schaub touring europa welke adaptor gebruiken (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 15-02-2013, 19:00 (4305 dagen geleden) @ freddy vercruyce
Gewijzigd door soundman2, 15-02-2013, 19:02

Zaoals reeds aangegeven in de titel heb ik een Schaub Laurentz touring europa.Deze radio speel zeer goed op batterijen maar ik wilde die laten spelen op een adaptor.Ik heb zo'n adaptor van Elix waar de spanningen verzetbaar zijn van 3;4.5;6;7.5v enz.De adaptor is een 600 mA.Als ik de radio daar op aansluit speelt die wel,echter niet zo luid als met batterijen EN is er bovendien nog een lichte maar voor mij hinderlijke brom.Heeft iemand een idee of ervaring welke merk en type adaptor deze vervelende eigenschappen niet heeft Dank bij voorbaart Freddy

Er zijn een aantal adapters, die op verschillende wijze werken.
De eenvoudigste heeft een trafo met een aantal aftakkingen , een gelijkrichter met elco en is verder niet gestabiliseerd. De onbelaste spanning is meestal een stuk hoger dan de spanning met aangesloten radio. Dan zijn er adapters die gestabiliseerd zijn, dat werkt al een stuk beter en ze brommen ook minder. De adapters met trafo en een beetje vermogen zijn vrij zwaar vanwege de trafo. Dan is er nog de hoogst moderne schakelende adapter. Kost weinig, weegt weinig, levert een gestabiliseerde spanning bij vaak een ampere of meer. Evenwel kunnen deze adapters flink storen op een AM radio vanwege de hoge schakelfrequenties in de adapter. Wil je zo'n moderne toepassen zou je eerst een proefje moeten doen om te bepalen of de storing hinderlijk is.
De gestabiliseerde analoge adapter lijkt de beste optie. Als je een niet te kleine stroom neemt, 1 amp of groter, zal je radio even goed spelen als op batterijen.

Soundma2

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks