multimeter Fluke 77 (Toestel of techniek)

door Bartm, 04-03-2013, 07:34 (4288 dagen geleden)

Een pilletje voor een Fluke 77

Ben in bezit van 2 multimeters Fluke 77
Zijn ongeveer 20jaar oud met perfekte meetresultaten
Maar, zo,n jaar geleden deden ze af en toe dom
Uitlezing onstabiel,bij AC-DC zonder spanning, rare waarden op uitlezing
Bij weerstandsmeting met kortgesloten meetsnoeren, de vreemdste waarden op het scherm
Bij de meters de print eruitgehaald ( gemakkelijk te doen) en volledig ontvet met produkt " krachtige ontvetter 65 van kontakt chemie "
Goed laten drogen en stofvrij de print terug monteren
Resultaat : de meters deden het zoals nieuw
AC - DC en weerstandsmeting dik in orde
Die meters van Fluke zijn voor mij goud waard !
Graag gedaan

Bart

multimeter Fluke 77

door soundman2 @, Wouw, 04-03-2013, 10:17 (4288 dagen geleden) @ Bartm

Wat heb je precies schoongemaat?
Mijn fluke 75 series I heeft dezelfde kuren, maar de print is brandschoon. Ik heb de draaischaklelaar nauwkeurig schoongemaakt, maar het mocht niet baten. Nu heb ik een 179, maar de 75 was toch een handige en robuuste meter.

Soundman2

multimeter Fluke 77

door snameroc @, Etten Leur, 04-03-2013, 15:47 (4288 dagen geleden) @ soundman2

Misschien te simpel maar mijn fluke 77 doet het weer goed met nieuwe meetsnoeren.
Er zit dan een breukje in.
De symptomen waren precies als hierboven beschreven.

Johan

multimeter Fluke 77

door soundman2 @, Wouw, 04-03-2013, 16:01 (4288 dagen geleden) @ snameroc

Misschien te simpel maar mijn fluke 77 doet het weer goed met nieuwe meetsnoeren.
Er zit dan een breukje in.
De symptomen waren precies als hierboven beschreven.

Johan

De meetsnoeren van de 75 zitten aan de 179. De originele van de 179 zijn zo slecht, dat er na een maand al breuken in zaten. Krijg je onmiddellijk een nieuwe set van Fluke, maar vier weken later zijn ze weer stuk.
Waardeloos dus

Soundman2

multimeter Fluke 77

door kris ⌂ @, Gent, België, 04-03-2013, 23:10 (4288 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door kris, 04-03-2013, 23:12

Yep, fluke heeft een probleem met onderbrekende snoeren.
Zou de koperverbinding afbreken aan de banaan? Een goeie twintig jaar geleden was dat ook al eens een probleem, bij een andere snoerenfabrikant.
Onverwacht onderbrekende snoeren is iets dat ik haat, daarom maak ik ze sinds de vorige ervaring zelf. Die bananen hebben dan wel geen veiligheidsflens, maar das minder onveilig dan een onderbroken meetsnoer.

groeten

Kris

multimeter Fluke 77

door Bartm, 05-03-2013, 07:57 (4287 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Bartm, 05-03-2013, 08:08

De meetsnoeren van de nieuwe Fluke,s zijn misschien van minder kwaliteit, maar de mijne van beide meters zijn nog origineel.
Wat dodelijk is voor meetsnoeren ,meestal afbreken aan de haakse inplugfiche,zijn de snoeren kort rond de meter zelf draaien.
Draden gewoon los laten en zo in zijn bakje steken
Nog een gouden tip ( geleerd aan mijn voorgangers)
Alle meetsnoeren (niet in plastiek) af en toe inwrijven met TALKPOEDER ,zo blijven ze soepel.
Het probleem van de uitlezing zelf.
Meter op Off, meter openen (4 vijzen achter) batterij 9volt eruit en grote dikke zekering ook eruit, vijsje eronder uitdraaien.
Voorzichtig de print eruit, display afplakken met plakband.
Nu de voorkant en achterkant van de print volledig inspuiten met spuitbus ONTVETTER 66. Vloeistof loopt eraf, met borsteltje goed afborstelen.
Voorzichtig drogen met warmeluchtblazer
Print controleren op slechte soudurers, goed kijken aan het insolderen van de display.Terug alles monteren, en bij mij was het probleem van die rare uitlezing van de baan.
Het is wel zo, beide meters deden dat niet op het zelfde moment.
Het is geen fout van de meter doet nu goed en direkt slecht.
Ik had hetzo, dat de meter het af en toe raar deed, met het moment dat de display
na een tijdje gewoon bij het aanleggen van de meter het konstant deed