ng2001 schaub adaptor (Toestel of techniek)
door freddy vercruyce, 27-02-2013, 17:52 (4383 dagen geleden)
http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=13598
Hallo op aanraden heb ik deze adaptor gekocht voor mijn schaub europa omdat ik het heel handig vond dat deze in het batterij kompartiment kon weggemoffelt worden.In eerste instantie had ik een niet gestabiliseerd adaptortje gebruik en deze gaf een flinke brom in de ontvangst.Nu deze adaptor geeft keurig zijn 7.5 volt af en de radio doet het er ook mee.Echter als ik de radio aan zet hoor ik nog steeds een 'gezoem of noem het een heel lichte brom' en dit bij laag volume .Het is bijlange niet de brom die ik met de andere adaptor had maar toch.Het is slechts als de radio op normale geluidssterkte speelt dat ik dit niet meer hoor.Ben ik nu zo kritisch???Of is dit normaal.Heb geen ervaring met transistor radio's en hun gedragingen.Zou ik de twee elco's die in de adaptor zitten misschien toch moeten vervangen??Dus eigenlijk is de vraag;een transitor radio op adaptor en dan nog wel de originele adaptor mag die een zoem geven in de radio???Verder vind ik ook dat de radio veel harder gaat met batterijen dan met een adaptor Vriendelijke groeten Freddy
ng2001 schaub adaptor
door soundman2 , Wouw, 27-02-2013, 17:56 (4383 dagen geleden) @ freddy vercruyce
http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=13598
Hallo op aanraden heb ik deze adaptor gekocht voor mijn schaub europa omdat ik het heel handig vond dat deze in het batterij kompartiment kon weggemoffelt worden.In eerste instantie had ik een niet gestabiliseerd adaptortje gebruik en deze gaf een flinke brom in de ontvangst.Nu deze adaptor geeft keurig zijn 7.5 volt af en de radio doet het er ook mee.Echter als ik de radio aan zet hoor ik nog steeds een 'gezoem of noem het een heel lichte brom' en dit bij laag volume .Het is bijlange niet de brom die ik met de andere adaptor had maar toch.Het is slechts als de radio op normale geluidssterkte speelt dat ik dit niet meer hoor.Ben ik nu zo kritisch???Of is dit normaal.Heb geen ervaring met transistor radio's en hun gedragingen.Zou ik de twee elco's die in de adaptor zitten misschien toch moeten vervangen??Dus eigenlijk is de vraag;een transitor radio op adaptor en dan nog wel de originele adaptor mag die een zoem geven in de radio???Verder vind ik ook dat de radio veel harder gaat met batterijen dan met een adaptor Vriendelijke groeten Freddy
Je kunt de elco's even overbruggen met een goede elco en naar het resultaat luisteren, hoef je niet direct wat te slopen.
Zet geen grote elco onder spanning over de uitgang. Als die gestabiliseerd is, zou zomaar de serietransistor kunnen sneuvelen.
Soundman2
ng2001 schaub adaptor
door freddy vercruyce, 27-02-2013, 21:00 (4383 dagen geleden) @ soundman2
Hallo Henk als ik dat doe overbruggen dan halveer ik toch de capaciteit.Of moet ik de elco zo kiezen dat de parralle schakeling de originele waarde geeft? Groeten Freddy
ng2001 schaub adaptor
door soundman2 , Wouw, 27-02-2013, 21:52 (4383 dagen geleden) @ freddy vercruyce
Hallo Henk als ik dat doe overbruggen dan halveer ik toch de capaciteit.Of moet ik de elco zo kiezen dat de parralle schakeling de originele waarde geeft? Groeten Freddy
Elco erbij betekent meer capaciteit. In de adapter zitten twee elco's, als het dezelfde is als in de vorige bijdrage. Overbrug de elco van 500uF eens met een nieuwe. Tegenwoordig is dat 470 of 1000uF (die laatste was vroeger te groot in afmeting)Is de brom echt duidelijk minder dan de elco vervangen.
De gestabiliseerde spanning wordt geregeld met een zenerdiode en een transistor, De voeding voor de zener is ook afgevlakt met een kleine elco. Dat is de volgende die je aan de tand kunt voelen.
Elco's parallel, dus de plus en minpolen aan elkaar verhoogt de capaciteit. Elco's in serie, net als kerstboomlampjes, verlaagt de capaciteit.
Het is wel te onthouden als je een condensator beschouwt als twee platen tegenover elkaar, Die hebben capaciteit. Die capaciteit is afhankelijk van de oppervlakte van de platen en de afstand. Grotere platen, meer capaciteit. Grotere afstand, minder cap.
Bij parallelschakeling wordt de totale oppervlakte van de platen groter.
Bij serieschakeling lijkt het alsof de afstand tussen de buitenste platen groter wordt.
Soundman2
ng2001 schaub adaptor
door freddy vercruyce, 28-02-2013, 11:01 (4382 dagen geleden) @ soundman2
Hallo Henk Inderdaad wist ik eigenlijk wel maar verkeerd geschreven.Ik zal bij electroboer twee dergelijke elco's halen en proberen.Groeten Freddy
ng2001 schaub adaptor
door kris
, Gent, België, 27-02-2013, 18:16 (4383 dagen geleden) @ freddy vercruyce
Normaal zoemt een radio niet hoorbaar op zijn originele adaptor.(althans nooit meegemaakt)
Zoals Henk al aangaf, kan hij last hebben van de leeftijd en zijn de elco's verzwakt.
Wat je ook heel eenvoudig kan en dit is geen grap; probeer hem eens op zolder, ver van de aarde om te zien of hij daar nog bromt.
groeten
Kris
ng2001 schaub adaptor
door freddy vercruyce, 27-02-2013, 18:47 (4383 dagen geleden) @ freddy vercruyce
Ok Henk en Kris ik zal jullie aanbevelingen een in de praktijk omzetten en kijken wat er verbeterd.Bedank in ieder geval voor de goede raad Freddy
ng2001 schaub adaptor
door Armand , België, 27-02-2013, 20:27 (4383 dagen geleden) @ freddy vercruyce
Gewijzigd door Armand, 27-02-2013, 20:28
Hallo Freddy,
Dat verwondert me enigszins dat je bij laag volume nog brom/gezoem hoort.
Ik heb de ITT Schaub Lorenz Touring S met de adapter nog eens aangezet en met volume volledig dicht hoor ik alleen iets met het oor tegen de luidspreker wat normaal is.Bij lichtjes opendraaien van het volume is er niets meer te horen van brom of gezoem.
Hopelijk kun je het probleem oplossen.
Vriendelijke groeten, Armand
ng2001 schaub adaptor
door freddy vercruyce, 27-02-2013, 20:57 (4383 dagen geleden) @ Armand
Hallo Kris en Armand Voor Kris ;de 'zoldertest geeft geen verbetering.
Voor Armand Ik hoef mijn oor niet tegen de ls te plakken.Je hoort het gewoon goed zo gewoon.Wel is het zo dat bij de bass regelaar het 'gezoem of de heel licht brom ' varieerd.Met de hoge tonen pot heeft dat geen enkel veschil.Bij hoger volume overstemd de muziek het gezoem.Elco test heb ik nog niet gedaan.Vast nemen van de draden van de 7.5 volt geeft blijkbaar geen instraling. groeten Freddy
ng2001 schaub adaptor
door Maurice
, Dordrecht, 27-02-2013, 22:09 (4383 dagen geleden) @ freddy vercruyce
Zou eerst eens nagaan of dat brommen komt door electrisch, elektro-magnetisch of mechanisch is.
elektrisch = scoop op voeding zetten en zien of je een rimpel op je zoeding hebt
anders meter op AC zetten en de rimpel meten.
Elektro-mechanisch = antenne - in inspreken op kringen in de radio door deze voeding.
Lange draad er tussen, bewegen met de voeding om te kijken of het erger - minder wordt.
Mechanisch = simpel brommen van de trafo in de kast als klankkast.
ng2001 schaub adaptor
door freddy vercruyce, 28-02-2013, 11:18 (4382 dagen geleden) @ Maurice
Mechanisch = simpel brommen van de trafo in de kast als klankkast
Hallo Maurice deze optie is reeds uitgesloten.De rest ga ik nakijken.Dank voor de tips Vriendelijke groeten Freddy
ng2001 schaub adaptor
door knelske, 27-02-2013, 23:16 (4383 dagen geleden) @ freddy vercruyce
Freddy;
Ik lees dat je deze voeding in het toestel hebt gebouwd.
Als het een voeding met trafo is, is het mogelijk dat het magnetisch veld hiervan brom induceert op de bedrading in het toestel. Probeer de voeding eens buiten de radio. Gr. Vok
ng2001 schaub adaptor
door Armand , België, 28-02-2013, 06:23 (4382 dagen geleden) @ knelske
Gewijzigd door Armand, 28-02-2013, 06:40
Hallo,
De voeding heeft de grootte van 2 batterijen en is speciaal gemaakt om in het batterijvak te plaatsen.Deze werkt zonder problemen in de ITT Schaub Lorenz Touring Europa S.
Freddy : wat is het juiste type van je Schaub Lorenz Touring Europa?
ng2001 schaub adaptor
door freddy vercruyce, 28-02-2013, 11:05 (4382 dagen geleden) @ Armand
Hallo Armand het is een identieke radio als die van jouw Groeten Freddyy
ng2001 schaub adaptor
door freddy vercruyce, 28-02-2013, 11:04 (4382 dagen geleden) @ knelske
Beste De adaptor is er speciaal voor gemaakt.Armand heeft dezelfde en die werkt zonder zoem groeten Freddy
ng2001 schaub adaptor
door Hugo Sneyers
, Tongeren, België, 28-02-2013, 12:36 (4382 dagen geleden) @ freddy vercruyce
Ik vind het raar dat in de specificaties van de radio staat: output 2,5 Watt terwijl de voeding slechts 7,5V 0,25A levert. (= 1,875 W input)
Groeten ... Hugo Sneyers
ng2001 schaub adaptor
door freddy vercruyce, 28-02-2013, 13:54 (4382 dagen geleden) @ Hugo Sneyers
Hallo Hugo op de voeding staat hetvolgende
NG 2001
220/50HZ 3W
6/7.5V = 250 mA
Dat zou dus voldoende moeten zijn.Het is tenslotte een origineele adaptor.Ik krijg meer en meer het vermoeden dat de elco's een beetje moe geworden zijn.Echter heb ik die waardes niet op voorraad.Zal dus moeten wachten tot volgense week Groeten en dank voor de reaktie Freddy
ng2001 schaub adaptor
door Armand , België, 28-02-2013, 14:48 (4382 dagen geleden) @ freddy vercruyce
Hallo Hugo en Freddy,
Je zou eens kunnen vergelijken. Als de waarden teveel afwijken, zit er ergens een probleem.Ik heb enkele metingen gedaan. Lage en hoge toonregeling in middenstand.
Afgestemd op sterke FM zender :
- radio niet ingeschakeld, spanning adapter ca. 7,85V
- radio aan, volume op nul ca. 7,55V en ca. 38 mA verbruik
- radio aan, volumeknop ca. 2cm opengedraaid = heel luid, ca. 7,5V en gem. 80 tot 100 mA verbruik bij luide muziek met veel laag en hoog.
ng2001 schaub adaptor
door freddy vercruyce, 28-02-2013, 15:26 (4382 dagen geleden) @ Armand
radio niet ingeschakeld, spanning adapter ca. 7,85V geeft 8.07 volt aan
- radio aan, volume op nul ca. 7,55V en ca. 38 mA verbruik geeft 6.30 volt
- radio aan, volumeknop ca. 2cm opengedraaid = heel luid, ca. 7,5V en gem. 80 tot 100 mA verbruik bij luide muziek met veel laag en hoog geeft 7.70 volt
Hallo Armand zie de gemeten spanningen in rood naast jouw tekst; Verder verbruik niet gemeten
Wat er wel is dat is als ik de adaptor voor het eerst gemeten heb op zijn uitgangsspanning deze 7.56 volt gaf.Dit was gemeten toen hij nog niet aangesloten was in de radio.Dus zonder belasting.Ik blijf er ook nog bij dat de radio op batterijen naar mijn mening een stuk luider ging en uiteraard geen brom had.Ook bij het inschakelen van de schaalverlichting geeft dit een merkelijk nog luidere brom.Nog een vasstelling is dat als ik de linkse drukknop TA 'taste ' indruk en ik raak de antenne aan of het metalen kader rond de schaal aan dan heb ik flinke brom.Met deze knop ingedrukt speelt de radio niet.Mijn gedacht normaal. Groeten Freddy
ng2001 schaub adaptor BROM GEVONDEN
door freddy vercruyce, 28-02-2013, 16:23 (4382 dagen geleden) @ Armand
Hallo aan ieder die wilde medenken en sugesties gaven.
Heb de adaptor eens open gedaan.De elco van 500mF zag er langs de + zijde niet helemaal lekker meer uit.Beetje bruin rond de draad die net uit de elco komt.Nu heb ik eens in de rommelbak gekeken en ik had nog een 470Mf 25 volt 105°;dDeze over de elco geplaatst en brom is weg.Ga deze er echter niet vast in zetten want komt uit een defekte electronische ballast van een zumtobel toestel.Hij werkt blijkbaar wel maar heb toch meer vertrouwen in een echte nieuwe
Nu een laatste paar vraagjes
1/Terwijl ik bezig ben zou ik best de twee elco's vervangen?
2/Mag ik een hogere waarde kiezen bijvb een 1000 Mf 15 volt en een 500 Mf 15 volt ipv de 500 en 250 Mf??Ik weet dat dit zo maar niet gaat in buizen bakken daarom deze vraag.
9/De elco die ik nu heb is een radiaal model.Bestaan die ook in axiale in bovenvermelde waardes en waar zijn die te koop
Heel hartelijk dank aan allen Vriendelijke groeten
Freddy
door soundman2 , Wouw, 28-02-2013, 18:18 (4382 dagen geleden) @ freddy vercruyce
Gewijzigd door soundman2, 28-02-2013, 18:20
De waarde van de condensatoren is helemaal niet kritisch. En wat grotere capaciteit maakt niets uit. Wellicht kun je wel condensatoren kiezen, met ook de opdruk 105 graden. Die zijn beter bestand tegen een langdurig verblijf in een wat warmere ruimte, zoals een adaptor.
Voor Hugo,
De adapter kan lijkt het niet het vermogen leveren voor de versterker van 2,5 watt. De gemiddelde output bij een normaal audiosignaal is slechts ca 1/8 deel, dus gemiddeld 300mW. De stroompieken worden geleverd door de elco's
Soundman2
door Hugo Sneyers
, Tongeren, België, 01-03-2013, 08:44 (4381 dagen geleden) @ soundman2
De waarde van de condensatoren is helemaal niet kritisch. En wat grotere capaciteit maakt niets uit. Wellicht kun je wel condensatoren kiezen, met ook de opdruk 105 graden. Die zijn beter bestand tegen een langdurig verblijf in een wat warmere ruimte, zoals een adaptor.
Voor Hugo,
De adapter kan lijkt het niet het vermogen leveren voor de versterker van 2,5 watt. De gemiddelde output bij een normaal audiosignaal is slechts ca 1/8 deel, dus gemiddeld 300mW. De stroompieken worden geleverd door de elco'sSoundman2
Hallo Henk .... is die 2,5Watt dan wat men noemt "music power" ?
RMS-power is het zeker niet en voor PMPO-power is het getal te klein, moeten minstens een paar nullen achter staan dan
De radio is overigens wel voorzien van een flinke eindtrap met 2 x AD155 !
Groeten ... Hugo Sneyers
door Armand , België, 01-03-2013, 11:11 (4381 dagen geleden) @ Hugo Sneyers
Gewijzigd door Armand, 01-03-2013, 11:17
Hallo Hugo,
""De radio is overigens wel voorzien van een flinke eindtrap met 2 x AD155 !""
In de gebruikshandleiding spreekt men over de mogelijkheid van 5-6 W bij gebruik als autoradio.
door soundman2 , Wouw, 01-03-2013, 13:40 (4381 dagen geleden) @ Hugo Sneyers
Gewijzigd door soundman2, 01-03-2013, 13:44
Al die termen, zoals RMS vermogen, piekvermogen PMPO etc maken het allemaal niet duidelijker. Het zijn leuke termen voor de handel. Met wat cijfer gegoochel, kun je een tien watt stereo versterker aanprijze als een 100 watter, hetgeen natuurlijk veel meer aanspreekt op de onwetende consument.
Maar ik bedoel de crest-factor. Dat is de gemiddelde inhoud van een muziek signaal, ten opzichte van de maxima in het muzieksignaal. Het langere termijn gemiddelde blijft steken op ca 1/8 deel. Tegenwoordig wordt daar nog meer rekening mee gehouden als vroeger, een en ander uit prijstechnisch oogpunt.
Vergelijk het met de topsnelheid van een auto en de gemiddelde snelheid tijdens een normale rit.
Is 200Km/h voor een beetje auto wel haalbaar, dan zal blijken dat de gemiddelde snelheid van de auto toch rond de 80 --100Km/h ligt en vaak nog lager.
De fabrikanten houden daar rekening mee en bouwen doorgaans geen motor in, die vele uren lang de auto op topsnelheid over 'sheren wegen sleurt. De auto zou gemiddeld veel te duur worden. Trap je zo'n auto op volle snelheid naar Italië, dan is de kans groot, dat je de Belgische grens niet haalt, vanwege thermische en andere problemen. Zo worden ook versterkers tegenwoordig gebouwd. Een tijdje (10 minuten ofzo) kunnen ze wel het opgegeven vermogen leveren, maar dan komen ze op alles in de knoei. De ventilatie schiet te kort, de voeding is te licht etc. Bij normaal bedijf, loopt het allemaal op een achtste deel van de capaciteit of nog veel minder
Ook bij pro audioversterkers zie je dit verschijnsel.
Zo gebruik ik Philips versterkers van de oude en nieuwe generatie. Een LBB1106, levert onder alle omstandigheden 250 watt en die kun je dus gebruiken als versterker voor heel andere doeleinden (frequentieomvormer bijv). De nieuwere SQ45 versterkers wegen minder en leveren 400 watt. Zet je daar een sinustoon op onder vollast, dan komt na 10 minuten een signaalbegrenzing in werking omdat de versterker anders overhit en defect raakt, ondanks dat ook nog geforceerde koeling aanwezig is. Kleinere trafo's, minder koellichamen bespaart veel geld voor de fabrikant.9
De term muziekvermogen is het vermogen dat een versterker kortstondig kan leveren als de voeding niet gestabiliseerd is. Als de versterker niet speelt, zullen de elco's tot een hogere spanning worden opgeladen en daardoor levert de versterker tijdelijk meer vermogen. Bij versterkers met een gestabiliseerde voeding is er feitelijk geen sprake van muziekvermogen omdat de voeding constant blijft. Evenwel kun je het begrip wel toepassen op de moderne versterkers, zij het dan dat ze met muziek blijven presteren, maar stuur je ze uit met sinustonen, dan is het na korte tijd exit.
Zoals ik in het begin al aanhaalde, zeggen opgegeven vermogens weinig, als er verder niets gespecificeerd wordt.
Andere misleiding is het opgegeven frequentiebereik van een versterker of luidspreker. Zonder opgave van grenzen heb je er niets aan.
Elke luidspreker werkt van 10 tot 20.000Hz, maar het scheelt wel een beetje of die grenzen tussen + en - 1dB liggen of + en - 30... 40 dB (dat zullen ze er nimmer bij zetten)
Soundman2
door kris
, Gent, België, 02-03-2013, 01:09 (4380 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door kris, 02-03-2013, 01:11
beste Henk,
fantastische repliek, maar de schaub dateert van voor al dat gezever met ppo en andere marketing terminologie.
De verklaring is vrij simpel en was gangbaar in die tijd voor Duitse batterijenvreters (dit is niet uit onrespect voor Duitse radio's, maar ze verbruiken een pak meer dan Philips radio's gezien de stevige eindtrappen). Hij levert wel degelijk zijn 2,5 watt bij 7,5V en veel vervorming, het adaptertje kan dit niet toeleveren, maar das geen probleem
De adapter is bedoeld voor binnenhuisgebruik. Geen kat zet zijn radio dan zo luid dat de adaptor door zijn knieën gaat. Doe je het toch, dan vervormd het geheel zo hard dat je het wel stiller zet.
Zo eenvoudig ging dat toen.
groeten
Kris