Draagb.radio Philips (Toestel of techniek)
door Julien, 20-02-2013, 21:42 (4390 dagen geleden)
hallo beste forumleden dank zij een van jullie vond ik een schema van mijn L3X02T maar ik schiet er niet echt mee op;de opgegeven spanningen kloppen zo ongeveer maar ik ontvang op F-M drie zenders uit de buurt maar heel zwak en op A-M niks;ja een klein beetje ruis;bij in en uitschakelen speelt hij iets luider voor een fractie van een seconde ik dacht dus AVR of lekke elco en heber al een paar vervangen zonder resultaat;toen hij opgeborgen werd zo ong.20 jaar geleden speelde ie wel iemand een gouden tip?? dank bij voorbaat
Draagb.radio Philips
door kris
, Gent, België, 20-02-2013, 23:20 (4390 dagen geleden) @ Julien
Als hij bij het uitschakelen even iets harder gaat spelen betekend dit meestal dat een transistor slecht staat ingesteld en bij het uitschakelen even door het goede gebied loopt.
Mogelijke oorzaken zijn een lekkende koppelC, of in de AVR of een verlopen weerstand. Misschien kent een ander forumlid de ziektes van deze radio, anders kan je Om vooruit te gaan zonder de hele radio om te ploegen je de basis-emittorspanning van de transistoren eens nauwkeurig meten (in bedrijf)en hier posten.
groeten
Kris
Draagb.radio Philips
door Julien, 21-02-2013, 20:38 (4389 dagen geleden) @ kris
hi Kris deze avond ben ik dan maar verwoed aan het meten geslagen en ziehier de resultaten Ik begin bij T1 tot T8 op FM. en doe Basis-Emitter 7,2-7,6/6.4-6.2/6.2-7.0/6.5-7.2/7.1-7.4/5.8-6.0/8.6-8.2/3.6-3.8/ en op AM krijg je 't volgende 7.5-8.2/0.0-0.0/6.0-6.8/6.0-6.8/6.9-7.1/5.4-5.8/8.4-8.2/3.4-3.8/ zo dat was het en nu pas zie ik dat er iets niet klopt met T7 zowel in AM als in FM ofwel heb ik verkeerd gemeten morgen dus opnieuw meten aan T7 Als ik iets vind dan laat ik het weten dus elke tip is nog steeds welkom Beste groeten
Draagb.radio Philips
door kris
, Gent, België, 21-02-2013, 20:57 (4389 dagen geleden) @ Julien
Beste Julien,
het is het beste om tussen de basis en emittorpoot te meten, niet tegen over een externe referentie. Je meter haalt dan zijn hoge resolutie omdat het maar een kleine spanning is.
Je bekomt normaal waarden tussen 200 en 300 millivolt.(hangt wat af van transistor en zijn instelling)
Bij een sterke afwijking mag je zeker zijn dat er in de buurt van de transistor iets loos is, of de transistor zelf.
Zoals als Armand aangaf gaan sommige transitoren door dentrietvorming naar de haaien, valt meteen op bij een meting.
groeten
Kris
Draagb.radio Philips
door Armand , België, 21-02-2013, 07:28 (4389 dagen geleden) @ Julien
Hallo Julien,
Mogelijke verdachten zijn de transistors OC170 en OC171. Deze kunnen door ouderdom inwendige sluiting vertonen.
Vriendelijke groeten, Armand
Draagb.radio Philips
door Julien, 21-02-2013, 20:53 (4389 dagen geleden) @ Armand
hi Armand en andere forumleden weet iemand waar ik vergelijkingstabellen kan vinden ik heb een hoop transistoren liggen en 't zou me verbazen dat er niks bijzit dat die OC 's vervangt beste groeten
Draagb.radio Philips
door kris
, Gent, België, 21-02-2013, 21:06 (4389 dagen geleden) @ Julien
AF124 en AF125 (de eerste voor de FM ingang, de tweede werkt het beste als oscillator (de transistor ernaast).
Draagb.radio Philips
door Armand , België, 21-02-2013, 21:21 (4389 dagen geleden) @ Julien
Gewijzigd door Armand, 21-02-2013, 21:42
Julien, wat soms helpt (maar ook niet altijd) is de aansluiting S (shield) loskoppelen.
Draagb.radio Philips
door Julien, 23-02-2013, 19:30 (4387 dagen geleden) @ Armand
hi Armand ; heb uw voorstel uitgevoerd maar het heeft geen zoden aan de dijk gebracht en in al mijn ijver om te meten moet ik ergens iets geraakt hebben want nu krijg ik op FM ook niks meer binnen.Volgen nu de metingen E-B spanning op FM en tussen haakjes op AM van. T1 0,9 (0,4) T2 0,2(0,0) T3 0,6(0,62) T4 0,6(0,6)
T5 0,2(0,19) T6 0,18(0,18)T7 0,18(0,18) en T8 0,18(0,18).Tijd voor verder zoeken ontbrak vandaag maar morgen weer met frisse moed er tegenaan zou ik zeggen en reeds dank op voorhand aan allemaal.
Draagb.radio Philips
door kris
, Gent, België, 23-02-2013, 22:45 (4387 dagen geleden) @ Julien
De waarden voor T1, T2 en T3 zijn te hoog. alledrie doen ze dienst op AM en FM.
Ik ben je vergeten te vertellen dat je de + pool van de meter best op de emittor moet zetten, dan kom je positieve waarden uit . Als de waarden die je geeft zo gemeten zijn, meet dan morgen ook eens de spanning over R17 en R21, dat zijn de emittorweerstanden van T3 en T4, die kunnen ons vertellen hoeveel stroom er door loopt. Om weer positieve waarden uit de komen, deze keer de - pool van de meter aan de emittorzijde van de weerstand.
Met welk toestel doe je de metingen?
Kris
Draagb.radio Philips
door Julien, 24-02-2013, 13:10 (4386 dagen geleden) @ kris
Hallo Kris de meetwaarde voor R17 en R21 is 0,8 volt en werd gemeten met een Hansen M70 (33.000 ohm/volt)en de allereerste metingen die ik doorgaf op 21/2/13
waren met een VTVM gebeurd.Ik hou jullie op de hoogte en bedankt.
Draagb.radio Philips
door kris
, Gent, België, 24-02-2013, 15:08 (4386 dagen geleden) @ Julien
Hallo Kris de meetwaarde voor R17 en R21 is 0,8 volt en werd gemeten met een Hansen M70 (33.000 ohm/volt)en de allereerste metingen die ik doorgaf op 21/2/13
waren met een VTVM gebeurd.Ik hou jullie op de hoogte en bedankt.
Jouw meting toont aan dat beide transistoren veel te weinig stroom voeren, ondanks de extreme emittor basis spanning. Als er geen fouten geslopen zijn in de metingen zijn ze waarschijnlijk beiden gesneuveld door dentrietis. tenzij er iets gemeenschappelijks is opgerot in de voeding. De conditie van de radio is nog ok? ttz er zijn geen batterijen in uitgelopen?
Je kan T3 en of T4 eens isoleren (uiterst sympathiek woord voor uitsolderen) en er een klassieke transistormeting op uitvoeren om zekerheid te hebben.
De vraag over welke meter je gebruikt bood een verrassend antwoord: een Hansen!
groeten
Kris
Draagb.radio Philips
door Julien, 24-02-2013, 18:55 (4386 dagen geleden) @ kris
Kris goeie avond;ik heb zopas T6 "geisoleerd" en doorgemeten en vind een tamelijk
hoge waarde in één richting tussen E-C terwijl dat toch in beide richtingen nul moet zijn dacht ik of is dat normaal bij sommige van die ouwe P-N-P 's want die trok ook veel te weinig stroom dacht ik;misschien kan ik hem vervangen door een OC71 want die heb ik liggen denk ik of door een of andere moderne P-N-P
En hoezo ben je verrast door mijn meterkeuze;ik heb hem nu ong.vijftig jaar denk ik zo en de eerste tien jaar intensief gebruikt;hij heeft in de tijd een klein fortuintje aaan zakgeld opgeslorpt. Beste Groeten
Draagb.radio Philips
door Julien, 24-02-2013, 19:45 (4386 dagen geleden) @ Julien
Kris ik bedoel natuurlijk oneindig i.p.v. nul voor de weerstand meting tussen E-C van een transistor en nee er waren geen batterijen uitgelopen in de radio;alles is netjes gebleven groetjes
Draagb.radio Philips
door kris
, Gent, België, 24-02-2013, 22:47 (4386 dagen geleden) @ Julien
Beste Julien,
niets mis met de meter, was alleen verrast dat het een Hansen was, die kom je niet zo veel meer tegen.
T6? aangezien E-B spanning hiervan ok was en aangezien het LF transistor betreft met weinig problemen zou ik deze even met rust laten. Als test kan je hem door een OC71 vervangen, maar wat met de voorgestelde metingen op T3 en T4 en de emittorweerstanden?
Ik weet niet in welke Ohms stand je de meting uitvoerde op T6, maar als je de gevoeligste stand van de Hansen gebruikt is het normaal dat je lek meet tussen E en C in beide richtingen. Germaniumtransitoren zijn niet perfect, maar eens je ze kent valt er mee te leven. Klinkt bekend in de oren
groeten
Kris
Draagb.radio Philips
door Doeve , Borgercompagnie, 24-02-2013, 22:53 (4386 dagen geleden) @ kris
Hansen heb ik ook nog, prima apparaatje
Henk
Draagb.radio Philips
door Julien, 25-02-2013, 20:12 (4385 dagen geleden) @ kris
Goeie Avond kris wat T6 betreft heb ik me op het verkeerde been laten zetten door het feit dat op het schema een emitterweerst. van 560 ohm staat terwijl er in de werkelijkheid af fabriek twee in serie staan nl.270 en 47 ohm.Ik meet de transistors door op 1K of 10K want voor 1M heb je een batterij van 48 volt nodig en die is al lang niet meer te krijgen en op de VTVM heb ik 1M en 10M.
Om een lang verhaal kort te maken T4 lijkt goed te zijn maar T3 heb ik zelf naar de verdoemenis gekregen dus moet ik eerst een andere kopen of als ik geluk heb zit er een vervanger bij dit serietje waar ik overigens weinig gegevens van vind; want van sommige vind ik niks; misschien weet je het zo uit je hoofd;ik heb AC125-AC132-SFT125-GFT44/158-SFT353-BC557-BC558-F423-BC328 25-BC3374C dit zijn alle PNP ;zit er iets nuttigs tussen denk je? en alvast weer hartelijk dank
Draagb.radio Philips
door kris
, Gent, België, 25-02-2013, 22:18 (4385 dagen geleden) @ Julien
Op het eerste zicht zit in je lijstje niets dat als directe vervanger kan dienen. Die SFT's ken ik niet uit mijn hoofd maar schitterende transistoren waren dat over het algemeen niet.
Directe vervanger voor T3 en T4 is de AF126, die moet je nog te koop vinden, misschien op dit forum. voor T1 is de ideale vervanger de AF124, voor T2 de AF125.
PNP Siliciumtransistoren (BF types) kunnen wel als vervangers gebruikt worden indien er geen AF's meer gevonden worden, maar dan moeten er ook wat weerstanden aangepast worden.
Meten in de x10 stand is ok. Geen grote stromen door de transistor, en de meter wordt nog niet te gevoelig om de iEC0 lek te zien.
Enig nadeel van de Hansen is dat hij bij metingen van zeer lage spanningen (zoals hier gebeurd) een beetje invloed heeft op de meting. Het resultaat was echter overduidelijk. 0,6 en 0,9 volt kan niet over de EB overgang staan van een goed werkende PNP transistor.
groeten
Kris
Draagb.radio Philips
door Armand , België, 26-02-2013, 14:26 (4384 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Armand, 26-02-2013, 14:37
Julien en Kris,
Julien : die SFT125 (=0C74) is een power/output transistor en de SFT353 (=OC76) een audio/frequency/universeel transistor.
Kris : die SFT zijn van het Franse merk COSEM. Ik kende ze eerst ook niet maar slecht zijn ze volgens mijn ervaring niet. Ik heb 2 transistorradio's van Novak (jaren '60) waar ze origineel inzitten : o.a. SFT316 (=OC169/170) en SFT357 (=OC171) en ze werken nog steeds. Volgens mij hebben deze SFT's geen of veel minder last van inwendige sluitingen ("haartjes") of het moest al toeval zijn.
Draagb.radio Philips
door kris
, Gent, België, 26-02-2013, 20:12 (4384 dagen geleden) @ Armand
beste Armand,
even een verduidelijking,
met slecht bedoelde ik niet defekt of dentrietenvorm. Heb veel met transistoren gespeeld,en de SFT's ruisten altijd het hardst en versterkten het minst.... Vandaar hun minder goede reputatie en dat ik ze niet gebruik. Ik heb dat Novakske ook, en daar mogen ze rustig blijven zitten
groeten
Kris
Draagb.radio Philips
door Julien, 26-02-2013, 21:08 (4384 dagen geleden) @ kris
Hallo kris en Armand heb nieuws van de transitorboer:AF124 is 2weken levertijd
AF125 en 126 zijn in stock; ik haal ze zodra ik kan en dan zien we weer
Beste Groeten
Draagb.radio Philips
door kris
, Gent, België, 26-02-2013, 22:19 (4384 dagen geleden) @ Julien
Aha,
de AF125 kan je ook op de plaats steken van de AF124 tot wanneer een echte AF124 binnenwaaid. Hij doet het op die plaats, misschien iets minder efficiënt.
groeten
Kris
Draagb.radio Philips
door Julien, 27-02-2013, 12:57 (4383 dagen geleden) @ kris
hallo waarde techneuten; goed dat ik op jullie kan rekenen want hier blijkt toch weer het gebrek aan theoretische achtergrond die ik mis en die jullie blijkbaar wel hebben en waarmee ik dan ook veel tijd verlies want ik heb wel veel praktische ervaring doch slechts één schooljaar theorie en dat was dan nog in de buizentijd.Dus is het wel altijd een hobby gebleven want ik heb het gezocht en gevonden in de mekaniek.Dus dankuwel;zodra ik meer weet horen jullie het wel.
Groeten
Draagb.radio Philips
door Julien, 01-03-2013, 20:16 (4381 dagen geleden) @ kris
Aan kris en Armand: heb nieuws over transistoren:de AF124 wordt besteld per 10 en ik moet er min.5 nemen;dat ga ik voorlopig niet doen dus. Ben thuisgekomen met twee AF125 en twee AF126.Vandaag doorgemeten en jawel één slechte AF126(splinternieuw).Thuis nog een AF127???gevonden,nummer is moeilijk leesbaar;kan ik daar wat mee?
Nu zal ik T3 vervangen door AF126 en dan horen jullie het wel. Groetjes
Draagb.radio Philips
door kris
, Gent, België, 02-03-2013, 01:37 (4380 dagen geleden) @ Julien
Beste Julien,
ik had het meteen moeten zeggen.. De AF125 kan ook gebruikt worden om de AF126 te vervangen. (mits iets minder versterking)
De AF126 was de toen de goedkoopste van de drie en werd daarom voor het mf gebruikt. Sommige exemplaren geven problemen door de ouderdom, niet door dentrietvorming maar gewoon afname van versterking tot bijna nul door wijzigende structuur, dus Dus als je nog aan AF125 kan geraken , koop er voldoende in.
groeten
Kris
Draagb.radio Philips
door Julien, 03-03-2013, 19:35 (4379 dagen geleden) @ kris
hi forumleden,met name Kris en Armand;dit om U op de hoogte te houden van mijn uitspattingen.Ik heb T3 en T4 vervangen door resp.AF125 en ik dacht met AF127
maar dat laatste was moeilijk leesbaar want reeds gebruikt.Na wat zoeken en
(ont)regelen krijg ik op FM nu een station of acht binnen maar op AM nog altijd
niks , niente ,nada.Enkele metingen heb ik ook:over R17 en R21 resp.2 en 1,4 volt hetgeen dus vrij goed klopt met het schema;de E-B spanning is als volgt:T1_0,9-0,4 daar is het nog niet pluis want over R1 heb ik geen spanningsval meer;moet nog uitzoeken waarom.T2_0,2-0,0 dit klopt m.i.wel zie U6-U'6 die open staat op AM; T3_0,3-0,1 ; T4_ 0,27-0,25 T5_0,15-0,15 ;dus weer stof tot nadenken;helaas geen meetzender voor de 10,7Mhz en 400enzoveel Khz van de MF dus wat op 't gehoor nog beste dank
Draagb.radio Philips
door kris
, Gent, België, 04-03-2013, 00:36 (4379 dagen geleden) @ Julien
veel kans dat T1 gewoon defect is.
ik dacht dat Het IF bij deze radio geen 10,7 maar 6,x is (zal wel ergens op een sticker staan).
Hoe moet ik de gemeten spanningen interpreteren, ik kan er niet zo goed aan uit?
Ik denk dat je E en B tov een bepaald punt gemeten hebt?
groeten
Kris
Draagb.radio Philips
door Julien, 04-03-2013, 12:50 (4378 dagen geleden) @ kris
Hi Kris;deze morgen was ik van hetzelfde gedacht en T1 is nu dus een AF125 geworden en daarmee heb ik ineens een andere radio die op FM bijna normaal speelt;in elk geval de gevoeligheid is ok,ik ontvang een resem stations;maar AM is een andere zaak;daar zijn enkele zenders te ontvangen maar zwak; De spanningen zijn gemeten tussen E en B ;en het eerste cijfer is op FM ;het tweede op AM;en het feit dat T2 op AM nul is komt volgens mij doordat de schak. U6 dan open staat of ben ik abuis? enfin we zijn er bijna; beste groeten