Freddy,

7,5V 350mA is ruim voldoende (meer mA kan natuurlijk geen kwaad).

Als optie verkocht Schaub Lorenz (ITT) 2 adapters.
NG1001 7,5V 350mA met transistor AD155 (uitwendig te gebruiken).
[image]

NG2001 6 tot 7,5V 250mA met transistor AC117 (deze adapter heeft de grootte van 2 batterijen en past in het batterijvak)
[image]

Deze laatste werkt zonder problemen in mijn ITT Schaub Lorenz Touring Europa

[image]

Hieronder het schema van de adapter NG2001.
[image]

Vriendelijke groeten, Armand

door freddy vercruyce, 16-02-2013, 15:50 (4385 dagen geleden) @ Armand

NG2001 6 tot 7,5V 250mA met transistor AC117

Hallo Armand waar zijn deze te koop? Lijkt mij wel wat omdat ze in het batterijvak weg kunnen Groeten Freddy

door Armand @, België, 16-02-2013, 16:58 (4385 dagen geleden) @ freddy vercruyce
Gewijzigd door Armand, 16-02-2013, 17:02

""Hallo Armand waar zijn deze te koop?""

Freddy, de adapters van Schaub Lorenz - ITT dateren uit de jaren eind 60, begin 70. Ik kocht toen de radio samen met de netvoeding.
Ze worden nog wel eens op de Duitse/Oostenrijkse Ebay aangeboden maar bij deze ontbreekt het juiste DC stekkertje. Je moet een heel plat haaks stekkertje hebben want de aansluiting zit onderaan en veel plaats is er niet. Een rechte DC stekker gaat niet, is te lang en dan kun je de radio niet rechtzetten.

http://www.ebay.at/itm/Original-Netzteil-Schaub-Lorenz-NG2001-Batteriefachnetzteil-/181078458763?...

door freddy vercruyce, 16-02-2013, 17:28 (4385 dagen geleden) @ Armand

Een rechte DC stekker gaat niet, is te lang en dan kun je de radio niet rechtzetten
Hallo Armand Dat weet ik maar kan je de uitgang van de adaptor niet gewoon verbinden met de batterij aansluitklemmen?Dus bus verwijderen en de draden aan de batterij klemmen verbinden (solderen ) Groeten Freddy

door Armand @, België, 16-02-2013, 17:43 (4385 dagen geleden) @ freddy vercruyce

Ja,dat kan ook. Je kunt het zien op het schema van de Schaub Lorenz Touring Europa S. Het staat in de schematheek van het transistorforum.

aan ieder een bedank voor de bijdragen

door freddy vercruyce, 16-02-2013, 18:51 (4385 dagen geleden) @ Armand

[ Geen tekst ]

door kris ⌂ @, Gent, België, 15-02-2013, 23:35 (4385 dagen geleden) @ freddy vercruyce

Elix heeft in zijn gamma zowel gestabiliseerde als niet gestabiliseerde voedingen.

Het verschil kan je makkelijk te weten komen zonder de voeding te openen en wel als volgt.

Zet de voeding bvb op 6 volt en meet de uitgangspanning met een voltmeter. Is deze 6v (of er zeer dicht bij) dan betreft het een gestabiliseerde versie, meet je +- 7,5 volt dan is het gewoon diode + afvlakC (niet gestabiliseerd).

groeten

Kris

door freddy vercruyce, 16-02-2013, 16:00 (4385 dagen geleden) @ kris

Hallo Kris Heb dit eens gecontroleerd en de 3 v geeft iets meer als 6 v en op 7.5 iets meer dan 12 volt .Dus niet gestabiliseerd.Dank voor jouw bijdrage Groeten Freddy

door Gate42, 16-02-2013, 07:29 (4385 dagen geleden) @ freddy vercruyce

Wat ik gemist heb, en dat is in ieder geval essentieel bij AM ontvangst, en zwakke FM ontvangst is het volgende:

Op zich kun je met onderstaand schema een prima stabilisatie schakeling bouwen, maar doordat de diodes een klein deel van de tijd geleiden (= lage weerstand) en een groot deel van de tijd niet geleiden (op dat moment is de diode een zeer kleine condensator), heb je voor hoogfrequent een koppeling met het lichtnet die 100 keer per seconde wisselt. Vandaar de brom.

[image]

Dit is eenvoudig op te lossen door over de diodes een capaciteit te plaatsen die:

A)vele malen groter is dan die van de diode indien deze gesperd is, en
B)voor HF een voldoende lage impedantie vormt in vergelijking met de weerstand van de diode indien deze in geleiding is.

Vaak is het plaatsen van 10 nF over de vier diodes al voldoende.

Voor wat betreft de adaptor. Van tijd tot tijd ga ik naar de kringloop en koop daar een aantal zware (dus MET transformator) adapters voor 1 euro per stuk. De zijn vaak ook nog open schroefbaar, zodat het plaatsen van de diodes geen probleem oplevert.

Stabilisatie
Voor de stabilisatie kun je ook het bekende 3-poot ic-tje gebruiken:
de UA78xx

UA7805 voor 5 volt
UA7806 voor 6 volt
UA7807 voor 7 volt
UA7808 voor 8 volt

Deze is heel eenvoudig aan te sluiten.
Pin 1 op de ongestabiliseerde spanning
Pin 2 aan massa / min
Pin 3 is de gestabiliseerde uitgangsspanning.

[image]

En mocht je een halve volt meer nodig hebben, dan kun je eenvoudig een diode in de min leiding plaatsen om bijv. 7.5 volt te realiseren.

Succes!

Harry

door kris ⌂ @, Gent, België, 16-02-2013, 13:15 (4385 dagen geleden) @ Gate42

Beste Harry,

je hebt het over de ratelcondesator.

Indien je dat wil plaatsen is een over primaire secundaire voldoende, kwestie dat de hF zijn weg vind.

Toch zal je hem bij transistorradio's "missen" (zoals je zelf zij) omdat het niet nodig is (het dateert uit het buizentijdperk, in de tijd van de lange antennedraden) en wel hierom;

bij AM gebeurt de ontvangst via een ferrietantenne, deze heeft geen boodschap aan een ratelC
Bij FM is enkele pf voldoende.

Brom in batterijen transistorradio's die net gevoed zijn en waarvan de voeding gestabiliseerd is vind bijna altijd zijn oorsprong in het feit dat ze niet electrostatisch zijn afgeschermd. Zolang je op batterijen werkt, geen probleem, eens op het net onstaat er een electrisch bromveld over het gehele radiogedeelte (via de capaciteiten tussen de trafowikkeling). Als je deze dan dicht bij een voorwerp plaats dat aan de aarde hangt, bvb een muur of op de grond kan er een 50 hz brom onstaan door het electrostatisch veld tussen print en het voorwerp en tevens is die plaats-en-handaanraak-gevoelig. Op een houten zolderkamer heb je er helemaal geen last van.

groeten

Kris

door Gate42, 16-02-2013, 18:06 (4385 dagen geleden) @ kris

Kris,

Zover ik weet zit de door jou genoemde ratelcondensator parallel aan het lichtnet, en sluit deze HF storing vanuit het lichtnet (bijv. door inschakelen van een koffiezetapparaat) kort.

De condensatoren over de gelijkrichterdiodes zorgen ervoor dat de HF koppeling met de aarde (~ lichtnet bekabeling heeft een relatief grote capaciteit t.o.v. de aarde) CONSTANT blijft. Deze staat in serie: ze verbinden de radio met de aarde.

De massa van de radio heeft altijd een paar pF capaciteit naar aarde; indien deze door het eerder genoemde effect met 100 Hz varieert, dan varieert de sterkte van de ontvangen zender (amplitude) ook met 100 Hz.

Dit is voor AM modulatie zeer storend, evenals zwakke FM modulatie.

Pak maar eens een adaptertje en soldeer de c-tjes maar eens los.

Groet,

Harry

door kris ⌂ @, Gent, België, 16-02-2013, 22:43 (4384 dagen geleden) @ Gate42

Beste Harry,

voor zover ik me herinner noemt men de parrallelcondesator een onstoorcondensator, die houdt de rommel buiten. Het C-tje dat RF doorlaat ook wanneer de gelijkrichter niet geleid noemt men de ratelcondensator.
Voor radio's met een draadantenne nuttig, voor radio's die via een ferrietantenne (magnetisch dus) hun signaal uit de lucht halen,en dus aan een RF ground geen boodschap hebben overbodig. Daarom zit het er in de klassieke voedingkjes (zoals dat van Armand hierboven) ook niet in.
Nu kan het wel zijn dat er radio's zijn die ondanks de ferrietantenne toch ook RF groundgevoelig zijn. C'tjes over de brug verzorgen dan wel een constante RF weg, maar sleuren ook alle netrommel mee de radio in.Daarom doet men net het omgekeerde en houdt men het rf pad onderbroken door twee spoeltjes in serie.
Oude netvoedingjes, zoals het zwarte philipsje doen het altijd bromvrij,niet alleen vanwege de lage rimpel maar vooral door de lage capaciteit tussen primair/sencundair.Het omgekeerde heb je met Moderne (schakel-) voedingen. Ze zijn dan wel CE gekeurd, maar de X en Y condensatoren veroorzaken een electrisch "brompad" in niet afgeschermde radio's, zoals hierboven beschreven.

groeten

Kris

door snameroc @, Etten Leur, 16-02-2013, 23:01 (4384 dagen geleden) @ kris

Toch heb ik de ervaring dat het verhaal van gate42 klopt met de condensators paralellel over de diode maar ik heb dat altijd uitgelegd als de schakelflank minder stijl maken. De diode gaat immers vrij stijl in geleiding als de sinus de spanning van de elco opdat moment bereikt.

door kris ⌂ @, Gent, België, 17-02-2013, 11:41 (4384 dagen geleden) @ snameroc

Ja, dat klopt als een bus. De combinatie trafo /diode kan stevig wat rommel in de ether jagen die stoort, bij zware voedingen.
maar
Bij die kleine ITT/philps/grundig enzv voeding (de originele dus) is het vermogen zodanig beperkt en de diodes zijn zo tam (bij sommige is het nog een selenium brug) dat al deze hinderlijke verschijnselen niet optreden.

Overigens, ik was dat even uit het oog verloren, is de ratelcondesator iets dat vooral bij direkt netgekoppelde ontvangers zijn nut had. Door trafo gescheiden toestellen laten veel minder RF binnen.
Er zijn zeker radio's te vinden waar de C over de diodes kunnen helpen, maar dat zullen zwaardere jongens zijn.

even terug naar de vraag van TS, Freddy,

gebruik voor deze Schaub een kleine gestabiliseerde voeding met een klassieke trafo (dus geen schakelend voedingkje) en je blijft van alle hierboven beschreven, op zich interessante randverschijnselen, bespaard.

groeten

Kris

door freddy vercruyce, 17-02-2013, 16:31 (4384 dagen geleden) @ kris

Ok Kris bedankt voor je hulp Groeten Freddy