Multimeter (Toestel of techniek)

door doktordirk @, Noordbeemster, 01-03-2013, 19:13 (4381 dagen geleden)

Ik las gisteren een bericht op het BRF waar op een gegeven moment een multimeter in de prullenbak verdween wegens een te hoge meetwaarde.
Nu is dit misschien nog wel te repareren (weerstandje in een spanningsdeler vervangen?), maar anders zitten er ook nog wel (her)bruikbare onderdelen in.
Zelf heb ik een multimeter uit 1980 welke de laatste jaren steeds moeilijker was af te lezen, maar weggooien?? nee.
Het is een groot voordeel als je een grote rommelzolder hebt!!
Nu had ik enige tijd geleden een voltmetermodule (Conrad) gemold, en na demontage leek het lcd-schermpje verdacht veel op het exemplaar in de multimeter.
Na overzetten is de meter weer prima afleesbaar
Dit type schermpjes 3.5 digit + en - en lo bat is of wordt blijkbaar al jaren gemaakt.
[image]
Dit is het bewuste schermpje.
Wat er precies mee aan de hand is weet ik niet, misschien is er iemand die weet wat de oorzaak is.
[image]
Zo is de meter weer goed bruikbaar.

Dirk.

Multimeter

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-03-2013, 20:25 (4381 dagen geleden) @ doktordirk
Gewijzigd door Maarten Bakker, 01-03-2013, 20:26

Een uitlopend LCD, daar had Fluke patent op maar Heathikt kennelijk ook.

Dit schermpje is waarschijnlijk een standaarduitvoering voor gebruik met een ICL7106 aansturing of opvolger ervan.

Multimeter

door soundman2 @, Wouw, 01-03-2013, 22:06 (4381 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Is er ook een pilletje voor mijn önverwoestvare Hluke 73 serie 1?
Ik heb inmideels een 179 gekocht, omdat de 73 het de laatste tijd soms prima deed en even later dan weer een eigen leven leed. De uitlezing werd instabiel en ook bij bijv weerstandsmeting kwamen bij kortgesloten meetsnoeren de vreemdste waardes op het scherm en die varieerden voortdurend.
De meter wordt niet meer geserviced door Fluke.

Soundman2

Multimeter

door kris ⌂ @, Gent, België, 02-03-2013, 01:27 (4381 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Een uitlopend LCD, daar had Fluke patent op maar Heathikt kennelijk ook.

Dit schermpje is waarschijnlijk een standaarduitvoering voor gebruik met een ICL7106 aansturing of opvolger ervan.

Dit heeft uiteraad niets met Fluke of Heathkit op zich vandoen, maar met de fabrikant van het LCD schermpje en die tijdsperiode. LCD display paneeltjes uit die tijd hebben niet het eeuwige leven en gaan nu eenmaal lekken (dat was toen al voorspeld) en je vind ze overal terug. reden van de populariteit toen was vooral het lage stroomverbruik tov de LED versies.
sommige fabrikanten gaven je de keuze tussen een Leddisplay of een LCD display versie van hetzelfde toestel.(bvb Philips PM2517)

en nu heb je tv met LCD panel(die nog steeds lekt) en Led backlight.

We komen van ver :-)

groeten

Kris

Multimeter

door Jac Janssen @, Eindhoven, 02-03-2013, 14:12 (4380 dagen geleden) @ doktordirk

Keurige reparatie en een goed idee voor ons allen.

Jac

Multimeter

door Fred101, 06-03-2013, 22:21 (4376 dagen geleden) @ Maarten Bakker

http://www.pa4tim.nl/?p=787 de beruchte Fluke 8022, ik heb daar ook een nieuwe display ingezet. De Fluke werkt ook met dat IC wat Maarten noemt